Oι στοχευμένες εξαγορές πλοίων και τα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα
«Πρόσω ολοταχώς» στις επενδύσεις της ξηράς, «μπουνάτσα» και σε εκείνες της θάλασσας. Το όνομα του Σπύρου Λάτση τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στην… πρώτη γραμμή της επικαιρότητας κυρίως για τις εξελίξεις στο private banking με τον όμιλό του EFG, για τα ΕΛ.ΠΕ και για τις επενδύσεις του στο real estate μέσω της Lamda Development.
Πρόσφατα πρωταγωνίστησε στην υπόθεση «Εθνική Τράπεζα» προκειμένου να παραμείνει σε ελληνικά χέρια, ενώ «χτυπά» φιλέτα του Δημοσίου που βγαίνουν στο… σφυρί μέσω διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ. Ελληνικό, Αφάντου, Αστέρας Βουλιαγμένης, Παλιούρι Χαλκιδικής, Άγιος Ιωάννης Σιθωνίας, μαρίνες κ.α. αποτελούν μερικούς από τους «στόχους» του.
Είναι ίσως αυτή η έντονη κινητικότητά του στις άλλες δραστηριότητες που έχει οδηγήσει πολλούς στο συμπέρασμα ότι από το 2008 και μετά, στον απόηχο των πωλήσεων πλοίων στις οποίες προχώρησε ο ναυτιλιακός του βραχίονας, Consolidated Marine Management (CMM) πριν την κορύφωση της ναυλαγοράς, η ναυτιλία έχει μπει σε δεύτερο «πλάνο». Κόντρα σε αυτές τις απόψεις όμως, ο Σπύρος Λάτσης δεν «ξεχνά» ότι είναι εφοπλιστής. Δεν θα μπορούσε, άλλωστε, λόγω της παράδοσης και της ιστορίας που του άφησε παρακαταθήκη ο πατέρας του, ο καπετάν-Γιάννης Λάτσης.
Σταθερά προσανατολισμένος και προς τις business της ναυτιλίας, λοιπόν, ο Έλληνας μεγιστάνας απλώς έχει υιοθετήσει μια πιο συντηρητική πολιτική, όπως περιγράφουν και αναλυτές στη ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds. Με στρατηγικές επενδύσεις και στοχευμένες εξαγορές, «βολιδοσκοπεί» την τάση που επικρατεί στις ναυλαγορές, διερευνά τις προοπτικές που υπάρχουν και αναλόγως «τοποθετείται».
ΝΑΥΛΟΣΥΜΦΩΝΑ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ…
Ειδικά ως προς τις ναυλώσεις, ο όμιλος Λάτση συνηθίζει να επιδιώκει μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα που εξασφαλίζουν έσοδα για τα πλοία του για μεγάλο διάστημα και κυρίως με επιχειρήσεις- κολοσσούς, οι οποίες εμπιστεύονται το όνομα Λάτση, παρά το γεγονός ότι εδώ και μια πενταετία δείχνει χαμηλού προφίλ δραστηριοποίηση.
Έτσι, και πριν από μερικές μέρες έγινε γνωστό πως η Consolidated Marine Management, η οποία διαχειρίζεται έναν στόλο τριών VLGCs (Very Large Gas Carriers) και μεσαίου βεληνεκούς τάνκερ μεταφοράς επεξεργασμένων πετρελαιοειδών, έκλεισε ένα ακόμη «χρυσό» ναυλοσύμφωνο για ένα από τα VLGCs της.
Σύμφωνα με την Tradewinds, η εταιρία «Clearlake» ναύλωσε το πλοίο «Hellas Nautilus», χωρητικότητας 82.000- cbm και ναυπηγημένο το 2003, για 12 μήνες έναντι 1,175 εκατ. δολ. τον μήνα, δηλ. για 39.200 δολ. την ημέρα. Το συγκεκριμένο πλοίο ήταν ένα από τα δύο που είχε παραγγείλει ο Έλληνας εφοπλιστής με κόστος κατασκευής 63 εκατ. δολ. έκαστο.
Όπως τονίζει ο ναυλομεσιτικός οίκος με έδρα το Λονδίνο, Clarksons, η ετήσια συμφωνία της Consolidated Marine Management είναι επικερδής για τον όμιλο Λάτση, καθώς η μέση τιμή για ένα VLGC αυτή την στιγμή ανέρχεται στα 35.300 δολ. ημερησίως.
