«Η ηγετική θέση που κατέχει η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία στην παγκόσμια αγορά και ο κατ’ εξοχήν εξωστρεφής της χαρακτήρας, συνιστούν ένα από τα κύρια συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας που μπορούν και πρέπει να αποκτήσουν κυρίαρχη θέση στο νέο αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας».
Aυτό επεσήμανε μιλώντας στην εκδήλωση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), την Τρίτη τιο απόγευμα, για την παρουσίαση μελέτης με τίτλο: «Η συμβολή της Ποντοπόρου Ναυτιλίας στην Ελληνική Οικονομία: Επιδόσεις και Προοπτικές» ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Οδυσσέας Κυριακόπουλος στο χαιρετισμό του.
Ο κ. Κυριακόπουλος υπογράμμισε τη σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί στην κατεύθυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής προσθέτοντας ωστόσο ότι η έξοδος από την κρίση και η επιστροφή στην ανάπτυξη παραμένουν ζητούμενα.
Σημείωσε ακόμη πως «στην κατεύθυνση αυτή οφείλουμε να αναδιαμορφώσουμε το αναπτυξιακό πρότυπο της οικονομίας δίνοντας έμφαση σε όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας».
Ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας, χαρακτήρισε την ποντοπόρο ναυτιλία «κλάδο πρωταθλητή» προσθέτοντας ότι είναι ένας από τους κλάδους που μπορούν να πρωτοστατήσουν στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Ο υπουργός αναφέρθηκε σε τέσσερις διαστάσεις στις οποίες εκτείνεται ο ρόλος της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας.
1ον) Στην ανάδυση του νέου εξωστρεφούς παραγωγικού προτύπου της χώρας μας. Το ΙΟΒΕ στη μελέτη του αποτυπώνει ποσοτικά την τρέχουσα αλλά και τη δυνητική συμβολή της ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, τόσο σε όρους προστιθέμενης αξίας, όσο και σε όρους απασχόλησης.
2ον) Η ελληνόκτητος ποντοπόρος ναυτιλία είναι Ευρωπαϊκής σημασίας: Με δεδομένη την σπουδαιότητα της ναυτιλιακής οικονομίας και του θαλάσσιου εμπορίου για το ενδο-κοινοτικό εμπόριο και τις διεθνείς συναλλαγές της Ευρωπαϊκής Οικονομίας, η θέση της Ελλάδας και η συμμετοχή της στην κοινή αγορά θεωρείται εξαιρετικά σημαντική.
3ον) Είναι παγκόσμιας σημασίας, δεδομένου ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου πραγματοποιείται μέσω της θαλάσσιας οδού. Η ελληνόκτητη ναυτιλία ενισχύει το σήμα που εκπέμπει ολόκληρη η ελληνική οικονομία προς όλους τους διεθνείς οικονομικούς εταίρους της.
4ον) Συμβάλλει στη δημοσιονομική εξυγίανση κατά τη διάρκεια της κρίσιμης αυτής περιόδου μέσω της συμφωνίας των εφοπλιστών με τον Πρωθυπουργό για ενίσχυση των φορολογικών εσόδων με την καταβολή επιπλέον φόρων».
Στον χαιρετισμό του ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης τόνισε, μεταξύ άλλων, πως η παραγωγική ανασυγκρότηση της εθνικής οικονομίας και η μείωση της ανεργίας, είναι αλληλένδετοι στόχοι με την πορεία της ναυτιλίας και πρόσθεσε:
«Μην ξεχνάμε ότι τις ναυτιλιακές εταιρίες τις ακολουθεί πλειάδα συνδεδεμένων επιχειρήσεων που διαμορφώνουν τη σχέση της ναυτιλίας με την εθνική οικονομία. Μην ξεχνάμε επίσης ότι η ναυτιλία τέμνεται και με άλλους τομείς. Να θυμίσω την τομή της ναυτιλίας με τον τουρισμό, που κατά το παρελθόν κορυφώθηκε με τη δημιουργία του ελληνικού στόλου κρουαζιερόπλοιων ο οποίος συνέβαλε σημαντικά στη δημιουργία «πλέγματος» στον τουρισμό».
