Νέο τονάζ προσθέτουν οι εφοπλιστές με παραγγελίες αυξημένες 54% το 2013
Σε… λίφτινγκ άνω των 3 δισ. δολ. έχουν προχωρήσει οι Έλληνες εφοπλιστές στους στόλους τους μέχρι και τις αρχές Απριλίου, εκ των οποίων τα 1,35 δισ. δολ. μόνο τον Μάρτιο. Το «κύμα» ανανεώσεων με καινούριο τονάζ που παρατηρείται από τις αρχές του έτους, ναι μεν έρχεται σε αντίθεση με την πεποίθηση πως δεν προβλέπεται η ανάκαμψη των αγορών να επέλθει σε σύντομο χρονικό διάστημα, αλλά δικαιολογείται από τις ιστορικά χαμηλές τιμές και τα ναύλα που δημιουργούν ευκαιρίες.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του ιδρυτή της East Med, Θανάση Μαρτίνου πριν από μερικές μέρες σε συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο Διεθνές Ελληνικό Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, ο οποίος τόνισε ότι «εξαιτίας της υπερπροσφοράς πλοίων και της βραδείας ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας, δεν βλέπω κάποια σημαντική βελτίωση στην κερδοφορία για τα επόμενα τουλάχιστον δύο χρόνια. Όμως, τα χαμηλά ναύλα μας επιτρέπουν να περιμένουμε καλύτερες μέρες στο μέλλον».
Οι παλαιότερες οικονομικές κρίσεις δίδαξαν στους Έλληνες πλοιοκτήτες να μην προχωρούν σε αλόγιστες επενδύσεις. Έτσι, πλέον επιδίδονται σε στοχευμένες επενδύσεις, είτε πρόκειται για νέες ναυπηγήσεις ή για την εξαγορά μεταχειρισμένων πλοίων, αξιοποιώντας την ρευστότητά τους, η οποία, σύμφωνα με τους διεθνείς αναλυτές, για την πλειοψηφία των ελληνικών ναυτιλιακών παραμένει σε υψηλά επίπεδα.
Από την άλλη, οι αξίες των πλοίων είναι ελκυστικές δημιουργώντας νέες ευκαιρίες. Σύμφωνα με την Golden Destiny, στα capsize πενταετίας, οι αξίες έχουν μειωθεί σε σχέση με το 2010 κατά 26,7 εκατ. δολ., στα panamax κατά 17,3 εκατ. δολ., ενώ στα supramax κατά 10,8 εκατ. δολ. Στα τάνκερ οι αξίες των VLCCs έχουν χάσει περί τα 24 εκατ. δολ. των aframax περί τα 13 εκατ. δολ. και των MR Products κατά 3 εκατ. δολ.
Οι αξίες των πλοίων αντικατοπτρίζουν και την κατάσταση στη ναυλαγορά, καθώς ο μέσος όρος ημερήσιου κέρδους το 2013 είναι 5.979 δολ. από 6.946 έναν χρόνο νωρίτερα και 34.120 δολ. το 2010. Οι παραγγελίες τους πρώτους μήνες του 2013 εμφανίζονται αυξημένες κατά 54% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι και αποτελούν το 7,14% του συνόλου των παραγγελιών που έχουν δοθεί σε διεθνές επίπεδο φέτος και ανέρχονται στις 280.
Τον Ιανουάριο υπογράφηκαν συμφωνίες 1,5 δισ. δολ., τον Φεβρουάριο 682 εκατ. δολ. και τον Μάρτιο 1 δισ. δολ.
Οι Έλληνες φαίνεται να κάνουν στροφή προς τα πλοία ξηρού φορτίου, αλλά και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου ως προς τις ναυπηγήσεις. Όσον αφορά στις αγορές πλοίων, ελληνικές ναυτιλιακές έχουν αποκτήσει μέσα στο 2013 57 πλοία, συνολικής αξίας 664.590 εκατ. δολ. επί συνόλου 268 που έχουν αλλάξει χέρια (συνολικής αξίας 3 δις. δολ, σύμφωνα με την Allied Shipbroking).
