2 νεότευκτα πλοία της Dryships άλλαξαν ιδιοκτήτη, αλλά η ταυτότητά του παραμένει μυστική
Μια αγοραπωλησία- μυστήριο έλαβε χώρα πριν από μερικές μέρες και έφερε στο «προσκήνιο» την Dryships του Γιώργου Οικονόμου. Ο εφοπλιστής, έχοντας θέσει ως «πρώτης γραμμής» ζήτημα για την εταιρία την μείωση της κεφαλαιακής της έκθεσης σε συμβόλαια για νέες επενδύσεις (συνολικά ανέρχεται στα 450 εκατ. δολ.- 400 εκ. αφορούν στις 10 νέες ναυπηγήσεις ξηρού φορτίου και 50 εκατ. για τρία τάνκερ), προχώρησε στην πώληση δύο νεότευκτων πλοίων suezmax, των «Esperona» και «Blanca», χωρητικότητας 158.000 dwt, που είχε παραγγείλει στα ναυπηγεία της Samsung.
Η κεφαλαιακή έκθεση ναι μεν μειώθηκε κατά 101 εκατ. δολ., αλλά γρίφος παραμένει ποιος είναι ο αγοραστής των δύο πλοίων. Η ναυτιλιακή αγορά «βοά» πως θυγατρικές, συνδεόμενες με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Dryships, Γιώργο Οικονόμου, βρίσκονται πίσω από το συγκεκριμένο deal. Εκπρόσωπος της Dryships παρόλ’ αυτά, σύμφωνα με την Tradewinds, αρνήθηκε να αποκαλύψει την ταυτότητα του αγοραστή, στον οποίο ο επικεφαλής της εταιρίας πλήρωσε 21,4 εκατ. δολ., βάσει των όρων της συμφωνίας, με το νέο ιδιοκτήτη των πλοίων να αναλαμβάνει όλες τις υπόλοιπες οικονομικές υποχρεώσεις τους.
Ωστόσο, επέμεινε πως ο αγοραστής των πλοίων δεν σχετίζεται σε καμία περίπτωση με τον Έλληνα εφοπλιστή. «Τα πλοία πωλήθηκαν σε τρίτο πρόσωπο και όχι σε κάποια εκ των ιδιωτικών συμφερόντων εταιρίες του κ. Γιώργου Οικονόμου» δήλωσε ο εκπρόσωπος της Dryships χαρακτηριστικά στην ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, μετά από πιέσεις σχετικά με την συναλλαγή που έλαβε χώρα και απασχολεί την ναυτιλιακή βιομηχανία εδώ και δύο εβδομάδες περίπου, κεντρίζοντας ακόμη περισσότερο την περιέργεια στους εφοπλιστικούς κύκλους για το πρόσωπο που «κρύβεται» πίσω από την εν λόγω συμφωνία.
Νέα σενάρια
Παρά τις διαβεβαιώσεις εκπροσώπων της Dryships ότι ο Γιώργος Οικονόμου δεν σχετίζεται με την απόκτηση των δύο suezmax, παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς δεν φαίνεται να πείστηκαν. Το νέο σενάριο που είδε το φως της δημοσιότητας θέλει τον Έλληνα μεγιστάνα να αναλαμβάνει τον έλεγχο, αργότερα, καθώς πιστεύουν ότι τα δύο πλοία πιθανόν να εξαγοράστηκαν από μια εταιρία ειδικού σκοπού που πρόθεσή της είναι να τα πουλήσει σε τιμή κόστους σε ιδιωτικών συμφερόντων εταιρία του Έλληνα εφοπλιστή κατά την ημερομηνία παράδοσης αυτών μέσα στο τρέχον έτος. Όπως έχει ήδη γίνει γνωστό, τα «Esperona» και «Blanca» είχαν παραγγελθεί στα ναυπηγεία της Samsung έναντι 70 εκατ. δολαρίων έκαστο. Δεδομένης όμως της «θαλασσοταραχής» που έχει ξεσπάσει στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, με τα ναύλα και τις αξίες των πλοίων να έχουν καταρρεύσει και να βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, η τιμή τους σήμερα υπολογίζεται περίπου στα 50,5 εκατ. δολ.
