8 χρόνια μετά τη πώληση της Navios ο όμιλος Δαυίδ συστήνει νέα εταιρία, την Seatrade Holdings
Σχεδιάζει και δημόσια εγγραφή μετοχών στην Wall Street
Tο επενδυτικό πρόγραμμα της νέας εταιρίας θα φτάσει αρχικά τα 250 εκ. ευρώ
Hταν το 2005 όταν γράφτηκε ο «επίλογος» της δραστηριότητας του ομίλου Δαυίδ- Λεβέντη στη ναυτιλία με την υπογραφή μιας από τις μεγαλύτερες συμφωνίες αγοραπωλησίας. Οι δύο συνέταιροι, Γιώργος Δαυίδ και Αν. Λεβέντης πούλησαν το 66% των μετοχών που ήλεγχαν στην ναυτιλιακή εταιρία Navios- η οποία τότε διέθετε έναν στόλο 28 πλοίων ενώ κατά καιρούς είχε υπό την ομπρέλα της και πάνω από 100 ποντοπόρα πλοία- στην Αγγελική Φράγκου με τίμημα ύψους 607,5 εκατ. δολ. Μια κίνηση που σηματοδότησε και την αποχώρησή τους από τις business των θαλασσών.
Εν έτει 2013, οκτώ χρόνια μετά δηλαδή και λίγες μόνο μέρες πριν χτυπήσει πανηγυρικά το καμπανάκι έναρξης της συνεδρίασης του London Stock Exchange την ερχόμενη Δευτέρα για την Coca Cola Hellenic, ο Ελληνοκύπριος επιχειρηματίας ετοιμάζεται για δυναμική επιστροφή και στη ναυτιλία.
Το νέο εγχείρημα του ομίλου Λεβέντη- Δαυίδ, ο οποίος έχει ταυτίσει κυρίως το όνομά του με το ισχυρό όνομα της Coca Cola 3 E, αλλά και με την συμμετοχή του σε άλλες εταιρίες κατά καιρούς, όπως η Frigoglass, Plias, Nutriart κ.α. σε Ελλάδα και ΝΑ Ευρώπη, αποκάλυψε ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, Γιώργος Μούσκας σε δεξίωση που παρέθεσε με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 50 χρόνων λειτουργίας της ναυτιλιακής εταιρίας του, Zela Shipping, η οποία επίσης θα συμμετάσχει στο φιλόδοξο πλάνο των συμπατριωτών του.
Σύμφωνα με αυτό, ο όμιλος Δαυίδ- Λεβέντη θα συστήσει joint venture με την Zela Shipping, υπό την επωνυμία Seatrade Holdings και όπως αναφέρει η ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, θα ξεκινήσει την δραστηριότητά της με τέσσερα νεότευκτα ultramax bulkers που κατασκευάστηκαν σε ιαπωνικά ναυπηγεία.
Το αμέσως επόμενο βήμα, όπως αποκάλυψε ο κ. Μούσκας, είναι η δημόσια εγγραφή μετοχών στην αμερικανική χρηματαγορά της Wall Street, αφού προηγουμένως όμως, έχει «χτίσει» έναν στόλο από 8 έως 10 φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου χύδην στον κλάδο των ultramax.
Το επενδυτικό πρόγραμμα
Το επενδυτικό πρόγραμμα της νέας εταιρικής οντότητας θα ανέλθει σε πρώτη φάση στα 250 εκατ. δολάρια, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί αφενός με ίδια κεφάλαια και αφετέρου με ρευστό που θα αντλήσει από την εισαγωγή της εταιρίας στην Wall Street. Η διαχείριση των πλοίων κατά πάσα πιθανότητα θα γίνεται από την Αθήνα και συγκεκριμένα από την Seatrade Shipping Agency που «τρέχει» και τον στόλο της Zela Shipping.
Γιατί αποφάσισε όμως, ο όμιλος Δαυίδ- Λεβέντη να κάνει επάνοδο στη ναυτιλία το δεδομένο χρονικό διάστημα; Το βασικό του κίνητρο αποτέλεσε η ανάγκη για αξιοποίηση των ευκαιριών που δημιουργούνται από το γεγονός ότι οι αξίες των πλοίων βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Είναι ένα παράδειγμα του πώς μεγάλοι επενδυτές αντιμετωπίζουν την οικονομική κρίση που πλήττει αυτή την περίοδο και τη ναυτιλία, όπως υποστηρίζουν χαρακτηριστικά οι διεθνείς ναυτιλιακοί αναλυτές.
