Tα ναυλοσύμφωνα των Eλλήνων εφοπλιστών που τινάζονται στον αέρα
Τα «απόνερα» της χρεοκοπίας της STX Pan Ocean φτάνουν μέχρι την Ελλάδα. Τουλάχιστον εννέα ισχυροί της ναυτιλίας εκτιμάται, σύμφωνα με την Tradewinds, πως είναι «εγκλωβισμένοι» στη… δίνη της κατάρρευσης μιας από τις μεγαλύτερες νοτιοκορεάτικες ναυτιλιακές, η οποία διαθέτει έναν στόλο 97 ιδιόκτητων πλοίων, 28 υπό ναυπήγηση και περίπου 250 ναυλωμένων από εισηγμένους ή ιδιωτικών συμφερόντων εφοπλιστικούς ομίλους σε όλον τον κόσμο.
Ακριβώς αυτές οι ναυλώσεις είναι που προκαλούν «κύματα» ανησυχίας και στον εφοπλιστικό κόσμο της χώρας μας, καθώς πολλά ηχηρά ονόματα, όπως ο Θεόδωρος Βενιάμης, η Αγγελική Φράγκου, ο Πέτρος Παππάς, ο Ματθαίος Λω κ.α. συγκαταλέγονται σε εκείνους που είχαν ή έχουν ακόμη ναυλωμένα πλοία τους στην STX Pan Ocean.
Ενάμιση χρόνο μετά την χρεοκοπία της επίσης κορεατικής Korea Lines Corporation, η ιστορία επαναλαμβάνεται, αν και, όπως επισημαίνουν ναυτιλιακοί κύκλοι, ακόμη δεν έχουν «ξεδιπλωθεί» πλήρως οι επιπτώσεις από την προσφυγή στον κορεάτικο πτωχευτικό κώδικα της STX.
Όπως υποστηρίζει ο γενικός διευθυντής του UK P&I Club στην Ελλάδα, «η STX διαθέτει πλήθος υπογεγραμμένων ναυλοσυμφώνων σε τιμές σημαντικά υψηλότερες από τον μέσο όρο της αγοράς και στα πλαίσια του γενικότερου προγράμματος αναδιάρθρωσης που θα επιδιώξει, σίγουρα θα προσπαθήσει να «απαλλαγεί» από ορισμένα εξ αυτών. Πράγμα το οποίο σημαίνει πως ο αντίκτυπος για τις ιδιοκτήτριες εταιρίες των πλοίων αυτών θα είναι μεγάλος, δεδομένου ότι θα προκληθούν σημαντικά «ρήγματα» στη ρευστότητα των ταμείων τους, λόγω της απώλειας εσόδων από τις συγκεκριμένες συμφωνίες».
Ορισμένοι μάλιστα, Έλληνες πλοιοκτήτες «πιάστηκαν» απροετοίμαστοι για τις εξελίξεις. Αιτία ήταν το ότι ούτε τα ίδια τα στελέχη της STX Pan Ocean είχαν πιστέψει πως θα έφταναν σε αυτό το οριακό σημείο, καθησυχάζοντας πως θα βρεθεί λύση στο θέμα των χρεών τους. Βέβαια, συνήθως οι περισσότερες ελληνικές ναυτιλιακές στις συμφωνίες ναύλωσης που κλείνουν, συμπεριλαμβάνουν όρους- ασφαλιστικές δικλείδες για τέτοιες περιπτώσεις (π.χ. μερική ασφαλιστική κάλυψη), όπως τονίζουν οι αναλυτές, αλλά όπως και να έχει πάντα υπάρχουν απώλειες, μικρότερες ή μεγαλύτερες.
Η NAVIOS
Η Navios της Αγγελικής Φράγκου είναι ένα από τα ηχηρά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού που εκτιμάται πως θα δεχτεί ισχυρό πλήγμα (ίσως και από τα πιο ισχυρά) από την κατάρρευση της STX Pan Ocean. Η Deutsche Bank τονίζει πως οι εταιρίες Navios Maritime Partners και Navios Maritime Acquisition Corp αντλούν περίπου το 14% και το 8,7% των εσόδων τους αντίστοιχα από τον «δοκιμαζόμενο» κορεάτικο όμιλο. Ωστόσο, κρατά «αναμμένη» και την ελπίδα πως ίσως ο αντίκτυπος είναι μικρότερος, καθώς εξαρτάται αν θα επηρεαστούν βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα ναυλοσύμφωνα από τυχόν αθετήσεις όρων εκ μέρους της STX.
