Καθώς είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι ναυλαγορές θα παραμείνουν βραχυχρόνια όμηροι της αναιμικής οικονομικής ανάκαμψης και της αυξανόμενης προσφοράς τονάζ, οι αναφορές σε μεσο- μακροχρόνια στοιχεία έχουν να μας πούν πιο χρήσιμα πράγματα, ειδικά καθώς το θέμα των ημερών στους διεθνείς ναυτιλιακούς κύκλους είναι “γιατί αυτοί οι Έλληνες βάζουν ακόμα παραγγελίες με τόσο τονάζ ακόμα στα σκαριά”.
Σχετικά λοιπόν με την προοπτική τριπλασιασμού των Κινεζικών μεγεθών στην προσεχή δεκαετία που αναφέραμε προ 2 εβδομάδων, όπως συνεπάγονται οι προβλέψεις διεθνών τραπεζών περί ισοφάρισης του ΑΕΠ των ΗΠΑ από το Κινεζικό σε 10-15 χρόνια, ήρθε τώρα μια ειδική πρόβλεψη της DVB Bank να επαληθεύσει έμμεσα μια τέτοια δυναμική, με την εκτίμηση ότι το κυριότερο εισαγωγικό αγαθό Drybulk, το σιδηρομετάλλευμα, από την κυριότερη πηγή, την Βραζιλία, θα σημειώσει αύξηση των μεταφορών κατά 57% στην προσεχή τριετία, που συνεπάγεται δυναμική τουλάχιστον τριπλασιασμού των εισαγωγών στην δεκαετία.
Άλλωστε τέτοιοι ρυθμοί και ακόμα ταχύτεροι δεν είναι πρωτόγνωροι ακόμα και σε πρόσφατες Κινεζικές εξελίξεις, αφού π.χ στο άλλο βασικό εισαγωγικό αγαθό, τον άνθρακα, οι ετήσιες εισαγωγές προ 3-4 ετών ήταν 30 εκατ. τόνοι και εφέτος υπολογίζεται ότι μέχρι το τέλος του χρόνου οι εισαγωγές θα φθάσουν τούς 162 εκ. τόνους.
Αλλά κάθε αναφορά στον άνθρακα, παραπέμπει αυτομάτως και στην Ινδική περίπτωση, η οποία εξελίσσεται για τα Supramax βραδύτερα βέβαια από όσο είχαμε εκτιμήσει προ ετών, αλλά ας όψονται τα… subprime. Καθώς λοιπόν η Ινδία είναι αναπτυξιακά μία δεκαετία περίπου πίσω από την Κίνα, η κατανάλωσή της σε άνθρακα είναι ακόμα… μόνο 600 εκατ. τόνοι και το μεγαλύτερο μέρος καλύπτεται ακόμα από την εγχώρια παραγωγή, ώστε οι εισαγωγές που άρχισαν μόλις πρόσφατα να γίνονται υπολογίσιμες, είναι… μόνο 70 εκατ. τόνοι εφέτος και οι πληροφορίες “επί του πιεστηρίου” μιλούν για πρόβλεψη 110 εκατ. τόνων το 2011.Το πρόγραμμα όμως εξηλεκτρισμού μέχρι το τελευταίο χωριό και η οικονομική ανάπτυξη προς εξίσωση του ΑΕΠ τουλάχιστον με τα σημερινά Κινεζικά επίπεδα μέχρι το τέλος της 10ετίας, θα αυξήσει αναπόφευκτα την ετήσια κατανάλωση από 600 εκ. τόνους στα επίπεδα των 2,2 δισ. τόνων της Κίνας.
Η Ινδία όμως έχει πολύ μικρότερα κοιτάσματα άνθρακα από την Κίνα η οποία παράγει σήμερα περίπου 2 δισ. τόνους. Έτσι, θα καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των επί πλέον αστρονομικών ποσοτήτων με εισαγωγές στά προσεχή χρόνια. Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνουν έγκυρες πληροφορίες, ότι ο κολοσσός Coal India Ltd., έχει εξαπολύσει διεθνή εκστρατεία εξαγορών ορυχείων άνθρακα, με 5 προς το παρόν υποψήφια υπό διαπραγμάτευση στην Αυστραλία και Ινδονησία, σε μια προσπάθεια έγκαιρης εξασφάλισης των προβλεπόμενων κολοσσιαίων ποσοτήτων για κάλυψη των αυξανόμενων αναγκών.
Για να επανέλθουμε όμως στα βραχυχρόνια θέματα, βρισκόμαστε τελευταία προ ενός αριθμού μάκρο στοιχείων των ΗΠΑ και της ΕΕ, στα οποία υπερισχύουν τα θετικά. Αυτό όμως συνέβη και προ μηνών, αλλά όπως τότε, πρέπει να περιμένουμε να υπάρξει η συνέχεια που τότε δεν υπήρξε, για ασφαλή συμπεράσματα. Η ισχνή έστω αύξηση των λιανικών πωλήσεων Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου, η μείωση των νέων εβδομαδιαίων επιδομάτων ανεργίας σε χαμηλό διετίας 407,000, η ενίσχυση των μεταποιητικών δεικτών Richmond και Dallas Fed Νοεμβρίου και η νέα βελτίωση του δείκτη Reuters/Michigan University καταναλωτικής εμπιστοσύνης Νοεμβρίου, προϊδεάζουν για αύξηση των εορταστικών λιανικών πωλήσεων που αποτελούν το 40% του ετήσιου τζίρου στις ΗΠΑ, ως έναυσμα για νέες θετικές εξελίξεις.
Στην ΕΕ, θετικά στοιχεία ήταν η βελτίωση της ιδιωτικής κατανάλωσης και της απασχόλησης στην Γερμανία, η ώθηση στον μικτό δείκτη εξαμηνιαίας προοπτικής Conference Board Οκτωβρίου και οι ενισχυμένοι δείκτες PMI μεταποίησης και υπηρεσιών, καταναλωτικής εμπιστοσύνης και επιχειρηματικού κλίματος Νοεμβρίου. Πολλά όμως μεγέθη, ακόμα και τα βελτιωμένα, βρίσκονται ακόμα σε χαμηλά επίπεδα μερικών έως και …47 ετών. Στην ΕΕ, μετά τα… πταίσματα της Ελλάδας, Ιρλανδίας και Πορτογαλίας, οι εφιάλτες δεν τελειώνουν, όπως π.χ. τι θα συμβεί εάν πέσει η αγορά ακινήτων της Ισπανίας.
Αλλά και στην Ιαπωνία, η νέα υποχώρηση των τιμών λιανικής Οκτωβρίου δεν συνηγορεί για αναπτυξιακή επιτάχυνση. Συνεπώς οι προσδοκίες για τις ανεπτυγμένες βραχυχρόνια, περιορίζονται σε μια σταθερότητα της βραδείας ανάκαμψης, ώστε να ακολουθήσει σταδιακά μια αξιόλογη αύξηση του εμπορίου, για να ξεφύγει κάποια στιγμή και η ναυλαγορά από την τανάλια της τελευταίας διετίας.