Αλλά όπως τόνισε και ο κ. Μούσκας, «σε αντίξοες συνθήκες αναζητάμε διόδους ανάπτυξης αποκτώντας υγιή κεφάλαια, καθώς δεν θέλουμε αργότερα να κοιτάμε πίσω και να λέμε χάσαμε ευκαιρίες». Σημειώνεται πως η τρέχουσα τιμή του τύπου των πλοίων που διερευνά η Seatrade Holdings είναι της τάξεως των 24,5 εκατ. δολ. το καθένα.
Από την άλλη πάλι, μπορεί σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές, οι τιμές των ναύλων να έχουν υποχωρήσει στον κλάδο του ξηρού φορτίου, όμως, όταν εκείνες ανακάμψουν, τότε αναμένονται ισχυρές αποδόσεις και όποιοι είναι καλά τοποθετημένοι από πριν, σίγουρα θα απολαύσουν και περισσότερους «καρπούς» εσόδων στο μέλλον.
Οι πρώτες επαφές
Ήδη οι εκπρόσωποι της νέας εταιρίας Seatrade Holdings έχουν ξεκινήσει τις πρώτες επαφές με ιαπωνικά ναυπηγεία, με τα οποία πραγματεύονται την κατασκευή των πλοίων και οι πληροφορίες αναφέρουν πως αυτές βρίσκονται σε πολύ καλό δρόμο προς τις τελικές υπογραφές.
Τα πλοία θα είναι η τελευταία λέξη της τεχνολογίας, υψηλής ενεργειακής απόδοσης, οικολογικού σχεδιασμού, μικρότερης κατανάλωσης καυσίμων και ανταγωνιστικά στην τιμή, καθώς τα ιαπωνικά ναυπηγεία είναι μεν παραδοσιακά πιο ακριβά, αλλά και αξιόπιστα, ωστόσο μπορούν να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές λόγω της πρόσφατης υποτίμησης του γιεν υπό το φως της νέας πολιτικής της τράπεζας της Ιαπωνίας που καθιστά υψηλότερη την αγοραστική δύναμη του δολαρίου με το οποίο συναλλάσσεται ιστορικά η ποντοπόρος. Άλλωστε, όλο και περισσότεροι εφοπλιστές από όλον τον κόσμο έχουν στραφεί προς Ιάπωνες ναυπηγούς για την κατασκευή πλοίων τους για τους παραπάνω λόγους.
Γιατί ενώνουν τις δυνάμεις τους οι δυο Όμιλοι
Η συνεργασία με την Zela Shipping
Οι συζητήσεις με τον πρόεδρο της Κυπριακής Ένωσης Εφοπλιστών, Γιώργο Μούσκα για το νέο κοινό project από μέρους του ομίλου Δαυίδ είχαν ξεκινήσει πριν από έξι μήνες περίπου. Κύπριος και εκείνος με μεγάλη εμπειρία στον χώρο της ναυτιλίας λόγω της εταιρίας του Zela Shipping, η οποία μετρά ιστορία 50 ετών, ήταν καθοριστικοί παράγοντες για να επιτευχθεί συμφωνία για μεταξύ τους συνεργασία.
Η Zela Shipping, η οποία εδρεύει στο Λονδίνο, ελέγχει έναν στόλο από επτά πλοία τύπου capes. Τα τελευταία χρόνια, κόντρα στην «φουρτούνα» της οικονομικής κρίσης, συνεχίζει δυναμικά το πλάνο της ανάπτυξής της, κυρίως αναζητώντας ευκαιρίες μέσα από την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων. Μία από τις πιο πρόσφατες εξαγορές που πραγματοποίησε ο κ. Μούσκας είναι εκείνη του πλοίου «Bulk Europe», ενός capsize μεταφορικής ικανότητας 170.000 dwt, έτους ναυπήγησης 2001, με συνολικό τίμημα της τάξεως των 19,8 εκατ. δολ.