Ο Διευθυντής Έρευνας του ΙΟΒΕ, Άγγελος Τσακανίκας στην ομιλία του αναφέρθηκε στη συνεισφορά της Ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία και τη συμβολή της στην έξοδο της Ελλάδας από την κρίση.
Παρουσιάζοντας ορισμένα από τα βασικά ευρήματα της μελέτης ο κ. Τσακανίκας σημείωσε ότι οι θαλάσσιες μεταφορές, κυρίως δε η ποντοπόρος ναυτιλία, συνεισφέρουν άμεσα σημαντικό μερίδιο του ΑΕΠ.
Όπως είπε:
«Συνυπολογίζοντας τις αλληλεπιδράσεις των κλάδων της ελληνικής οικονομίας, η συμβολή των θαλάσσιων μεταφορών στα κύρια οικονομικά μεγέθη της χώρας πολλαπλασιάζεται με αποτέλεσμα η τελική ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές να δημιουργεί στο σύνολο (άμεσα και έμμεσα) €13,3 δισεκ. εγχώρια προστιθέμενη αξία, ήτοι περίπου 6,1% του ΑΕΠ της χώρας». Έτσι, σημειώνεται στη μελέτη, «για κάθε €1.000 που καταγράφονται ως προστιθέμενη αξία των υδάτινων μεταφορών, δημιουργούνται περίπου €1.575 σε προστιθέμενη αξία στο σύνολο των κλάδων ελληνικής οικονομίας».
Επεσήμανε ακόμη πως η συρρίκνωση του ΑΕΠ μεταξύ της περιόδου 2009-2012 αλλά και το γεγονός πως η οικονομική δραστηριότητα του κλάδου ακολουθεί τον παγκόσμιο οικονομικό κύκλο οδηγεί στο συμπέρασμα πως η συμβολή του κλάδου στην ελληνική οικονομία σήμερα, είναι σαφώς μεγαλύτερη.
Καταλήγοντας, ο κ. Τσακανίκας σημείωσε ότι η μελέτη του ΙΟΒΕ περιλαμβάνει σειρά από προτάσεις πολιτικής για επέκταση των εργασιών της ναυτιλίας με την εφαρμογή των οποίων η δυνητική συνεισφορά της ποντοπόρου ναυτιλίας σε όρους εγχώριας προστιθέμενης μπορεί να πλησιάσει το 10% του ΑΕΠ ετησίως ενώ η δυνητική απασχόληση μπορεί να ξεπεράσει τις 550 χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Στην παρέμβασή του ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης τόνισε την εξάρτηση της παγκόσμιας οικονομίας από τις θαλάσσιες μεταφορές και επομένως, από τον διεθνή εμπορικό στόλο, μεγάλο μερίδιο του οποίου είναι στα χέρια των Ελλήνων.
«Ο εμπορικός στόλος», σημείωσε ο κ. Βενιάμης, «αποτελεί το τέταρτο όπλο σε εποχές κρίσης και μία δυνατή ναυτιλία ενισχύει τη στρατηγική θέση της χώρας. Η ελληνική ναυτιλία λοιπόν μπορεί να μετατρέψει την Ελλάδα σε σύγχρονο ναυτιλιακό και εμπορικό σταυροδρόμι των ηπείρων».
Επιπροσθέτως, ο κ. Βενιάμης αναφέρθηκε στο στοίχημα που καλείται ο ελληνικός εφοπλισμός να κερδίσει, αυτό της διατήρησης της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού πλοίου: « Η ναυτιλία προσφέρει αναντικατάστατες υπηρεσίες στο παγκόσμιο εμπόριο και νομοτελειακά θα συνεχίσει να υπάρχει. Το κρίσιμο ερώτημα είναι ποιοι θα τη διαχειρίζονται και σε ποια μέρη του κόσμου; Η απάντηση είναι εκεί όπου διατηρείται και αναπτύσσεται η ναυτιλιακή τεχνογνωσία και υποστηρίζεται η ανταγωνιστικότητα των στόλων».