H Gaslog για νέες ναυπηγήσεις LNG, η Dryships για να καλύψει κεφαλαιακές ανάγκες
Πήτερ Λιβανός και Γιώργος Οικονόμου. Δύο εφοπλιστές που τις τελευταίες μέρες έχουν χαράξει κοινή «ρότα» προς την άντληση ρευστότητας, αλλά για διαφορετικό σκοπό ο καθένας.
Ο μεν Λιβανός θέλει να χρηματοδοτήσει νέες παραγγελίες στα πλοία μεταφοράς LNG, όπου έχει στρέψει το επενδυτικό του «βλέμμα» με… όχημα την Gaslog, ο δε Οικονόμου στοχεύει στο να ενισχύσει τα ταμεία της Dryships, μετά και τις ζημίες ύψους 117 εκατ. δολ. που παρουσίασε η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά εταιρία το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Σύμφωνα με την ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, και οι δύο εξετάζουν διάφορους τρόπους για να καλύψουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες τους, που περιλαμβάνουν την πώληση μετοχών ή στην περίπτωση της Dryships, ακόμη και ναυπηγικών συμβολαίων. Η δεύτερη, μετά και τα «καμπανάκια» που χτύπησαν μεγάλοι χρηματιστηριακοί και τραπεζικοί οίκοι για την ρευστότητά της, λίγο πριν από την εκπνοή του περασμένου έτους, έχει επιδοθεί σε ένα μπαράζ κινήσεων για να μπορέσει να βρει ρευστό, αξιοποιώντας ακόμη και το «καλό χαρτί» της, την Ocean Rig, με την οποία δραστηριοποιείται στις γεωτρήσεις πετρελαίου και όπου η Dryships είναι μεγαλομέτοχος με 60% περίπου.
ΠΗΤΕΡ ΛΙΒΑΝΟΣ
Στόχος να αντλήσει 500 εκ. δολ.
Με ενημερωτικό σημείωμα προς την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ο Πήτερ Λιβανός ανακοίνωσε την πρόθεσή του να προχωρήσει η Gaslog στην άντληση μέχρι και 500 εκατ. δολ. μέσω της πώλησης ενός ανάμεικτου «πακέτου» που θα περιλαμβάνει κοινές μετοχές, προνομιούχες μετοχές και χρέος.
Προσέθεσε δε, πως στις χρηματοδοτικές προσπάθειες θα συμπεριληφθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα και η πώληση ως και 36,7 εκατ. κοινών μετοχών από συγκεκριμένους- ήδη υφιστάμενους- μετόχους, μεταξύ των οποίων η Blenheim Holdings, μετά και την λήξη ορισμένων περιοριστικών όρων στις 4 Οκτωβρίου 2013.
Αναλυτές συνδέουν τον σχεδιασμό Λιβανού για την εξασφάλιση- μαμούθ των 500 εκατ. δολ. με ενδεχόμενες νέες ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Κάτι που «αλίευσαν» όσοι παραβρέθηκαν στην παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Gaslog και από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας, Paul Wogan, ο οποίος τόνισε στους επενδυτές ότι «η εταιρία ψάχνει συνεχώς τρόπους για να βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση ώστε να αξιοποιήσει ελκυστικές ευκαιρίες στην αγορά του LNG, όποτε και αν αυτές προκύψουν».
Η εισηγμένη στη Νέα Υόρκη ναυτιλιακή, η οποία στο πρώτο τρίμηνο του 2013 «είδε» τα κέρδη της να διπλασιάζονται σχεδόν στα 5,9 εκατ. δολ. χάρη στα υψηλότερα έσοδα από την επέκταση του στόλου της, «χτίζει» ήδη οκτώ καινούρια πλοία, εκ των οποίων τα τρία είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν πριν από το τέλος του έτους, ενώ έχει option και για την κατασκευή τεσσάρων επιπλέον στα ναυπηγεία της κορεάτικης Samsung.