Οι αναλυτές τονίζουν πως η δομή της συμφωνίας πώλησης των δύο πλοίων είναι μεν λίγο ασυνήθιστη, αλλά με οικονομικούς όρους, είναι λογική για τον ιδιοκτήτη, δεδομένου ότι τα πλοία κοστολογούνται πάνω από τα σημερινά επίπεδα της αγοράς. Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως η πώληση των δύο suezmax αποτελεί ένα θετικό βήμα, αλλά ακόμη η Dryships έχει πολύ δρόμο μπροστά της να διανύσει.
Πάντως, πριν από την «δύση» του 2012, είχαν ηχήσει σημαντικά «καμπανάκια» κινδύνου για την Dryships εξαιτίας της μεγάλης έκθεσης στην αγορά ξηρού φορτίου και των μη χρηματοδοτούμενων συμβολαίων για νέες ναυπηγήσεις. Από τότε ο Γιώργος Οικονόμου έθεσε ως προτεραιότητά του τη μείωση της κεφαλαιακής έκθεσης της εταιρίας. Βέβαια, πέρα από την πώληση πλοίων, στα «πυρομαχικά» της εταιρίας συμπεριλαμβάνεται και το μερίδιο που κατέχει η Dryships στην Ocean Rig, το οποίο αξίζει κοντά στα 1,262 εκ. δολ. και θα μπορούσε να αξιοποιήσει σε περίπτωση ανάγκης για να ενισχυθούν τα ταμεία. Όμως, όπως λένε οι αναλυτές, «ο εφοπλιστής έχοντας έναν θησαυρό στα χέρια του (την Ocean Rig) δεν θέλει να προχωρήσει σε περαιτέρω πωλήσεις μετοχών».
Το σχέδιο
Όταν η Dryships πριν από τρία χρόνια (το 2010) προχωρούσε σε μπαράζ παραγγελιών νέων πλοίων στον τομέα των δεξαμενοπλοίων, με το ύψος των συμβολαίων για την ναυπήγηση έξι suezmaxes και έξι aframaxes να αγγίζει τα 770 εκατ. δολ., σχεδίαζε την απόσχιση των πλοίων μεταφοράς αργού από την εταιρία ξηρού φορτίου. Απώτερος σκοπός της διοίκησης ήταν να δημιουργήσει μια νέα εταιρία που θα την εισήγαγε ξεχωριστά στο χρηματιστηριακό ταμπλό έναν χρόνο αργότερα. Όμως, το συγκεκριμένο πλάνο ουδέποτε υλοποιήθηκε και πολλοί εκπρόσωποι της ναυτιλίας προβλέπουν πως ίσως αυτό συμβεί άμεσα, καθώς βρίσκεται ακόμη στις σκέψεις του Γιώργου Οικονόμου.
Στο επίκεντρο και η Almi Tankers στον κλάδο των suezmax
Στο επίκεντρο της ναυτιλιακής αγοράς βρίσκεται και η εταιρία Almi Tankers του κ. Κώστα Φωστηρόπουλου. Υπάρχουν αναφορές, σύμφωνα με την Tradewinds, ότι ο Έλληνας εφοπλιστής προχώρησε επίσης σε deal στον τομέα των suezmaxes με την Principal Maritimes, με έδρα το Κονέκτικατ. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η τελευταία αγόρασε τρία νεότευκτα πλοία suezmax της Almi, που ναυπηγούνταν στα ναυπηγεία της Daewoo έναντι 55,5 εκατ. δολ.. Παρόλ’ αυτά κάτι τέτοιο δεν έχει επιβεβαιωθεί από τον Κώστα Φωστηρόπουλο. Ναυλομεσίτης όμως, με έδρα την Αμερική, υποστηρίζει πως η Almi ζητούσε πάνω από 60 εκατ. δολ. ανά πλοίο πρόσφατα, λίγο πριν τον Δεκέμβριο, ενώ τονίζει πως είναι συζητήσιμο κατά πόσο η Principal έχει και άλλα διαθέσιμα για επιπλέον αγορές. Η εταιρία έχει ήδη προχωρήσει σε παρόμοιες εξαγορές, πληρώνοντας μέχρι σήμερα ποσά της τάξεως των 65- 69 εκατ. δολ. Η Principal ξεκίνησε την δραστηριότητά της το 2010 και έχει αγοράσει 12 suezmaxes, συμπεριλαμβανομένου και του «Four Tide» της Nordic American Tankers.
