Η κεφαλαιοποίηση της εταιρίας ξεπέρασε την Dryships και «κερδίζει» τους αναλυτές
Στην πρώτη θέση της αγοράς Bulker η Φράγκου
Το «ασανσέρ» της ανάκαμψης έχει πάρει η Diana Shipping του Συμεών Παληού, η οποία βρίσκεται σε πρώτο πλάνο μεταξύ των αναλυτών. Μάλιστα, τις προηγούμενες βδομάδες η κεφαλαιοποίησή της ξεπέρασε ακόμη και εκείνη της Dryships του Γιώργου Οικονόμου, κερδίζοντας τον τίτλο της δεύτερης πιο σημαντικής εισηγμένης ναυτιλιακής στο αμερικανικό ταμπλό με δραστηριότητα στα bulkers, μετά την Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου.
Η τιμή της μετοχής της Diana Shipping στις αρχές της εβδομάδας ήταν στα 9,84 δολ. έχοντας σημειώσει υψηλό 52 εβδομάδων και στα 11,09 δολ., ενώ η κεφαλαιοποίησή της ανερχόταν στα 830,9 εκατ. δολ. Συγκριτικά, η τιμή μετοχής της Dryships κυμαινόταν στα 1,83 δολ. και η κεφαλαιοποίησή της μπορεί να έφτασε στα 848 εκ., όμως, τις προηγούμενες μέρες είχε διαμορφωθεί και στα 738,88 εκ. δολ. Παρά το γεγονός ότι η Diana Shipping προβλέπεται πως θα καταγράψει απώλειες της τάξεως των 0,03 δολ. ανά μετοχή και έσοδα μειωμένα στα 41,6 εκατ. δολ. (από 57,6 εκατ.) για το πρώτο τρίμηνο του 2013, πολλοί εκ των κορυφαίων αναλυτών της Wall Street την κατατάσσουν μεταξύ των πιο ελκυστικών μετοχών του κλάδου του ξηρού φορτίου.
Ψήφος εμπιστοσύνης
Ο αναλυτής της Jefferies, Douglas Mavrinac, που έχει αξιολογήσει με «buy» τις μετοχές της ελληνικής ναυτιλιακής, υποστηρίζει πως η ανάκαμψη της αγοράς ξηρού φορτίου θα έρθει νωρίτερα από ότι οι περισσότερες «αυθεντίες» περιμένουν, τοποθετώντας την ο ίδιος χρονικά ακόμη και στο δεύτερο μισό του έτους.
«Με δεδομένο αυτό, μας αρέσει η θέση της Diana. Μας αρέσει το γεγονός ότι έχει πολύ χαμηλό καθαρό χρέος και πολύ χαμηλές υποχρεώσεις κάθε είδους. Η οικονομική της κατάσταση της επιτρέπει όχι μόνο να επιβιώνει μέσα στις αδύναμες συνθήκες της αγοράς όσο και αν αυτές διαρκέσουν, αλλά και να «αναδυθεί» ακόμη περισσότερο στη συνέχεια, καθώς θα διαθέτει τα απαιτούμενα πυρομαχικά για να πετύχει αξιόλογα πράγματα» τονίζει χαρακτηριστικά.
Ακόμη όμως, και αναλυτές που δίνουν σύσταση «hold» στην Diana, την συγκαταλέγουν ανάμεσα στις κορυφαίες του ξηρού φορτίου. Ο Kevin Sterling της BB&T Capital Markets θεωρεί ότι η εταιρία του Συμεών Παληού κέρδισε τον σεβασμό της χρηματαγοράς λόγω της στρατηγικής της για επιλεκτικές επενδύσεις.
Οι αμφισβητήσεις
Δεν είχε, όμως, ανέκαθεν η Diana Shipping την στήριξη των αναλυτών. Η ναυτιλιακή, η οποία ιδρύθηκε το 1972 και το 2005 εισήχθη στον αμερικανικό δείκτη NYSE, βρέθηκε το 2008, λίγο πριν το ξέσπασμα της «καταιγίδας» της οικονομικής κρίσης, στη… μέση έντονης κριτικής για την πολιτική της να επεκτείνει τον στόλο της με πολύ αργούς ρυθμούς.
