Οι Έλληνες εφοπλιστές εξαγόρασαν 238 πλοία secondhand, 34 περισσότερα από το 2011
Τινάζουν την… μπάνκα των επενδύσεων με 8,5 δισ. δολ. οι Έλληνες εφοπλιστές. Παρά τη ναυτιλιακή κρίση και τις απαισιόδοξες προβλέψεις, οι «Greeks»… διοχέτευσαν το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων τους (4,4 δισ. δολ.) κατά την διάρκεια του 2012 (μέχρι και τις αρχές του τρέχοντος έτους) στις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων, αλλά επέλεξαν να μην ξοδέψουν πολλά στις ναυπηγήσεις νέων.
Σύμφωνα με την Tradewinds πιο συγκεκριμένα, στην αγορά secondhand, 238 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 19,6 εκατ. dwt, αποκτήθηκαν από ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες, αριθμός σαφώς μεγαλύτερος σε σχέση με το 2011, όταν αυτός ανήλθε στα 204 πλοία (13,8 εκατ. dwt).
Σε αντίθετη «ρότα» κινήθηκαν ωστόσο, οι παραγγελίες για το «χτίσιμο» νέων σκαριών, οι οποίες από τα υψηλά επίπεδα του 2011, των 178 πλοίων έναντι 9,2 δισ. δολαρίων, κατρακύλησαν, όπως εκτιμούν ναυτιλιακοί κύκλοι, μέχρι και 30%. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny υπογραμμίζει ότι μέχρι και το τέλος του 2012, στις παραγγελίες που δόθηκαν στα ναυπηγεία- αν και μειωμένες- κυριάρχησαν εκείνες στον τομέα του ξηρού φορτίου (με 41 πλοία), ενώ τα δεξαμενόπλοια και τα containerships «δίνουν μάχες σώμα με σώμα» στο βιβλίο των παραγγελιών με 21 και 22 πλοία αντίστοιχα.
Όσον αφορά στην αγορά των μεταχειρισμένων, την «πρωτοκαθεδρία» έχουν επίσης τα dry- bulkers με τον αριθμό των πλοίων να φτάνει τα 123 και τα χρήματα που διατέθηκαν για την απόκτησή τους να αγγίζουν τα 2,3 δισ. δολ., ενώ ακολουθούν τα τάνκερς (87 πλοία έναντι 1,6 δισ. δολ.) και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (25 συνολικά με αξία 500 εκατ. δολ.).
Το ενδιαφέρον είναι, όπως σημειώνουν οι παγκόσμιοι ναυλομεσιτικοί οίκοι και οι αναλυτές τους, ότι τα περισσότερα containerships (περίπου τα μισά) αποκτήθηκαν από εισηγμένες στις διεθνείς χρηματαγορές ναυτιλιακές εταιρίες, με την Diana Boxships του Συμεών Παληού να αγοράζει 3, την Costamare του Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου 4, τις Euromar και Boxships 2 και την Goldenport του Πάρη Δράγνη ένα. Την ίδια ώρα επισημαίνουν την απουσία εισηγμένων από τις εξαγορές πλοίων στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, αλλά και τις «ασυνήθιστες και μερικές φορές ανεξήγητες»- όπως τις χαρακτηρίζουν- μαζικές εξαγορές τάνκερ από εταιρίες μη εισηγμένες.
Οι 4 που ξεχωρίζουν στο ξηρό φορτίο
«Ζωηρή» ήταν η δραστηριότητα στον κλάδο του ξηρού φορτίου, όσον αφορά στις μεταπωλήσεις νεότευκτων πλοίων. Πολλά ηχηρά εφοπλιστικά ονόματα ήρθαν στο προσκήνιο, όπως ο Γιώργος Προκοπίου, ο οποίος πήρε επτά πλοία, δύο capesize, ένα mini capesize και τέσσερα kamsarmaxes που χτίστηκαν σε κινέζικα ναυπηγεία.
Ο Χαράλαμπος Μυλωνάς της Transmed Shipping, ο οποίος αθόρυβα «ανακαίνισε» τον στόλο του και έχει υπό παραγγελία 17 πλοία, πήρε τέσσερα bulkers (84.000 dwt), τα οποία χτίστηκαν στα ναυπηγεία της Hyundai. Πολλές ακόμη εταιρίες, αξιοποιώντας τις χαμηλές τιμές των πλοίων, επανεμφανίστηκαν στην αγορά.
Η Dalex Shippng προχώρησε στην εξαγορά τεσσάρων σύγχρονων handysize bulkers, ενώ η NG Moundreas συνδέεται με την εξαγορά ενός τάνκερ και τριών capesize bulkers.