Μάλιστα, πολλοί αναλυτές προσθέτουν ότι επειδή κάθε κίνηση της Consolidated Marine Management αποτελεί «πυξίδα» και για άλλα ανάλογα deals που θα ακολουθήσουν, είναι πιθανό το ετήσιο συμβόλαιό της με το συγκεκριμένο τίμημα να συνιστά και ένα θετικό «σημάδι» για την περαιτέρω ανάκαμψη της ναυλαγοράς. Και πως το πρόσφατα «τίναγμά» της προς τα πάνω να μην οφείλεται σε παροδικούς, εποχικούς παράγοντες, αλλά να είναι μια τάση που θα διαρκέσει για τα μεγαλύτερα πλοία LPG.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο όμιλος Λάτσης ακολουθεί την ίδια πολιτική, των ναυλοσύμφωνων… μακράς διάρκειας. Τον περασμένο Αύγουστο έκλεισε συμφωνία με τον αμερικανικό κολοσσό Cargill, μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές παραγωγούς και εμπόρους τροφίμων στον πλανήτη, για τη ναύλωση δύο πλοίων του. Το deal είχε χρονικό ορίζοντα τριετίας (μέχρι και το 2015), με ναυλοσύμφωνα που προβλέπουν την καταβολή 16.500 δολ. την ημέρα για το καθένα. Τίμημα σημαντικά υψηλότερο από τα 12.300 δολ., στα οποία είχε κλείσει την ίδια περίοδο, παρόμοιων προδιαγραφών ποντοπόρο, συμφερόντων του Σταμάτη Μόλαρη με την Shell, όπως τόνιζαν τότε ναυλομεσιτικοί οίκοι.
Όλα αυτά αποδεικνύουν πως μπορεί ο όμιλος Λάτση στη ναυτιλία να «χτυπά» λίγες φορές, αλλά στοχεύει στην αγορά των πολύ μεγάλων ναυλωτών και με σημαντικές συμφωνίες, καθώς σε μια περίοδο οικονομικής ρευστότητας και στον ναυτιλιακό κλάδο, αυτές αποτελούν ζητούμενο για την χρηματοδότηση των επενδυτικών προγραμμάτων των εφοπλιστών.
ΟΙ ΝΑΥΠΗΓΗΣΕΙΣ
Στοχευμένα «χτυπά» ο όμιλος Λάτση όμως, και ως προς τις ναυπηγήσεις νέων πλοίων. Αυτή την στιγμή, έχει υπό παραγγελία τρία δεξαμενόπλοια, τύπου aframax, μια επένδυση συνολικού ύψους 145 εκατ. δολ.
Τον περασμένο Νοέμβριο παρέλαβε από τα ναυπηγεία Hyundai Mipo Dockyard το «King Gregory», ένα Medium- Range τάνκερ, που ήταν το πρώτο από τα δύο που είχε παραγγείλει, ενώ το δεύτερο είναι θέμα χρόνου να παραδοθεί στην Consolidated Marine Management.
Αλλαγή… πλεύσης προς τα product tankers
Τα τελευταία δύο χρόνια, ο όμιλος Λάτση έχει αλλάξει… πλεύση προς τα product tankers, καθώς έχει διαπιστώσει πως υπάρχουν καλύτερες προοπτικές στα συγκεκριμένα πλοία από εκείνα της μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Ήδη πριν από λίγο καιρό είχε «ξαφνιάσει» την αγορά, όταν αποφάσισε να παραγγείλει δύο kamsarmax χωρητικότητας 82.000 dwt, καθώς η Consolidated Marine Management μέχρι τότε διαχειριζόταν πλοία μεταφοράς υγραερίου και δεξαμενόπλοια και «απέφευγε» τα πλοία ξηρού φορτίου.
Τελικά, μετά από δεύτερες σκέψεις και βλέποντας την πτώση των τιμών στα ναύλα του ξηρού φορτίου, ανακοίνωσε πως μετέτρεψε τα συμβόλαια κατασκευής των δύο kamsarmax σε oil chemical tankers μεταφορικής ικανότητας 52.000 dwt το καθένα, αφού οι προβλέψεις και για τις ναυλαγορές στην συγκεκριμένη κατηγορία, ήταν καλύτερες. Σημειώνεται πως τα συγκεκριμένα δύο πλοία φέρουν την ελληνική σημαία, ως «ψήφο εμπιστοσύνης» στην ελληνική ναυτιλία και οικονομία.