Οι 7 «πρωταγωνιστές» των ναυπηγήσεων και εξαγορών
Τόσο στον τομέα των ναυπηγήσεων, όσο και σε εκείνον των εξαγορών, ξεχωρίζουν ηχηρά ελληνικά ονόματα του εφοπλισμού.
Θ. ΜΑΡΤΙΝΟΣ: Μέσω της εταιρίας του East Med πριν από μερικές μέρες «έκλεισε» deal για τέσσερα τάνκερ LR2 στην DSME’s Mangalia στη Ρουμανία, τα οποία έχει προγραμματιστεί να παραδοθούν το πρώτο εξάμηνο του 2015. Η ναυτιλιακή εταιρία διαθέτει ένα από τα πιο βαριά βιβλία παραγγελιών, κυρίως containerships. Τέσσερα χωρητικότητας 1.700 teu και δύο των 2.190 teu από τα ναυπηγεία Guangzhou Wenchong και ένα ακόμη «ζευγάρι» πλοίων των 1.700 teu στα ναυπηγεία SPP, τα οποία ήδη παρέδωσαν το «Tzini» τον Γενάρη. Δύο MR product tankers έχει στα SPP, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν φέτος, ενώ στην αγορά των μεταχειρισμένων τον περασμένο Μάρτιο απέκτησε σε πλειστηριασμό το πλοίο «Elefsis» έναντι 6,25 εκατ. δολ.
Δ. ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗΣ: Με τον «βραχίονα» που δραστηριοποιείται στα τάνκερ, την Delta Tankers, ο εφοπλιστής φέρεται να έχει κλείσει παραγγελία για 3 τάνκερ των 158.000 dwt στα ναυπηγεία της Hyundai της Νότιας Κορέας, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν το 2015. Τον Φεβρουάριο, η άλλη εταιρία του ομίλου Διαμαντίδη, η Marmaras Navigation παρήγγειλε τρία bulkers των 180.000 dwt στα ναυπηγεία Sungdong Shipbuilding & Marine με option για επιπλέον τρία.
Σ. ΠΑΛΗΟΣ: Τον στόλο της ανανεώνει και επεκτείνει και η Diana Shipping. Η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά επιβεβαίωσε την αγορά του bulker “Tamou” έναντι 27 εκατ. δολ., ενώ πηγές αναφέρουν στην Tradewinds, ότι απέκτησε επίσης, το bulker “Briliant Trader”, χωρητικότητας 87.000 dwt και κατασκευής 2006 έναντι 19 εκατ. δολ.
Γ. ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗΣ: Μεταξύ των πρώτων δέκα ναυτιλιακών ομίλων με τις περισσότερες εν εξελίξει κατασκευές βρίσκεται ο όμιλος Αγγελικούση, ο οποίος έχει στα… σκαριά το «χτίσιμο» 24 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 3,2 εκατ. teu. Την ίδια ώρα το ναυπηγικό πρόγραμμα είναι συνολικής αξίας, της τάξεως των 3,5 δισ. δολαρίων.
Χ. ΒΑΦΕΙΑΣ: Η Stealthgas έχει τέσσερα υπό κατασκευή πλοία LPG στην Νότιο Κορέα, ενώ διαθέτει κεφάλαια ύψους 120 εκατ. δολ. για επενδύσεις. Αλλά και η Brave Maritime του ομίλου Βαφειά επέλεξε ιαπωνικά ναυπηγεία για την κατασκευή 2 LPG 7.200 cum έκαστο, με option για τέσσερα ακόμη. Π. ΠΑΠΠΑΣ: Μέσα στο 2013 αναδεικνύεται σε μία εκ των «πρωταγωνιστριών» εταιριών και η Ocean Bulk του Πέτρου Παππά για τέσσερα πλοία, με option για δύο, συνολικού κόστους 150 εκατ. δολ.
Κ. ΛΙΑΔΗΣ: Η Carras Hellas παρήγγειλε τη ναυπήγηση δύο πλοίων 180.000 τόνων το καθένα, συνολικής αξίας 92 εκατ. δολ.