«Ανάσες» στη σκληρά δοκιμαζόμενη ελληνική ακτοπλοΐα αναμένεται να δώσουν οι διατάξεις για τον κλάδο που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου για την ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ενώ η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία ΠΝΟ θεωρεί ότι τα μέτρα αυτά θα αυξήσουν τον αριθμό των άνεργων ναυτικών, και αποφάσισε να προχωρήσει σε 48ωρη προειδοποιητική απεργία στις 31 Ιανουαρίου και 1η Φεβρουαρίου 2013.
Όπως τονίστηκε στην εφημερίδα Ναυτεμπορική από κύκλους της ακτοπλοΐας, οι ρυθμίσεις που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου που έχει καταθέσει προς τους φορείς ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης, μπορεί να μειώσουν το εργασιακό κόστος κατά μέσο όρο 3%.
Όπως σημειώνει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), αναγνωρίζεται ο εποχικός χαρακτήρας της ακτοπλοΐας και ο ειδικός, ενισχυτικός, ρόλος των ταχυπλόων στην εξυπηρέτηση των ακτοπλοϊκών γραμμών κατά την καλοκαιρινή περίοδο αιχμής.
Αλλά και η ευελιξία στη λειτουργία των ακτοπλοϊκών πλοίων θα ενισχύσει και τον κοινωνικό ιστό της χώρας, αφού θα επιτρέψει στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να εξυπηρετούν τις γραμμές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αναφέρει.
Χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις του προέδρου του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA), Γιώργου Τελώνη, ο οποίος σημειώνει ότι οι ρυθμίσεις που αφορούν, στην επιπλέον δρομολόγηση πλοίων μόνο για τους θερινούς μήνες, η μείωση του χρόνου δρομολόγησης ταχύπλοων πλοίων αλλά και ο εξορθολογισμός των εργασιακών θεμάτων με στόχο τη μείωση των λειτουργικών εξόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ήταν επιβεβλημένες και θα έπρεπε να έχουν θεσπιστεί εδώ και χρόνια.
Τονίζει, επίσης, ότι «οι διατάξεις του σχεδίου νόμου παρέχουν την πολυαναμενόμενη ευελιξία στη λειτουργία του ακτοπλοϊκού κλάδου και αναμένεται ότι θα δώσουν πνοή στις επιχειρήσεις του ώστε να στηρίξουν την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και τα απαραίτητα εφόδια για τη στήριξη της τουριστικής κίνησης».
Αναφορικά μάλιστα με τους φόβους που εκφράζονται από την πλευρά της ναυτεργασίας για αύξηση της ανεργίας, επισημαίνεται από κύκλους της ακτοπλοΐας ότι στην Αδριατική, η ελληνική σημαία γίνεται ανταγωνιστική έναντι των πλοίων που φέρουν ιταλική σημαία και αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργηθούν κίνητρα για επιπλέον δρομολόγηση πλοίων με ελληνική σημαία στην περιοχή.
Αλλά και σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα που δίνει το σχέδιο νόμου στα πλοία να σταματάνε τα δρομολόγια για διάστημα μέχρι 45 ημερών, μετά από έγκριση του εκάστοτε υπουργού σε σχέση με τη υποχρεωτική δεκάμηνη απασχόληση που ισχύει σήμερα, τονίζουν ότι ούτε τώρα υπάρχει δεκάμηνη απασχόληση στα συμβατικά πλοία, αφού είτε έχουν πωληθεί, είτε έχουν ναυλωθεί στο εξωτερικό είτε έχουν αποδρομολογηθεί. «ʼρα δεκάμηνη απασχόληση δεν υφίσταται έτσι και αλλιώς» σημειώνουν χαρακτηριστικά.
«Τα προτεινόμενα μέτρα αναμένεται να δώσουν ανάσα στα ελληνικά πλοία στις θαλάσσιες γραμμές της Αδριατικής, τα οποία βρίσκονται σήμερα υπό ισχυρή ανταγωνιστική πίεση από σημαίες γειτονικών χωρών και δημιουργεί ελπίδες για ενίσχυση της ελληνικής σημαίας στις διεθνείς γραμμές», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά και ο ΣΕΤΕ.
«Πρόσθετες παρεμβάσεις»
Ωστόσο, για να καταφέρει η ακτοπλοΐα να αντέξει στη μεγάλη κρίση που μαστίζει τη χώρα χρειάζονται και άλλες παρεμβάσεις που αφορούν και συναρμόδια υπουργεία, τονίζουν χαρακτηριστικά στη «Ν» κύκλοι της αγοράς. Παρεμβάσεις που αφορούν τη μείωση του ΦΠΑ στην ακτοπλοΐα, την κάλυψη των εργοδοτικών εισφορών, αλλά και τον έλεγχο των επιβαρύνσεων στις τιμές των καυσίμων.
«Θέλουμε να πιστεύουμε ότι και με την προσδοκώμενη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ, που ισχύει σήμερα, θα υπάρξει περιθώριο για μείωση των τιμών των εισιτηρίων προς όφελος των κατοίκων των νησιών μας και βεβαία του ελληνικού τουρισμού», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του HATTA, Γιώργος Τελώνης.
48ωρη απεργία
Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) θεωρεί ότι το σχέδιο νόμου και οι διατάξεις που περιλαμβάνει αποτελούν «ταφόπλακα» σε ό,τι είχε απομείνει για τους Ελληνες ναυτεργάτες, ιδιαίτερα για εκείνους που απασχολούνται στην επιβατηγό ναυτιλία.
Για το λόγο αυτό η Ομοσπονδία αποφάσισε ομόφωνα 48ωρη προειδοποιητική απεργία με προοπτική κλιμάκωσης σε όλες τις κατηγορίες πλοίων με έναρξη την 31 Ιανουαρίου 2013 και ώρα 06.00. Όπως σημειώνει το σχέδιο αυτό: «ουσιαστικά καταργεί εκ βάθρων το ισχύον θεσμικό πλαίσιο».