ΣΕ ΘΕΣΕΙΣ… ΜΑΧΗΣ ΟΙ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΛΟΓΩ ΑΥΞΗΜΕΝΗΣ ΖΗΤΗΣΗΣ ΩΣ ΤΟ 2030
Επενδυτικό «μπαράζ» για νέα πλοία LNG
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για τους Έλληνες εφοπλιστές, πολλοί εκ των οποίων έχουν επιδοθεί σε ένα επενδυτικό «μπαράζ» ναυπήγησης νέων πλοίων μεταφοράς του. Όσο η ζήτησή του αυξάνεται και οι εκτιμήσεις των αναλυτών κάνουν λόγο για εκτόξευσή της μέσα στα επόμενα 20 χρόνια, οι ελληνικές εταιρίες επιδιώκουν για ακόμη μια φορά να κυριαρχήσουν σε μια επικερδέστατη ναυτιλιακή δραστηριότητα.
Μόνο το 2012 οι αγορές και τα συμβόλαια για πλοία LNG ξεπέρασαν το 34% του συνόλου της αξίας των ελληνικών επενδύσεων, σύμφωνα με την Clarkson. Ο υπάρχων παγκόσμιος στόλος των πλοίων LNG είναι μεταφορικής ικανότητας 53 εκατ. κυβικών μέτρων, ενώ ως το 2030, ο στόλος θα πρέπει να αυξηθεί από τα 360 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που είναι σήμερα, στα 900, προκειμένου να μπορέσει να καλύψει η προσφορά την ζήτηση για μεταφορά.
Η άνοδος των εισαγωγών από Κίνα και Ινδία τόσο από το Κατάρ, όσο και από την Αυστραλία, αυξάνει τις προοπτικές για τους πλοιοκτήτες, ενώ υπολογίζεται ότι τα κράτη που θα εισάγουν φυσικό αέριο μέχρι το 2030 θα ανέρχονται σε 40. Και από την στιγμή μάλιστα, που η ναύλωση πλοίων για τη μεταφορά του είναι περισσότερο προσιτή οικονομικά σε σχέση με την κατασκευή ή διοχέτευσή του μέσω αγωγών, οι περισσότερες χώρες στρέφονται προς την πρώτη λύση.
Μέσα σε αυτό το ενεργειακό περιβάλλον που αλλάζει, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν θα μπορούσαν παρά να διεκδικούν το δικό τους μερίδιο. Οι ελληνικές εταιρίες που έχουν αναπτύξει δραστηριότητα στα πλοία LNG είναι πολλές. Οι ήδη υπάρχουσες σίγουρα θα προσπαθήσουν να ισχυροποιηθούν περαιτέρω, ενώ δεν αποκλείεται και νεοεισερχόμενοι παίκτες να διαδραματίσουν τον δικό τους ρόλο.
Οι 8 πρωταγωνιστές των «χρυσών» παραγγελιών
Οι Έλληνες εφοπλιστές που διαχειρίζονται ή/ και προχωρούν σε νέες επενδύσεις πλοίων LNG είναι οι εξής:
Γ. ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗΣ: Μέσω της θυγατρικής του Maran Gas διαθέτει έναν στόλο από πέντε πλοία LNG, ενώ έχει υπό ναυπήγηση συνολικά 11. Πριν από λίγες ημέρες, η εταιρία υπέγραψε νέα συμβόλαια, για την κατασκευή 4 LNG Carriers, χωρητικότητας 174.000 κ.μ. συνολικής αξίας $840 εκ.
Π. ΛΙΒΑΝΟΣ: Η Gaslog, η οποία είναι εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά διαχειρίζεται έναν στόλο 12 πλοίων ενώ έχει σε εξέλιξη ένα ναυπηγικό πρόγραμμα για άλλα οκτώ σκαριά.
