Παρά το ότι παραμένει 1η στις προτιμήσεις των εφοπλιστών οι πιστοί της γαλανόλευκης
Η «μάχη της σημαίας» στα πλοία καλά κρατεί. Μπορεί το ελληνικό νηολόγιο να παραμένει πρώτο στις προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών με 862 πλοία χωρητικότητας 74,5 εκατ. τόνων το 2012, όμως, ο αριθμός αυτός σε σχέση με το 2011 και το 2010 είναι μειωμένος (917 πλοία χωρητικότητας 79,7 εκατ. τόνων και 969 80,5 εκατ. τόνων αντίστοιχα), σύμφωνα με έρευνα του Lloyd’s Register- Fairplay και της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee).
Χαρακτηριστικό είναι επίσης πως η ελληνική σημαία την ίδια περίοδο έχασε τα περισσότερα πλοία ελληνικών συμφερόντων (55 στον αριθμό), με την πλειοψηφία αυτών να κατευθύνονται κυρίως προς τη Μάλτα. Η ελληνική κυβέρνηση προσπαθεί το τελευταίο διάστημα να απλουστεύσει το νομικό πλαίσιο για την νηολόγηση πλοίων στην ελληνική σημαία και να δώσει σημαντικά κίνητρα, όμως, ο δρόμος είναι ακόμη μακρύς.
Και όλα αυτά την ώρα που στον Πειραιά και όπου αλλού διεθνώς υπάρχουν ναυτιλιακά γραφεία ελληνικών συμφερόντων, ξένοι όμιλοι, ανταγωνιστικών σημαιών προσεγγίζουν τους Έλληνες πλοιοκτήτες προσφέροντάς τους χαμηλότερα τέλη από τα ελληνικά και ελεύθερη επιλογή σύνθεσης πληρωμάτων (μπορούν να ναυτολογούν ναυτικούς από όποιο κράτος επιθυμούν και αυτό μειώνει το λειτουργικό κόστος) προκειμένου να τους πείσουν να υψώσουν ξένη σημαία.
Την δεύτερη θέση στις προτιμήσεις των εφοπλιστών έχει η Λιβερία με 630 πλοία και ακολουθούν η Μάλτα με 523 πλοία, τα νησιά Μάρσαλ με 491 πλοία, ο Παναμάς με 408, οι Μπαχάμες με 293 και η Κύπρος με 235 πλοία.
Ωστόσο, υπάρχουν και οι Έλληνες εφοπλιστές που εξακολουθούν να στηρίζουν την ελληνική σημαία και παραμένουν «πιστοί» σε αυτήν. Έτσι, η Anangel του Γ. Αγγελικούση έχει τα 79 από τα 91 πλοία της στην ελληνική σημαία, η Marmaras του Διαμαντή Διαμαντίδη τα 32 από τα 41 πλοία, η Minerva του Ανδ. Μαρτίνου τα 40 από τα 50, η Costamare του Κων/νου Κωνσταντακόπουλου τα 25 από τα 50, η Tsakos τα 23 από τα 71 (ενώ την ελληνική σημαία θα υψώσει η TEN επίσης σε δύο νεότευκτα δεξαμενόπλοια), η Euronav του Πήτερ Λιβανού τα 20 από τα 55, οι Arcadia και Aegean της οικογένειας Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου τα 21 από τα 29, η Cardif- Dryships του Γιώργου Οικονόμου τα 21 από τα 93 και η NEDA της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου τα 20 από τα 25 πλοία.
«Πλώρη» για κούρεμα χρέους ως $2 δισ. βάζει ο Κούστας
Από τα 3,2 δισ. δολ. φέτος στο 1,3 δισ. το 2018 για την Danaos Corp
Στοχεύει να αναπληρώσει τα δαπανηρά επιτόκια swaps που λήγουν το 2014 με χαμηλότερα για 2015- 2016
«Παγώνει» τις νέες ναυπηγήσεις μέχρι να ανακάμψει η τιμή της μετοχής
Ποντάρει στα έσοδα από τις ναυλώσεις των πλοίων με μέσο χρόνο ναύλωσης τα 9,9 έτη
«Αποστολή» με κωδικό… όνομα περιστολή χρέους αναλαμβάνει ο Γιάννης Κούστας. Ο δόκτωρ της ναυτιλίας, μετά την ολοκλήρωση του ναυπηγικού του προγράμματος κατασκευής 25 πλοίων τον περασμένο Ιούλιο και έχοντας πάρει σημαντικές «ανάσες» από την συμφωνία του με τους δανειστές για όρους δανείων που δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει, «ποντάρει» τώρα στην πλήρη και καλύτερη λειτουργία του στόλου της Danaos Corp (αποτελείται από 64 containerships) προκειμένου να μειώσει το χρέος της κατά 2 δισ. δολ. περίπου μέχρι και το 2018.
