Συμφωνίες από… μετάξι Ελλήνων πλοιοκτητών με κινέζικες τράπεζες

Δάνεια 300 εκατ. δολ. για νέες ναυπηγήσεις


Ο Αγγελικούσης το μεγαλύτερο συμβόλαιο χρηματοδότησης


Οι υπόλοιποι 7 κερδισμένοι του ταξιδιού στη χώρα του «Κόκκινου Δράκου»


Με συμφωνίες από… μετάξι επέστρεψαν στις αποσκευές τους Έλληνες πλοιοκτήτες που συνόδευσαν τον Πρωθυπουργό στο ταξίδι του στην Κίνα. Εξασφάλισαν νέα δάνεια πάνω από 300 εκατ. δολ. από κινέζικες τράπεζες, με τα οποία διασφαλίζεται η συνέχεια εννέα ναυπηγικών συμβολαίων, ενώ έκλεισαν και deals για περισσότερες από 15 νέες παραγγελίες πλοίων, των οποίων η συνολική αξία ακόμη δεν έχει αποτιμηθεί.

 

Άλλωστε, εδώ και χρόνια, παραδοσιακά οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν πλοία τους στις κινεζικές γιάρδες. Από το 1990 ακόμη, με την Thenamaris του Θανάση Μαρτίνου και τον όμιλο Ξυλά να είναι οι πρώτες ναυτιλιακές που έχτισαν μέρος του στόλου τους στην χώρα του «Κόκκινου Δράκου».

 

Τα Deals

 

Επτά ισχυροί της ναυτιλίας «πρωταγωνίστησαν» στα deals που έκλεισαν στην Κίνα, είτε με νέες παραγγελίες, είτε με την διασφάλιση της συνέχειας του ήδη υπάρχοντος ναυπηγικού τους προγράμματος.

 

Πρώτος στη λίστα ο Γιάννης Αγγελικούσης, ο όμιλος του οποίου υπέγραψε συμφωνία για εξασφαλισμένο κοινοπρακτικό δάνειο 146,4 εκατ. δολ. με την Export- Import Bank of China (Cexim) για την χρηματοδότηση 3 VLCCs που έχει παραγγείλει στα ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao και τα οποία αναμένεται να παραδοθούν την φετινή και την επόμενη χρονιά.

 

Ο όμιλος Λασκαρίδη, των αδελφών Πάνου και Θανάση Λασκαρίδη συνδέεται, επίσης, με την παραγγελία πάνω από 10 πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου στα ναυπηγεία Penglai Zhongbai. Η κατ’ αρχήν συμφωνία περιλαμβάνει την άσκηση option για δύο πλοία και νέο συμβόλαιο για την κατασκευή 4 πλοίων του ίδιου τύπου. Επίσης υπέγραψε συμβόλαια για την κατασκευή 2 kamsarmax έχοντας όμως, την δυνατότητα και για option για άλλα δύο.

 

Από τους κερδισμένους του ταξιδιού στην Κίνα και ο Συμεών Παληός. Υπέγραψε δανειακή σύμβαση με την Export- Import Bank of China της τάξεως των 30 εκατ. δολ. για λογαριασμό της εταιρίας του, Diana Shipping.

 

Η εταιρία έχει ήδη δύο πλοία υπό κατασκευή στα ναυπηγεία Jiangnan με ημερομηνία παραλαβής την φετινή χρονιά. Η χωρητικότητά τους αγγίζει τα 76.000 dwt έκαστο.

 

Στρατηγική συνεργασία με την ίδια τράπεζα (Cexim) πέτυχε και η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου για πιθανές μελλοντικές παραγγελίες πλοίων LNG- στα οποία έχει στρέψει το επενδυτικό του ενδιαφέρον σταθερά τα τελευταία χρόνια- στις κινέζικες γιάρδες. Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και ιδιοκτήτης της Golden Union, Θεόδωρος Βενιάμης, έβαλε επίσης την υπογραφή του σε συμβόλαιο συνεργασίας με ειδικούς όρους για την εξασφάλιση χρηματοδότησης δύο bulk carriers των 76.000 dwt, όταν κρίνει πως οι οικονομικές συνθήκες είναι κατάλληλες και ευνοϊκές.