Γ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ: Έναν στόλο που αποτελείται από 3 LNG carriers και με άλλα επτά υπό ναυπήγηση «πλέει» η Dynagas στην… θάλασσα του φυσικού αερίου. Πρόσφατα το πλοίο «Ob River» μάλιστα, έγινε το πρώτο παγκοσμίως που διέσχισε το Βόρειο Πέρασμα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπό ναυπήγηση τέσσερα πλοία LNG Carriers έχει και η Cardiff Marine σε ναυπηγεία της Κίνας.
ΝΤ. ΜΑΡΤΙΝΟΣ: Η εταιρία Thenamaris έχει υπό παραγγελία τρία πλοία μεταφοράς υγραερίου.
Ν. ΤΣΑΚΟΣ: Με την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά TEN ο όμιλος Τσάκου έχει ένα LNG, ενώ υπέγραψε συμβόλαιο για την ναυπήγηση ενός ακόμη. Στόχος του είναι να δημιουργήσει σε βάθος χρόνου έναν στόλο, ο οποίος θα αποτελείται από 10 LNG.
Κ. ΦΩΣΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ: Η Almi Tankers σχεδιάζει μέσω της Almi Gas τη ναυπήγηση έως και 8 LNG συνολικής αξίας 1,6 δισ. δολ., όμως ακόμη το πλάνο δεν έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης.
Χ. ΒΑΦΕΙΑΣ: Ενδιαφέρον να επεκταθεί και στον τομέα των LNG έχει εκφράσει και ο Χάρης Βαφειάς της Stealthgas, όπως αποκάλυψε ο ίδιος σε επενδυτές.
ΑΝΕΒΑΛΕ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΔΟΣΕΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 20 ΕΚΑΤ. ΔΟΛ.
Συμφωνία – ανάσα της Star Bulk με τις τράπεζες
Συμφωνία- ανάσα με τους δανειστές της πέτυχε η Star Bulk του εφοπλιστή Πέτρου Παππά. Η ναυτιλιακή εταιρία μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις, κατάφερε να αλλάξει τους όρους των δανείων και να αναβάλει την καταβολή των δόσεων.
Πιο συγκεκριμένα, συμφώνησε με την Commmerzbank για την αναβολή καταβολής δόσεων ύψους 16,7 εκατ. δολ. ποσό που αντιπροσωπεύει το 60% της αξίας των δόσεων που θα έπρεπε να καταβάλει η εταιρεία το 2013 και το 50% των δόσεων για το 2014, καθώς και στην προπληρωμή 2 εκατ. δολ. Τα υπόλοιπα ποσά των δόσεων που δεν καταβάλλονται μεταφέρονται στη λήξη του δανείου που είναι το τέταρτο τρίμηνο του 2016.
Σε ό,τι αφορά τη δανειακή σύμβαση με την τράπεζα HSH Nordbank, η Star Bulk συμφώνησε στην αναβολή καταβολής ποσού τουλάχιστον 3,5 εκατ. δολ. για τα επόμενα οκτώ τρίμηνα και στην απελευθέρωση παράλληλα 7 εκατ. δολ. τα οποία διακρατούνταν ήδη από την HSH Nordbank ως προκαταβολή για την πληρωμή του δανείου.
Τέλος, όλοι οι δανειστές της εταιρείας συμπεριλαμβανομένων της ABN AMRO Bank και της Credit Agricole έχουν συμφωνήσει να παραιτηθούν από ορισμένες ρήτρες των δανείων. Σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της εταιρείας, Σπύρος Καπράλος τόνισε ότι οι συμφωνίες που επετεύχθησαν με τους δανειστές θα βοηθήσουν ώστε η εταιρεία να ανταποκριθεί στις πιέσεις που ασκούν οι χαμηλοί ναύλοι και οι χαμηλές αξίες των πλοίων εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει και τη ναυτιλία. Μετά την αναδιάρθρωση των δανειακών υποχρεώσεων το break even point μειώθηκε κατά 4.000 δολάρια στα 9.500 δολάρια ανά πλοίο πρόσθεσε ο κ. Καπράλος. Ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας κ. Σίμος Σπύρου σχολίασε ότι «η συμφωνία με τους δανειστές μας βελτιώνει τις επιχειρηματικές προοπτικές της εταιρείας». Η Star Bulk ελέγχει ένα στόλο από 14 πλοία ξηρού φορτίου, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 1,47 εκατ. dwt.