Στα 500 δις δολάρια υπολογίζεται ότι ανέρχεται σήμερα το παγκόσμιο ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο των τραπεζών. Απο αυτά τα 420 δις δολάρια εκτιμάται ότι έχουν εκταμιευθεί ενώ τα 80 δις δολάρια είναι απλώς συμφωνημένα
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την τελευταία έρευνα της Petrofin Research για τις τάσεις των χρηματοδοτήσεων στη ναυτιλία. Ουσιαστικά το σύνολο σχεδόν του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου, 449,76 δισ. δολάρια, βρίσκεται στα χέρια 40 τραπεζών που δραστηριοποιούνται στη σύναψη ναυτιλιακών δανείων.
40 τράπεζες
Στις αρχές του 2010, αυτές οι 40 τράπεζες διαχειρίζονταν ένα χαρτοφυλάκιο της τάξης των 436 δισ. δολαρίων, επομένως μέσα σε ένα, σχεδόν, χρόνο παρατηρείται μία αύξηση στις χρηματοδοτήσεις κατά 13,76 δισ. δολ., ποσοστό 3,14% ενώ στο ίδιο διάστημα του 2009 είχε σημειωθεί μείωση 5,7%. Οι έξι μεγαλύτερες τράπεζες στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, διαχειρίζονται το 39,88% των δανείων. Το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο διεθνώς ανήκει στη HSH Norbank, πρόκειται για δάνεια ύψους 49 δισ. δολαρίων, στη δεύτερη θέση ακολουθεί η DNB Nor με χαρτοφυλάκιο 35,5 δισ. δολ., στην τρίτη θέση η Commerzbank με 33,6 δισ., στην τέταρτη θέση η RBS με 22,6 δισ., στην πέμπτη θέση η KfW με 18,4 δισ. και στην έκτη θέση η Νordea με 18 δισ. δολάρια. Στην 30ή θέση της παγκόσμιας κατάστασης βρίσκεται η Εθνική Τράπεζα με χαρτοφυλάκιο 3,220 δισ., και ακολουθούν στις θέσεις 35 έως 38 η Alpha Bank 2,680 δισ., η Εμπορική Τράπεζα με 2,620 δισ., η Marfin με 2,450 δισ. και τέλος η Πειραιώς η οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς διατηρεί στη ναυτιλία χαρτοφυλάκιο της τάξης των 1,810 δισ. δολ. Οι ευρωπαϊκές τράπεζες εν γένει αντιπροσωπεύουν το 87% του χαρτοφυλακίου των 500 δισ. δολ.
Ερωτήματα
Η Petrofin Research έθεσε 14 ερωτήματα για την πορεία της ναυτιλίας και της ναυτιλιακής χρηματοδότησης στους επικεφαλής 29 ναυτιλιακών τμημάτων τραπεζών που διαχειρίζονται σήμερα το 61% της αγοράς (274,66 δισ. δολ.). Συγκεκριμένα:
Το 62,07% των τραπεζιτών πιστεύει ότι η ναυλαγορά στο ξηρό φορτίο θα είναι χειρότερη το 2011 και το 27,59% ότι θα παραμείνει στα σημερινά επίπεδα.
Το 44,83% εκτιμά ότι η ναυλαγορά των τάνκερ θα κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα ενώ το 27,59% ότι θα παραμείνει στα σημερινά χαμηλά και ένα αντίστοιχο ποσοστό ότι θα επιδεινωθεί περαιτέρω.
Το 44,83% δεν βλέπει μεταβολές στα κοντέινερ.
Το 55,17% περιμένει πτώση των τιμών στα μεταχειρισμένα πλοία.
Το 71,43% εκτιμά ότι το 2011 οι παραδόσεις πλοίων θα αγγίξουν το ανώτερο επίπεδο.
Οσον αφορά τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, το 58,62% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι το 2011 θα σημειωθεί αύξηση στη ροή χρήματος από τις τράπεζες προς τη ναυτιλία ενώ το 55,17% βλέπει αύξηση 10% στα εκταμιευμένα και συμφωνημένα δάνεια με τα spreads να μένουν στα σημερινά επίπεδα (300 μβ).
ΠΗΓΗ imerisia.gr