 

Η εισηγμένη στον Nasdaq Paragon Shipping του Μιχάλη Μποδούρογλου υπέγραψε πλαίσιο συνεργασίας με την China Classification Society για δανειοδότηση ύψους 69 εκατ. δολ. από την China Development Bank με σκοπό την ναυπήγηση δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας των 4.800 teu, ενώ και ο Βαγγέλης Μαρινάκης με την Capital Ship Management έκλεισε συμφωνία με τα ναυπηγεία Guanzhou Shipping που αφορά στην κατασκευή δύο product tankers και περιλαμβάνει option για άλλα δύο πλοία ίδιου τύπου στο άμεσο μέλλον.

 

Διέξοδος

 

Η χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας από τα κινεζικά πιστωτικά ιδρύματα έχει αυξηθεί από 46% έως και 100% το 2012 σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Για τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες, η Κίνα αποτελεί σημαντική διέξοδο, καθώς οι «στρόφιγγες» των ελληνικών τραπεζών έχουν κλείσει, με το χαρτοφυλάκιο των δανείων τους προς τη ναυτιλία να έχει μειωθεί περαιτέρω κατά 8,6%, στα 12,7 δισ. δολ. (από 14,5 δισ. δολ. το 2011).

 

Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη για την τραπεζική χρηματοδότηση του ελληνόκτητου στόλου, σταθερά αυξάνεται η δανειοδότηση από τις κινέζικες τράπεζες.

 

Ειδικότερα, η China Exim έχει δανείσει 1,2 δισ. δολ. (αύξηση 41,18% μέσα σε έναν χρόνο), η China Development δάνεισε 800 εκατ. δολ. (αύξηση 60%), ενώ η China Everbright αύξησε τα δάνειά της κατά 100% στα 300 εκατ. δολ. Συνολικά και οι τρεις δηλ. έχουν δώσει περίπου 2,3 δισ. δολ. Γιατί όμως, οι Κινέζοι συνεχίζουν να κρατούν «ανοιχτή» την πόρτα για τους Έλληνες;

 

Συνεχίζουν να χρηματοδοτούν τις ελληνικές επενδύσεις, καθώς διασφαλίζουν και τα δικά τους συμφέροντα, βρίσκοντας στο πρόσωπο των Ελλήνων στρατηγικούς εταίρους στις κρίσιμες για την χώρα τους διεθνείς μεταφορές. Ποσοστό μεγαλύτερο από το 60% των εισαγωγών πετρελαίου της Κίνας και άνω του 50% των εισαγωγών της σε πρώτες ύλες και γενικά φορτία μεταφέρονται από ελληνικά πλοία.

 

Επενδύσεις 17 δισ. δολ. σε επτά χρόνια

 

Οι Έλληνες αποτελούν τους μεγαλύτερους ξένους επενδυτές για τους Κινέζους στο «κομμάτι» των ναυπηγήσεων.

 

Τα τελευταία επτά χρόνια οι ελληνικοί όμιλοι έχουν επενδύσει περίπου 17 δισ. δολ., ενώ τα υπό κατασκευή πλοία την δεδομένη στιγμή στα κινεζικά ναυπηγεία φτάνουν τα 184 από σύνολο 1.850. Δηλαδή περίπου το 10% των συνολικών τους παραγγελιών είναι ελληνικές.

 

Το επενδυτικό «boom» ξεκίνησε την τριετία 2005 με 2008- λίγο πριν από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης που έπληξε και την παγκόσμια ναυτιλία δηλ.-ενώ οι δεσμοί μεταξύ των δύο χωρών έγιναν στενότεροι από το 2010 και συγκεκριμένα μετά την επίσκεψη στην Αθήνα του τότε Κινέζου Πρωθυπουργού, Wei Jianbao, οπότε και ανακοινώθηκε η δημιουργία ενός Ελληνοκινεζικού Ταμείου Ναυτιλιακής Ανάπτυξης, όπου το Πεκίνο θα επένδυε 5 δισ. δολ.

 

Μεγάλο μέρος αυτής της χρηματοδότησης, πάνω από το 60%, έχει ήδη αξιοποιηθεί, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