Ο Έλληνας εφοπλιστής, πριν από λίγες μέρες βρέθηκε στην Νέα Υόρκη και έδωσε το… στίγμα της πολιτικής που θα ακολουθήσει για την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά. Σύμφωνα με όσα είπε στους στενούς του συνεργάτες, αυτή την στιγμή η εταιρία βρίσκεται σε φάση απομόχλευσης, έχοντας ως προτεραιότητά της την βελτίωση της λειτουργίας του στόλου, «κουρεύοντας» τα κόστη και αντικαθιστώντας ορισμένα από τα παλαιότερα πλοία της.
Ένας ακόμη στρατηγικός στόχος είναι και η αναπλήρωση δαπανηρών επιτοκίων swaps που λήγουν μέσα στο 2014 με νέα, χαμηλότερα για το 2015 και 2016, καθώς με οικονομικούς όρους, όπως υποστηρίζει ο επικεφαλής της Danaos Corp, η συγκεκριμένη κίνηση θα αποφέρει «μαζική αύξηση» στην κερδοφορία. Η Danaos έχοντας ως σημαντικό «όπλο» στην φαρέτρα της και το deal που υπέγραψε ο ιδιοκτήτης της, Γιάννης Κούστας, το 2011 με τους πιστωτές της, διαθέτει αυτή την στιγμή χαμηλού κόστους χρέος και καμία απαίτηση χρηματοδότησης μέχρι το τέλος του 2018.
«Υπό αυτές τις συνθήκες, είμαστε από τις λίγες- ίσως και η μοναδική- εταιρία σήμερα που δεν έχουμε μπροστά μας το «βουνό» της αναχρηματοδότησης υποχρεώσεων, όταν οι όροι των δανειακών συμβάσεων ωριμάσουν» υποστήριξε ο ίδιος στην ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds.
Με μέσο όρο χρόνο ναύλωσης των πλοίων της τα 9,9 έτη, η Danaos στοχεύει στο να αξιοποιήσει τα παραπάνω συγκριτικά πλεονεκτήματά της για να μειώσει το καθαρό χρέος της από τα 3,2 δισ. δολ. φέτος στα 1,3 δισ. δολ. το 2018.
Στον… πάγο η επέκταση
Με προτεραιότητα το «κούρεμα» χρέους, ο Γιάννης Κούστας προς το παρόν «παγώνει» τις όποιες συζητήσεις για την περαιτέρω επέκταση του στόλου της Danaos με νέα πλοία, αν και δεν αποκλείει στοχευμένες εξαγορές μεταχειρισμένων σκαριών στην προσπάθεια ανανέωσης του στόλου. Ένας από τους λόγους που τηρεί στάση αναμονής για νέες ναυπηγήσεις είναι και το ότι η τιμή της μετοχής της εταιρίας βρίσκεται στο μισό της αξίας του καθαρού ενεργητικού της.
Για να επεκταθεί η Danaos Corp σε νέες επενδύσεις, θα χρειαστεί να αντλήσει κεφάλαια (μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου) και για να το πραγματοποιήσει αυτό (την άντληση ρευστού), η μετοχή της θα πρέπει να σημειώσει άνοδο. «Πρέπει να περιμένουμε να δούμε πώς αυτό θα συμβεί» αναφέρει ο ίδιος ο Κούστας. Η τιμή της μετοχής της εισηγμένης στον Nasdaq ναυτιλιακής ανέρχεται στα 3.30 δολ. (στην συνεδρίαση της Παρασκευής 15 Μαρτίου), ενώ στις 8 Φεβρουαρίου είχε πετύχει υψηλό έτους στα 4,59 δολ. και διαθέτει κεφαλαιοποίηση της τάξεως των 362,8 εκατ.δολ.
