Η παραίτηση Kaplan και η αποχώρηση του fund Zazove
Μια παραίτηση με πολλά ερωτηματικά έλαβε χώρα στην Genco Shipping & Trading του Πήτερ Γεωργιόπουλου. Ο Stephen Kaplan, ένα από τα ανώτερα διευθυντικά στελέχη του fund Oaktree Capital Management, το οποίο πριν από μερικά χρόνια έδωσε το… φιλί της ζωής στην ναυτιλιακή εταιρία του Ελληνοαμερικανού εφοπλιστή, αποφάσισε να αποχωρήσει από το διοικητικό συμβούλιο.
Ως επίσημη αιτιολογία για την κίνησή του αυτή παρουσιάστηκε από την ναυτιλιακή εταιρία η «επιθυμία του ίδιου να επικεντρωθεί στις υπόλοιπες εταιρίες, στις οποίες η Oaktree έχει επενδύσει, τονίζοντας πως δεν τίθεται κανένα θέμα διαφωνίας με την Genco».
Ωστόσο, οι αναλυτές επισημαίνουν πως όσο «βελούδινο» και αν είναι ένα επαγγελματικό διαζύγιο, μια τόσο ηχηρή αποχώρηση από την διοίκηση, ίσως και να… κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις για την επόμενη μέρα του ομίλου. Ο αιφνιδιασμός των αναλυτών και των επενδυτών γίνεται μεγαλύτερος, δεδομένου ότι ο Kaplan ασκούσε καθήκοντα στην διοίκηση της Genco από την πρώτη στιγμή που η Oaktree προχώρησε σε δημόσια προσφορά για την απόκτηση μετοχών.
Την ίδια ώρα, ήρθε λίγες μόλις μέρες μετά και την «έξοδο» του αμερικανικού hedge fund Zazove Associates από την Genco, το οποίο πούλησε 1.960.611 μετοχές που κατείχε στην εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, οι οποίες αντιστοιχούσαν σε ποσοστό της τάξεως του 5,17%. Η Zazove πρωτοεπένδυσε στην Genco πριν από τρία χρόνια (το 2010). Η διπλή «φυγή» είναι ακριβώς αυτή που έχει θορυβήσει και τους επενδυτές, καθώς οι ισορροπίες στην ναυτιλιακή εταιρία του Πήτερ Γεωργιόπουλου αυτή την στιγμή κρίνονται από την αγορά εύθραυστες.
Όπως και να έχει, δημιουργείται σκεπτικισμός, αφού η προϊστορία έχει δείξει πως ραγδαίες διοικητικές ή μετοχικές αλλαγές επιτείνουν την αβεβαιότητα και σε επενδυτικό και σε χρηματιστηριακό επίπεδο και μπορεί να προμηνύουν εξελίξεις. Οι αναλυτές σημειώνουν ότι η Genco το 2012 θα παρουσιάσει απώλειες 3,20 δολ. ανά μετοχή. Μοναδικό «αγκάθι» το υψηλό επιτόκιο 10% της έκδοσης
Στην αγορά ομολόγων του Όσλο για $75 εκατ.
«Λιμάνι» στην αγορά ομολόγων της Νορβηγίας αναζητά ο Μίνως Κυριακού, προκειμένου να αντλήσει 75 εκατ. δολ. Ο ιδρυτής του ομίλου ΑΝΤ1 μπορεί να έχει χαρακτηριστεί ως ο «Έλληνας Μέρντοχ» των media, όμως, πάνω από όλα βρίσκονται οι ισχυροί δεσμοί του με την θάλασσα και τη ναυτιλία, όπως έχει πολλές φορές τονίσει και ο ίδιος.
Τις χρονιές μεταξύ 2009 και 2011 κατάφερε και… τάραξε τα νερά της διεθνούς εφοπλιστικής κοινότητας παραγγέλνοντας τέσσερα δεξαμενόπλοια VLCCs στα ναυπηγεία της Hyundai, έναντι 127 εκατ. δολ. το καθένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις διεθνών ναυτιλιακών οίκων.
Πριν από λίγες μέρες και πάλι ο επιχειρηματίας βρέθηκε στο προσκήνιο, με μια κίνηση- ματ. Μέσα σε ένα δυσμενές, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, περιβάλλον, που οι τράπεζες χρηματοδοτούν με φειδώ τις ναυτιλιακές εταιρίες, εκείνος βρήκε έναν εναλλακτικό τρόπο «αιμοδότησης» των ταμείων της Athenian Group of Greece.
