Το δάνειο των 203,4 εκ. δολ. για ναυπηγήσεις και ενίσχυση ρευστότητας
Η «θεραπεία» που ζήτησε ο δόκτωρ της ναυτιλίας, Γιάννης Κούστας στην Κίνα ήταν ένα ακόμη «σκαλοπάτι» στον ανηφορικό δρόμο, στον οποίο «βαδίζει» η Danaos Corporation την τελευταία διετία.
Έχοντας «στριμωχτεί» στα σχοινιά του επιχειρηματικού ρινγκ, λόγω της οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει τη ναυτιλία, το δάνειο – μαμούθ ύψους 203,4 εκατ. δολ. από την κινεζική τράπεζα Export – Import Bank of China, με τη συμμετοχή της Citi και το οποίο σύμφωνα με την Lloyd’ s List θα υπογραφεί τις επόμενες μέρες, αποτελεί «σωσίβιο» για τον Έλληνα εφοπλιστή.
Η αναζήτηση κεφαλαίων, με τα οποία θα αιμοδοτήσει τα ταμεία της εισηγμένης στη Νέα Υόρκη εταιρείας του, προκειμένου να αποπληρώσει παλαιότερες οικονομικές υποχρεώσεις, αλλά και να συνεχίσει απρόσκοπτα την χρηματοδότηση του επενδυτικού του προγράμματος, που αφορά στη ναυπήγηση 18 νέων πλοίων – κοντέινερ, είχε ξεκινήσει από το περασμένο καλοκαίρι.
Τότε που ο εφοπλιστής, του οποίου το όνομα έχει φιγουράρει πολλές φορές στη διάσημη λίστα Forbes, αφού η προσωπική του περιουσία αγγίζει τα 1,2 δισ. δολάρια, έπρεπε να βρει τρόπο να αντιμετωπίσει τις συνεχείς ζημιογόνες οικονομικές χρήσεις (η Danaos επέστρεψε σε κερδοφόρο τροχιά της τάξεως του 1 εκ. δολαρίων το τρίτο τρίμηνο του 2010) και το δανειακό του άνοιγμα ξεπερνούσε τα 3 δισ. δολ.
Μέσα από μια σειρά κινήσεων προσπάθησε να τονώσει τη ρευστότητα της εταιρείας του, καθώς εκτός από την οικονομική της αιμορραγία, η υπόθεση αυτή αποτέλεσε και πλήγμα για τη φήμη του ίδιου του Γιάννη Κούστα, ο οποίος μαζί με τη σύζυγό του Σοφία, έχουν συνδέσει το όνομά τους με την κοσμική ζωή και για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα δεν παραδέχονταν πως η οικονομική κρίση «άγγιξε» κι εκείνους.
Ίσως ο εφοπλιστής να ευελπιστούσε σε ένα happy end, όπως εκείνα στις βιντεοταινίες, στις οποίες μεσουρανούσε η σύζυγός του ως ηθοποιός τη δεκαετία του ’80.
Οι τράπεζες και ο Οικονόμου
Οι «ενέσεις» ρευστότητας στην Danaos ξεκίνησαν πριν φτάσουμε στο δάνειο από τον «Κόκκινο Δράκο», όταν πραγματοποιήθηκε η καταβολή πρόσθετων κεφαλαίων ύψους 200 εκατ. δολ. από τον ίδιο τον Κούστα, αλλά και η πώληση του 10,6% του ναυτιλιακού ομίλου του, έναντι 40 εκατ. δολ. στον καλό του φίλο και εφοπλιστή, Γιώργο Οικονόμου τον περασμένο Αύγουστο.
Είχαν προηγηθεί οι συμβάσεις δανείων 426 εκατ. δολ. που έλαβε από 14 τράπεζες, ενώ επιπλέον στήριξη έλαβε και από τα ναυπηγεία, με τα οποία συμφώνησαν να παρατείνουν τις προθεσμίες για την εξόφληση των νεότευκτων πλοίων. Ανάμεσα σε αυτά, τα ναυπηγεία της Hyundai, τα οποία συμφώνησαν να καθυστερήσουν τις τελευταίες επισκευές σε μια γιάρδα οκτώ μεγάλων κοντέινερ, τα οποία θα παραδοθούν στα μέσα του 2012.
Όρος των πιστωτικών ιδρυμάτων ήταν η εταιρεία να διαθέσει μετοχές της, ώστε να συγκεντρώσει τα απαραίτητα κεφάλαια και κάπου εκεί έγινε και η κρούση προς τον Γιώργο Οικονόμου, ο οποίος αναζητούσε ευκαιρία για να δραστηριοποιηθεί στα κοντέινερ. Αλλά και ο Γιάννης Κούστας γνώριζε καλά πως η είσοδος του υψηλού προφίλ αφεντικού της Dryships θα λειτουργούσε ως δέλεαρ και για άλλους επενδυτές, ιδίως μεταξύ των Αμερικανών θεσμικών για να συμμετάσχουν στο σχήμα. Έτσι, οι δύο πλευρές ξεκίνησαν το κοινό τους «ταξίδι» στις επιχειρηματικές θάλασσες.
Το ίδιο ακριβώς διάστημα ήταν που ο Γιάννης Κούστας «χτύπησε την πόρτα» των Κινέζων και συμφώνησαν προφορικά για τη χρηματοδότηση της Danaos, ώστε να υλοποιήσει το επενδυτικό της πρόγραμμα, μόνο που το mega – deal δεν είχε οριστικοποιηθεί. Έπρεπε να δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις των ανώτερων αξιωματούχων της Eximbank, τις οποίες και σύμφωνα με δημοσίευμα της Lloyd’ s List έχει ήδη εξασφαλίσει και απομένουν οι υπογραφές.
Υπογραφή – ανάσα για τον πρόεδρο της Danaos, αφού θέλει πάση θυσία να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ρευστότητας, όσο το δυνατόν πιο άμεσα. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι, εξαιτίας αυτών τον περασμένο Μάιο ακύρωσε την παραγγελία ενός learjet, αξίας 23 εκατ. ευρώ, καθώς και ενός Chesna, για τα οποία είχε δώσει προκαταβολή 2 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η εταιρεία να καταγγείλει τη σύμβαση αγοράς και ο εφοπλιστής να χάσει και τα χρήματα της προκαταβολής.
Και νέα κεφάλαια
Η «Deal» επικοινώνησε με τον κ. Γιάννη Κούστα, για να τοποθετηθεί επί των επόμενων σχεδίων του μετά το δάνειο με τους Κινέζους, αλλά εκείνος δε θέλησε να κάνει κανένα σχόλιο.
Ωστόσο, στους ναυτιλιακούς κύκλους ακούγεται έντονα πως ίσως οι περιπέτειες της Danaos δεν τελειώνουν με το δάνειο των 203,4 εκατ. δολ., αλλά είναι πιθανόν να πρέπει να αντληθούν και επιπλέον κεφάλαια για λογαριασμό της.
Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουν από το ότι το κάθε πλοίο που ναυπηγεί κοστίζει περίπου 125 εκ. δολ. έκαστο, άρα τα χρήματα αυτά καλύπτουν ένα μόνο μέρος του ναυπηγικού προγράμματος, το οποίο περιλαμβάνει 18 πλοία – κοντέινερ.
Της Εύης Κατσώλη