Μετά την συμφωνία απόκτησης ποσοστού 5% στο μετοχικό κεφάλαιο της κορεάτικης εταιρίας
Μια συμφωνία μεγάλων προσδοκιών έκλεισε πριν από λίγο καιρό ο Σοφοκλής Ζούλας. Ο εφοπλιστής μετά από διαρκείς διαπραγματεύσεις με την διοίκηση της Korea Lines Corporation (KLC), η οποία πριν από δύο χρόνια κατέθεσε αίτηση πτώχευσης για προστασία από τους πιστωτές της, απέκτησε ένα ποσοστό της τάξεως του 5% στην υπό αναδιάρθρωση κορεάτικη εταιρία.
Ο ιδιοκτήτης της εισηγμένης στη Νέα Υόρκη ελληνικής ναυτιλιακής Eagle Bulk αισιοδοξεί πως με το να διατηρεί ένα ποσοστό στην KLC μετά την αναδιάρθρωση, έχει αξία, καθώς όταν μακροπρόθεσμα η αγορά του ξηρού φορτίου ανακάμψει, θα βελτιωθεί και η αξία των μετοχών που ελέγχει στην εταιρία.
Ωστόσο, ορισμένοι αναλυτές θεωρούν την συγκεκριμένη κίνηση ρίσκο, δεδομένου ότι δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για το πότε θα συμβεί το δυναμικό turn around story στο ξηρό φορτίο ή για το πόση αξία θα αποκτήσουν οι μετοχές, ενώ και ο ίδιος ο Έλληνας εφοπλιστής δηλώνει ότι δεν μπορεί να κάνει πιο συγκεκριμένες εκτιμήσεις, αν δεν διαπιστώσει πρώτα πώς και πόσο θα διαπραγματευθούν οι μετοχές.
Με την συμφωνία με την KLC ψαλιδίστηκε η μακροπρόθεσμη απαίτηση της ελληνικής εταιρίας από την κορεάτικη στα 5,5 εκατ. δολ. με σκοπό να πληρωθεί σε δόσεις μέχρι το 2021, μειώνοντας τις υπάρχουσες μετοχές σε αναλογία 1 προς 15 και μετατρέποντας το υπόλοιπο της μακροπρόθεσμης απαίτησης σε μετοχές που φέρνει την Eagle Bulk με ποσοστό 5% στο μετοχικό κεφάλαιο του άλλοτε κραταιού κορεάτικου ομίλου.
Στην ετήσια έκθεση που κατατέθηκε στην αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η Eagle Bulk τονίζει πως περιμένει ότι ο συνδυασμός των συναλλαγών με την KLC θα έχει θετικό αντίκτυπο στα EBITDA και έκανε μια αρχική εκτίμηση, η οποία τοποθετεί την αξία κοντά στα 32 εκατ. δολ.
Ο Σοφοκλής Ζούλας, όταν κατέρρευσε η KLC, η τέταρτη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρία της Κορέας, ήταν από τους εφοπλιστές εκείνους, ξένους και Έλληνες, οι οποίοι είχαν τη μεγαλύτερη έκθεση στον κορεάτικο όμιλο. Η Eagle Bulk είχε ναυλωμένα στους Κορεάτες 13 supramax το 2011 από τα 38 του συνολικού στόλου του, βιώνοντας σκληρά τα «απόνερα» της κατάρρευσής της. Γι’ αυτό και όταν ξεκίνησε η διαδικασία αναδιάρθρωσης της KLC, ήταν από τους πρώτους που ήθελε να επέλθει μια συμφωνία για να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω η εταιρία του.
Έκθεση στον κορεάτικο κολοσσό είχαν επίσης η Goldenport του Πάρη Δράγνη με δύο πλοία ναυλωμένα σε αυτόν, η Paragon Shipping του Μιχάλη Μποδούρογλου με ένα panamax, η Navios Maritime της Αγγελικής Φράγκου, η οποία είχε συνάψει ειδικές ασφαλιστικές συμφωνίες σε περίπτωση χρεοκοπίας και σε κάθε περίπτωση ήταν εξασφαλισμένη. Οι πληροφορίες από τα ναυλομεσιτικά γραφεία του Πειραιά υποστήριζαν τότε πως και η Eagle Bulk του Σοφοκλή Ζούλα είχε αντίστοιχες εξασφαλίσεις, οι οποίες όμως, είχαν λήξει εκείνο το χρονικό διάστημα και δεν πρόλαβε να τις ανανεώσει πριν ξεσπάσει η… κορεάτικη μπόρα του 2011.
Στο… κόκκινο με απώλειες 102,8 εκατ. δολ.
Εκτός από την «φουρτούνα» της Korea Lines, τα «απόνερα» της οποίας βιώνει ακόμη, ο Σοφοκλής Ζούλας έχει να αντιμετωπίσει και εκείνη της κρίσης που έχει πλήξει τη ναυτιλία και ειδικά τον κλάδο του ξηρού φορτίου. Χαρακτηριστικό είναι πως η Eagle Bulk στο τελευταίο τρίμηνο που έληξε τον Δεκέμβριο του 2012, βρέθηκε στο… κόκκινο των ζημιών, 32,4 εκατ. δολ. (από 1,7 εκατ. έναν χρόνο νωρίτερα), ενώ οι ετήσιες απώλειες έφτασαν στα 102,8 εκατ. δολ. (από 14,8 εκατ. δολ. το 2011).
Τα καθαρά έσοδα υποχώρησαν στα 42,8 εκατ. δολ. από 70 εκατ., ενώ και τα EBITDA «βυθίστηκαν», αγγίζοντας τα 9,7 εκατ. δολ. από 30 εκατ. δολ.
Εν μέσω προκλήσεων στον τομέα του ξηρού φορτίου, η Eagle Bulk συνεχίζει να εφαρμόζει μια στρατηγική ευκαιριακών, βραχυπρόθεσμων ναυλώσεων, η οποία συμβάλλει στο να τονώνονται αφενός τα έσοδα και αφετέρου να είναι όσο το δυνατόν καλύτερα τοποθετημένη η εταιρία, όταν οι αγορές ανακάμψουν.