Σύμφωνα με τον αναλυτή Gregory Lewis της Credit Suisse, η Danaos φαίνεται πως έχει βάλει ως πρωταρχικό της στόχο να επιβιώσει μέσα σε μια δύσκολη αγορά και σε ένα μελλοντικό θετικό «ξέσπασμα» της τελευταίας να επωφεληθεί σημαντικά. Ωστόσο, όπως υποστηρίζει ο ίδιος, «υπάρχουν ορισμένες σημαντικές ευκαιρίες που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν, όπως οι χαμηλότερες τιμές των πλοίων και η ύφεση που πλήττει ολόκληρο τον κλάδο των containerships, αλλά δυστυχώς για εκείνους, δεν βρίσκονται στην κατάλληλη οικονομική θέση για να μπορέσουν να συμμετάσχουν σε αυτές τις πιθανές ευκαιρίες».
Προς το παρόν ο Lewis διατηρεί την σύσταση «neutral» για τη μετοχή της Danaos. Αν και οι επενδυτές με μια μακροπρόθεσμη ματιά, ίσως βρίσκουν ενδιαφέρουσα την ελληνική εταιρία, τονίζει πως οι καταλυτικοί παράγοντες που θα ωθήσουν ανοδικά τη μετοχή δεν αναμένεται να υπάρξουν μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Αν συνυπολογίσει κανείς πως και ο ίδιος ο Κούστας διατηρεί μια ήπια στάση απέναντι στις προοπτικές ανάκαμψης του κλάδου των εμπορευματοκιβωτίων για το 2013, τότε κατανοεί τις δυσκολίες. «Για φέτος δεν είμαι πολύ αισιόδοξος γιατί πολλά πλοία αναμένεται να παραδοθούν στους ιδιοκτήτες τους μέσα στο επόμενο διάστημα, γεγονός που σηματοδοτεί την ύπαρξη μεγάλης προσφοράς χωρητικότητας», όπως επισημαίνει ο Έλληνας εφοπλιστής.
Οι συζητήσεις με private equities
Αν και η τιμή της μετοχής της εισηγμένης στη Νέα Υόρκη Danaos Corp λειτουργεί αποτρεπτικά για την περαιτέρω ανάπτυξη του στόλου της, ο Γιάννης Κούστας στα πλαίσια του ιδιωτικού τομέα του ομίλου δεν μένει με… σταυρωμένα τα χέρια ως προς τυχόν ευκαιρίες για νέες ναυπηγήσεις πλοίων που έχουν «βρει» ήδη τον ναυλωτή τους. Ο Έλληνας εφοπλιστής βρίσκεται, όπως αποκαλύπτει ο ίδιος στην Tradewinds, σε συζητήσεις με private equities για πιθανές συμφωνίες μεταξύ τους.
Και όταν η μετοχή της Danaos επανέλθει στα επιθυμητά επίπεδα, τότε η εισηγμένη δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να αγοράσει αυτά τα πλοία από τους παραπάνω επενδυτές. «Παρακολουθούμε στενά όλα τα projects που μπορεί να προκύψουν και αν είναι συμφέροντα, αναλόγως δρούμε» υποστηρίζει ο Γιάννης Κούστας. Πάντως, αυτό που δεν αποκλείει σίγουρα είναι η προσπάθεια πώλησης των μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων της Danaos Corp. Αυτή την στιγμή η εταιρία διαθέτει επτά πλοία, ηλικίας πάνω από 20 έτη, τα οποία θα μπορούσαν να βγουν στο… σφυρί και να αντικατασταθούν με νέα, γεγονός που θα «ψαλίδιζε» σημαντικά το λειτουργικό κόστος του στόλου της.
Κόντρα στη «φουρτούνα»της κρίσης ο Ευ. Πιστιόλης
Κινήσεις θωράκισης των ταμείων της Top Ships
Με… βαρύ οπλισμό κινείται η Top Ships κόντρα στην «φουρτούνα» της οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει και τη ναυτιλία. Παρόλο που ο Ευάγγελος Πιστιόλης έχει ακούσει πολλά σενάρια τα τελευταία τρία χρόνια σχετικά με το μέλλον της ναυτιλιακής εταιρίας του, εκείνος συνεχίζει να κινείται μεθοδικά και να «θωρακίζει» τα ταμεία της με την απαιτούμενη ρευστότητα.