Ο Μίνως Κυριακού έχει στρέψει το… βλέμμα του στην αγορά ομολόγων του Όσλο, όπως αποκαλύπτει η ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, για να αντλήσει το ποσό των 75 εκατ. δολ., καθώς όπως έχει αποδείξει η προϊστορία και άλλων εφοπλιστικών ομίλων που προχώρησαν σε ανάλογες κινήσεις, αποτελεί μια σίγουρη και πετυχημένη πηγή ρευστότητας για τις επιχειρήσεις.
Η Athenian Group σκοπεύει να αξιοποιήσει το συγκεκριμένο ποσό για την χρηματοδότηση ενός νεότευκτου VLCC, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί σύντομα από τα ναυπηγεία της Hyundai και για να αποπληρώσει τραπεζικό δάνειο. Η εταιρία που διαχειρίζεται το ζήτημα είναι η RS Platou Markets στο Όσλο και σύμφωνα με το ενημερωτικό δελτίο της, για την κάλυψη του πλοίου «Athenian Freedom», χωρητικότητας 319.000 dwt, προβλέπεται τιμή 108 εκατ. δολ. εκ των οποίων το 60% θα αποπληρωθεί στις κορεάτικες γιάρδες την ημερομηνία παραλαβής του, ενώ η τελευταία δόση των 20 εκατ. δολ. είναι καθορισμένο να αποπληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο του 2016.
Η διαδικασία άντλησης ρευστού μέσω ομολόγων θα γίνει για λογαριασμό της εταιρίας Skypoint Shipping που βρίσκεται στα νησιά Μάρσαλ, της οποίας το μοναδικό περιουσιακό στοιχείο θα είναι το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο. Αν και πολλοί αναλυτές βρίσκουν ασυνήθιστη τακτική την έκδοση ομολόγων για ένα μόνο πλοίο, ωστόσο η επιλογή Κυριακού δεν είναι τυχαία. Κατέφυγε σε αυτή την λύση όχι μόνο για να μεγιστοποιήσει την οικονομική ευελιξία και να δημιουργήσει επιπλέον ρευστότητα, αλλά και ως εναλλακτική λύση στην «ανομβρία» δανείων των πιστωτικών ιδρυμάτων. Ωστόσο, ο Έλληνας εφοπλιστής θα βρεθεί αντιμέτωπος με το υψηλό επιτόκιο της έκδοσης, το οποίο ανέρχεται σε 10% περίπου.
Το deal με την ΤΙ
Ο Μίνως Κυριακού, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη κλείσει συμφωνία με την Tankers International (TI) για τη ναύλωση του νεότευκτου VLCC, όπως άλλωστε συνέβη και με τα υπόλοιπα τέσσερα πλοία που ανήκουν στον στόλο της Athenian.
Αυτό που δεν έχει διευκρινιστεί για την ώρα, είναι, αν ο εφοπλιστής επιλέξει τον «δρόμο» της χρονοναύλωσης ή της απασχόλησής του στην spot αγορά. Η ναυτιλιακή εταιρία, πάντως, είναι έτοιμη να παραλάβει και το «αδελφάκι» του «Athenian Freedom» μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Και όπως υπολογίζουν οι ναυτιλιακοί κύκλοι, η αξία του ανέρχεται επίσης κοντά στα 80 εκατ. δολ. Πηγές από την εταιρία επισημαίνουν πως αν οι συνθήκες στην αγορά των τάνκερ παραμείνουν ως έχουν, τότε θα χρειαστούν τουλάχιστον 80 με 100 εκατ. δολ. για να πληρώσει το δεύτερο VLCC και επιπλέον για να καλύψει λειτουργικές ζημίες του στόλου.
Τα κεφάλαια αυτά αναμένεται να βρεθούν από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων από τους μετόχους του ομίλου και από άλλες πηγές χρηματοδότησης. Η Athenian δεν αποκλείεται επίσης, να ακολουθήσει τον… δρόμο της πώλησης περιουσιακών στοιχείων για να μειώσει τις λειτουργικές απώλειες. Σημειώνεται πως την περίοδο 2009 έως 2011, οπότε και ο Μίνως Κυριακού προχώρησε στην κατασκευή των τεσσάρων ήδη υπαρχόντων πλοίων VLCCs, αυτά χρηματοδοτήθηκαν με ίδια κεφάλαια, ύψους 193 εκατ. δολ. Η ηλεκτρονική σελίδα VesselsValue.com, η οποία έχει έδρα στην Βρετανία, υποστηρίζει πώς η αξία του «Athenian Freedom» αγγίζει τα 75,7 εκατ. δολ., όταν άλλοι ναυλομεσιτικοί οίκοι δίνουν ως μέση τιμή τα 88,5 εκατ. δολ.