Η έκθεση των εταιριών της Χιώτισσας εφοπλίστριας στην κορεάτικη εταιρία συμπεριλαμβάνει και το πλοίο «Navios Pollux» (χωρητικότητας 180.700 dwt), το οποίο έχει ναυλώσει στην STX Pan Ocean μέχρι το 2019 έναντι 42.250 δολ. την ημέρα. Το πλοίο πωλήθηκε από την Navios Maritime Holdings στην Navios Maritime Partners για 110 εκατ. δολ. το 2010. Η Deutsche Bank επισημαίνει επίσης, πως το μόνο πλοίο της Navios Maritime Acquisition που είναι εκτεθειμένο στον κορεάτικο όμιλο, πιθανόν να είναι ένα μεσαίου μεγέθους product tanker και όχι ένα VLCC (υπερδεξαμενόπλοιο), κάτι το οποίο θα έφερνε ανακούφιση δεδομένης της πρόσφατης ισχυροποίησης της αγοράς των product tankers.
ΣΟΚ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΛΛΟΥΣ
Εκτός από την Αγγελική Φράγκου, ισχυρό σοκ από το κορεάτικο «τσουνάμι» της STX έχουν δεχτεί και άλλες ελληνικές ναυτιλιακές. Η Star Bulk του Πέτρου Παππά, όπου διευθύνων σύμβουλος είναι ο Σπύρος Καπράλος, σύμφωνα με την Tradewinds, πριν από τρία χρόνια (το 2010) μίσθωσε το πλοίο της, «Star Borealis», το οποίο ήταν ακόμη υπό ναυπήγηση, στην STX Pan Ocean, κλείνοντας συμφωνία με χρονική ισχύ 10 ετών έναντι 24.750 δολ. την ημέρα.
Σε «τρικυμία» βρίσκεται επίσης, και η Ariston της οικογένειας Ρούσσου της Revoil, η οποία δραστηριοποιείται και στην ποντοπόρο. Το τρίτο φορτηγό πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου που παρέλαβε τον περασμένο Δεκέμβριο, το «Blue Balance», το έχει ναυλώσει στην κορεάτικη εταιρία για 11 με 12 μήνες και με ημερήσιο έσοδο τα 8.000 δολ. Τα συνολικά έσοδα που προσδοκούσε η Ariston από την συγκεκριμένη συμφωνία υπολογίζονταν στα 2,68- 2,92 εκατ. δολ.
Ναυλωμένα πλοία στους Κορεάτες, είτε με μακροχρόνια ή και με πιο βραχυχρόνια συμβόλαια φέρονται να έχουν ή να είχαν μέχρι πρότινος και οι Golden Union του Θεόδωρου Βενιάμη, LPL του Μ. Λω, Safbulk, Transmar, Elmira και Tiger.
ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ Η ΑΙΤΗΣΗ ΠΤΩΧΕΥΣΗΣ
«Λύγισε» από το βάρος χρεών 2,2 δισ. δολ.
Τα «μηνύματα» που λάμβανε τον τελευταίο καιρό ο εφοπλιστικός κόσμος διεθνώς για την πορεία και το μέλλον της STX Pan Ocean ήταν ανησυχητικά. Το μεγαλύτερο «αγκάθι» για τους Κορεάτες ήταν τα χρέη ύψους 2,2 δισ. δολ., υπό το «βάρος» των οποίων… λύγισαν τελικά.
Μέχρι την τελευταία στιγμή, τα ανώτερα στελέχη της εταιρίας δεν είχαν πιστέψει ότι η κατάρρευση βρισκόταν ένα μόλις βήμα μακριά. Είχαν πεισθεί πως ένας από τους μεγαλύτερους πιστωτές, η Korea Development Bank, θα συμμετείχε στην προσπάθεια διάσωσης. Ωστόσο, οι προσδοκίες τους διαψεύστηκαν γρήγορα.
Έγιναν κάποιες ακόμη προσπάθειες με την πώληση περιουσιακών στοιχείων ώστε να καλυφθεί η οικονομική «τρύπα», όμως, δεν κατάφεραν να βρουν τα 2,2 δισ. δολ. που απαιτούνταν. Μονόδρομος μετά από αυτές τις εξελίξεις ήταν η υποβολή αίτησης υπαγωγής στο κορεατικό πτωχευτικό δίκαιο και ο «αγώνας» αναδιάρθρωσης μέσω αυτού.
Εντύπωση πάντως, στον διεθνή εφοπλιστικό κόσμο προκάλεσε η στάση της KDB, η οποία αρνήθηκε να δώσει «χείρα βοηθείας» στην εταιρία ώστε να βρεθεί μια φόρμουλα συνεργασίας για την αποπληρωμή του χρέους.