Ποιο το κίνητρο που ώθησε την CPP να αγοράσει 2 πλοία από την «αδελφή» Capital Mrt.
Τα ερωτήματα της DB για το deal του Μαρινάκη
Πριν από μερικές μέρες η αμερικανική χρηματαγορά «χειροκρότησε» το deal της Capital Product Partners του Βαγγέλη Μαρινάκη, η οποία απέκτησε δύο containerships από την ιδιωτική εταιρία του ίδιου, την Capital Maritime & Trading Corp. Κάτι το οποίο αποτυπώθηκε και στο ταμπλό, με την μετοχή της CPP να «σκαρφαλώνει» στα 7,51 δολ. (αυξημένη κατά 4,71% η τιμή της) την Δευτέρα.
Οι περισσότεροι αναλυτές της Evercore Partners και Wells Fargo Securities, τόνισαν ότι με την κίνηση αυτή «διαφοροποιείται η πηγή των εσόδων της ναυτιλιακής», ενώ ταυτόχρονα προστίθενται στον στόλο της δύο υπερσύγχρονα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που απασχολούνται από τη Maersk Lines με μίσθωμα 34.000 δολ. την ημέρα.
Ωστόσο, ο αναλυτής Justin Yagerman της Deutsche Bank, αν και επεσήμανε τα θετικά σημεία της συγκεκριμένης κίνησης, διατύπωσε ερωτηματικά σχετικά με το κίνητρο που έπαιξε σημαντικό ρόλο για να προχωρήσει αυτή η συναλλαγή. «Άραγε αυτή η απόφαση ήταν αποτέλεσμα του στόχου της Capital Maritime να «ξεφύγει» από τις απώλειες που προέρχονται από τις ναυλώσεις ή από την ανάγκη της CPP να ενισχύσει περαιτέρω την ρευστότητά της; Ή μήπως και τα δύο»; Με άλλα λόγια, εγείρει ερωτήματα σχετικά με την μακροπρόθεσμη στρατηγική της CPP και την σχέση της με την Capital Maritime & Trading.
Η Capital Product Partners εισέρχεται στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων, ο οποίος προσφέρει μεγαλύτερης διάρκειας ναυλώσεις και πιο ελκυστικά θεμελιώδη μεγέθη μακροπρόθεσμα, ενώ η συναλλαγή αυξάνει τη μέση διάρκεια των ναυλώσεων όλων των πλοίων της εταιρείας στα 4,1 χρόνια. Παράλληλα, η κίνηση αυτή παρέχει τη δυνατότητα στη διοίκηση να διατηρήσει τη μερισματική πολιτική της διανομής 0,93 δολ. ανά μετοχή ετησίως.
Οι «πρωταγωνιστές» μαζικών εξαγορών
Γ. ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ: Η εταιρία του Libra Shipping φέρεται να έδωσε περίπου 190 εκατ. δολ. για να αγοράσει επτά VLCCs. Δύο ακόμη πλοία ανάλογου τύπου συνδέονται με την εν λόγω εταιρία, αν και το deal αυτό δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί.
ΣΤ. ΜΟΛΑΡΗΣ: Σε μαζική εξαγορά έξι δεξαμενόπλοιων της FR8 με έδρα την Σιγκαπούρη, για τη μεταφορά προϊόντων ακούγεται πως προχώρησε η Alma Maritime. Το τίμημα υπολογίζεται στα 140- 146 εκατ. δολ. για τα έξι πλοία.
Π. ΠΑΠΠΑΣ: H Oceanbulk Group επέστρεψε με την εξαγορά 4 product tankers, δύο εκ των οποίων βρίσκονται υπό την διαχείριση της Prime Marine.
ΑΝΔ. ΜΑΡΤΙΝΟΣ: Σχεδόν αθόρυβα- κατά την προσφιλή του τακτική- ο Ανδρέας Μαρτίνος έκλεισε deal για την εξαγορά πέντε πλοίων έναντι 167 εκατ. δολ. για λογαριασμό της εταιρίας του Minerva Marine, η οποία έχει επιδοθεί σε ένα επενδυτικό μπαράζ το τελευταίο διάστημα.
Η κοινοπραξία ελληνικών και αμερικανικών επενδυτικών κεφαλαίων προχώρησε στην εξαγορά 4 πλοίων, ενώ συνδέεται και με την αγορά ενός πέμπτου, που ναι μεν δεν έχει επιβεβαιωθεί, αλλά ανεβάζει τη συνολική επένδυσή της στα 165 εκ. δολ.