Ήταν η περίοδος που οι εφοπλιστές είχαν επιδοθεί σε μια «φρενίτιδα» εξαγορών νέων πλοίων. Ωστόσο, ο Συμεών Παληός έλεγε ότι «η ιστορία έχει αποδείξει πως η ναυτιλία είναι κυκλική με συνεχή σκαμπανεβάσματα, άρα και ρίσκο. Γι’ αυτό θα επιμείνουμε σε επιλεκτικές και σταδιακές επενδύσεις». Και επιβεβαιώθηκε, αφού, ακολουθώντας αυτή την συγκρατημένη πολιτική, έχει κερδίσει την φήμη μιας από τις λίγες εισηγμένες στη Νέα Υόρκη που όχι μόνο θα επιβιώσει, αλλά και στην επόμενη μέρα (εκείνη της ανάκαμψης) θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς θα μπορέσει να αξιοποιήσει τυχόν ευκαιρίες που θα προκύψουν με προοπτικές επέκτασης.
«Ισχυρά όπλα» της εταιρίας, η οποία ελέγχει έναν στόλο 33 bulkers και έχει και δύο υπό ναυπήγηση, είναι η αξιοσημείωτη κεφαλαιοποίησή της, η τιμή της μετοχής της σε σχέση με την συνολική καθαρή αξία του ομίλου και ο υγιής ισολογισμός της, σύμφωνα με τους χρηματοοικονομικούς και ναυτιλιακούς αναλυτές. Η εταιρία άντλησε σημαντικά κεφάλαια και έπειτα τα χρησιμοποίησε σοφά ως ένα «μαξιλάρι» μετρητών που ξοδεύονταν με σύνεση για νέες επενδύσεις.
Αν και έκλεισε τον περασμένο χρόνο με 447 εκατ. δολ. τραπεζικές υποχρεώσεις σε σύνολο παγίων 1,74 δισ. δολ., οι αναλυτές θεωρούν πως το «φορτίο» χρέους των 414 εκατ. δολ. κυμαίνεται σε υγιή επίπεδα σε σχέση με την συνολική εικόνα της ναυτιλιακής.
Από τον Ιανουάριο του 2012, η σταδιακή ανάπτυξη της Diana Shipping επιτεύχθηκε με την προσθήκη 11 πλοίων στο χαρτοφυλάκιό της, ενώ στο τέλος του 2011 είχε έναν στόλο μόλις 24 πλοίων. Ο οίκος Jefferies υποστηρίζει ότι είναι δύσκολο να μαντέψει κάποιος πόσες νέες εξαγορές θα κάνει ο Συμεών Παληός. Η εταιρία αναμένεται πως θα συνεχίσει να επενδύει σε πλοία των οποίων οι τιμές έχουν υποχωρήσει σε χαμηλά επίπεδα- σε τιμές ευκαιρίας- και πως θα πατήσει «φρένο» όταν η αξία των bulkers αυξηθεί και πάλι.
Η αξία των εταιριών ξηρού φορτίου ως προς τις πωλήσεις
Στο διπλανό διάγραμμα διακρίνεται γιατί, σύμφωνα με τους αναλυτές, η Diana είναι πιο ελκυστική σε σχέση με άλλες ναυτιλιακές εταιρίες. Όπως γράφει το marketrealist.com, η Diana φαίνεται φθηνότερη συγκριτικά με τις Safe Bulkers, Navios Maritime και Dryships. Η αξία της πρώτης υποχώρησε από το 2011 ως τα μέσα του 2012, καθώς ωρίμασε μεγάλο μέρος των συμβολαίων της, υποχρεώνοντάς την να ναυλώνει πλοία της με τιμές που ήταν χαμηλότερες.
Η αξία της ως προς τις πωλήσεις επίσης πιέστηκε, καθώς η αγορά δεν αντανακλά το ότι η εταιρία δεν έχει σχεδόν καθόλου καθαρό χρέος, ούτε και τα συνολικά κεφάλαια που χρησιμοποιεί για να παράγει έσοδα.