Μία από τις λύσεις που φέρεται να εξετάζει ο Πήτερ Λιβανός, προκειμένου να είναι επωφελής για την ανάπτυξη και την αξία των μετόχων, είναι και η δημιουργία μιας νέας εταιρίας, με τα χαρακτηριστικά της Master Limited Partnership (MLP) που θα αποσχισθεί (spin off) από την Gaslog. Σύμφωνα με τον αναλυτή, Omar Nokta της Global Hunter Securities, η ελληνική ναυτιλιακή έχει σε ισχύ συμβάσεις για 10 από τα 12 πλοία της, που σημαίνει ότι έχει καλές πιθανότητες για να αποκομίσει κέρδη από τα περιουσιακά της στοιχεία μέσω μιας MLP.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
Στο…σφυρί 4 πλοία με ζημία 75,3 εκ. δολ.
Πωλητήρια σε περιουσιακά στοιχεία της Dryships έχει βάλει ο Γιώργος Οικονόμου μεταξύ των οποίων σε νεότευκτα πλοία, ενώ δεν αποκλείει και την πώληση μετοχών της θυγατρικής του Ocean Rig προκειμένου να «αιμοδοτήσει» τα ταμεία της εισηγμένης ναυτιλιακής.
Σε μια προσπάθεια να μειώσει τις υποχρεώσεις της ναυτιλιακής και να βελτιώσει τον ισολογισμό της, προχωρά ακόμη και σε πωλήσεις με ζημία. Πιο συγκεκριμένα, πριν από μερικές μέρες πούλησε τέσσερα υπό ναυπήγηση πλοία ξηρού φορτίου, δύο capes σε τρίτη επιχείρηση και δύο επίσης υπό ναυπήγηση Very Large Ore Carriers σε εταιρία συμφερόντων του. Οι οφειλές για τα τέσσερα αυτά πλοία προς τα ναυπηγεία ανέρχονταν στα 178 εκατ. δολ., για τα οποία η εταιρία δεν είχε βρει τραπεζική χρηματοδότηση. Σύμφωνα με τους όρους της πώλησης, η Dryships θα καταβάλει επιπλέον 29 εκατ. σε πληρωμές, ενώ θα διαγράψει υποχρεώσεις της τάξεως των 149 εκατ. δολ. Λόγω της πώλησης των 4 πλοίων, η εταιρία ανακοίνωσε για το πρώτο τρίμηνο του 2013 αυξημένες ζημίες ύψους 116,6 εκατ. δολ. έναντι 47,5 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2012. Οι ζημίες από την πώληση των πλοίων ανέρχονται σε 75,3 εκατ. δολ.
Οι κεφαλαιακές ανάγκες της Dryships για το τρέχον έτος, αν και μέχρι πριν από λίγο καιρό υπολογίζονταν στα 100 εκατ. δολ., τελικά μειώθηκαν στα 50 εκατ. δολ., αλλά οι αναλυτές έχουν επισημάνει πως θα χρειαστεί περίπου 300 εκατ. δολ. για τα επόμενα δύο έτη. Αυτή την στιγμή, εκτός από τις πωλήσεις πλοίων, ο Γιώργος Οικονόμου βρίσκεται σε συζητήσεις με τους πιστωτές του για να μειώσουν τις δόσεις για την αποπληρωμή των οφειλών. Αν οι συζητήσεις αυτές δεν αποδώσουν ώστε η αναδιάρθρωση να αποφέρει άλλα 50 εκατ. δολ., τότε η Dryships δεν αποκλείεται να πουλήσει ένα μικρό ποσοστό μετοχών της θυγατρικής της, Ocean Rig, η οποία δραστηριοποιείται στο κομμάτι των drillships. Άλλωστε, πολλές φορές η Ocean Rig έχει λειτουργήσει ως στήριγμα στην Dryships. Μόλις τον περασμένο Φλεβάρη, ο εφοπλιστής είχε ανακοινώσει πως θα πουλήσει 5 εκατ. μετοχές της θυγατρικής του για να συγκεντρώσει 88 εκ. δολ.