Η εισηγμένη στον Nasdaq Top Ships μπορεί το πρώτο εξάμηνο του 2012 να σημείωσε μείωση κερδών 2,12 εκατ. δολαρίων, όμως, από τις απώλειες αυτές μέχρι τις αμφισβητήσεις ορισμένων ότι η εταιρία του βρίσκεται ένα βήμα πριν από την κατάρρευση, υπάρχει μεγάλη απόσταση. Ο ίδιος θα πει πριν από λίγο καιρό στην Tradewinds πως «κάποιοι θέλουν να βλέπουν μόνο προβλήματα, ίσως και να επιθυμούν να μας συκοφαντούν. Δε με ενδιαφέρει».
Ως μια από τις λίγες εταιρίες που δεν έχουν ανοιχτά μέτωπα από τη μετά- Lehman εποχή, έχει ισχυρές και ορατές ταμειακές ροές.
Το γεγονός ότι τα έξι MRs πλοία μεταφοράς προϊόντων και το μοναδικό supramax bulker έχουν ναυλώσεις της τάξεως των 9.000 δολ. και 14.500 δολ. την ημέρα μέχρι το 2018 και 2019, λειτουργεί θετικά για την παραγωγή κερδών και εσόδων για την εταιρία.
«Αν υπήρχε ένας τεράστιος κίνδυνος και κάτι άλλαζε, αν ένας από τους τρεις βασικούς ναυλωτές πέθαινε αύριο το πρωί, ίσως και να αντιμετωπίζαμε σοβαρό πρόβλημα. Αλλά αν δεν υπάρξει καμία δραματική αλλαγή, δεν βλέπω κανένα πρόβλημα για την εταιρία μας. Είμαστε σε καλή θέση δεδομένων των οικονομικών συνθηκών που υφίστανται στις αγορές σήμερα» έχει τονίζει ο Ευάγγελος Πιστιόλης.
Ο ίδιος γνωρίζει βέβαια, πως η ισχυρή ρευστότητα είναι προαπαιτούμενο για να αντιμετωπιστεί η ισχυρή «καταιγίδα» της κρίσης, γι’ αυτό και έχει προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα περικοπών του λειτουργικού κόστους. Αν και δεν έχει στα… σκαριά κάποιο πλάνο για περαιτέρω πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων της εταιρίας, δεν το αποκλείει αν βρει το σωστό τίμημα.
Στις αρχές Δεκέμβρη η Tradewinds αποκάλυψε πως η εταιρία Sovereign Holdings συμφερόντων Πιστιόλη, πούλησε ένα σημαντικό ποσοστό μετοχών της που κατείχε στην Top Ships μέσω επτά ιδιωτικών συναλλαγών και με μέση τιμή 1,286 δολ. ανά μετοχή, αποφέροντας συνολικά περίπου 5,28 εκατ. δολ. στον Έλληνα εφοπλιστή. Μια κίνηση, η οποία ερμηνεύτηκε από πολλούς αναλυτές ως ένα ακόμη «ανάχωμα» κόντρα στην κρίση που έχει πλήξει και την εταιρία του.
Πάντως, ο ίδιος γνωρίζει καλά το «παιχνίδι» των επενδύσεων. Ξέρει πότε πρέπει μια εταιρία να επεκτείνεται και πότε να τηρεί στάση αναμονής για να μπορέσει να βγει κερδισμένη. Αν και προτεραιότητα για την Top Ships αυτή την στιγμή είναι η ενίσχυση της ρευστότητας, δεν αποκλείει την αξιοποίηση νέων ευκαιριών κυρίως στο «κομμάτι» των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαίου, το οποίο δείχνει σημάδια σταθεροποίησης σε υγιή νούμερα με προοπτικές ανάπτυξης. Δεν σκέφτεται ωστόσο την επέκταση σε νέες δραστηριότητες για την ώρα, καθότι πεποίθησή του είναι πως με την υπάρχουσα κρίση, το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο σε μια εταιρία είναι η εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία που διαθέτει στον τομέα που ήδη δραστηριοποιείται.