Τι απασχόλησε τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου και τον πρόεδρο του Νεώριον
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στη χώρα ανέλυσε κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχε με τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη ο αντιπρόεδρος του ομίλου Νεώριον (ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου) Γιάνννης Ταβουλάρης.
Στο τραπέζι της συζήτησης τέθηκε και το ζήτημα της ενίσχυσης του Λιμενικού Σώματος με νέα περιπολικά σκάφη και η αναβάθμιση του υπάρχοντος στόλου, με στόχο την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης από τη θάλασσα. Σημειώνεται ότι το 2013 αναμένεται να εισρεύσουν στα ταμεία του Λ.Σ. περίπου 20 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της επιχειρησιακής του ετοιμότητας.
Όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, «τα στοιχήματα για το Αιγαίο είναι δύο:
Το πρώτο είναι να μπορέσουμε να το θωρακίσουμε από τις λαθρομεταναστευτικές ροές, πράγμα το οποίο είναι δύσκολο, επίπονο και πολυέξοδο. Από τη στιγμή που θωρακίστηκε ο Έβρος, με το γνωστό φράχτη, το Αιγαίο έχει γίνει το πεδίο στο οποίο υπάρχουν όλες οι πιέσεις λαθρομεταναστών και έχουμε καθημερινά περιστατικά.
Το δεύτερο είναι να διατηρήσουμε απρόσκοπτη τη συγκοινωνία στο Αιγαίο. Και τα δύο στοιχήματα έχουν εθνικό και επείγοντα χαρακτήρα».
Όσον αφορά την ανάγκη ενίσχυσης του Λιμενικού Σώματος, σημειώνει ότι έχει περίπου 7.500 άνδρες και γυναίκες σε σύνολο περίπου 9.500 οργανικών θέσεων, ενώ, παράλληλα, έχει αναλάβει και το μεγάλο φορτίο που λέγεται αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης.
«Σκεφτείτε ότι η αστυνομία που ασχολείται εξίσου με τη λαθρομετανάστευση έχει 90.000 ανθρώπους. Εμείς δηλαδή έχουμε μόλις το 10% από τη δύναμη της αστυνομίας.
Η αστυνομία επιτηρεί σε σύνορα, περίπου 200 χιλιόμετρα στον Έβρο, και εμείς περίπου 2,5 χιλιάδες, περίπου, στο Αιγαίο» τόνισε ο υπουργός.
Τα προβλήματα
Όσον αφορά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, ειδικά σε ό,τι αφορά τα εμπορικά πλοία, παρά το γεγονός ότι έχουμε τη μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου, ο όμιλος Νεώριον επισημαίνει τρία σημεία.
Πρώτον, στο εξωτερικό οι εφοπλιστές βρίσκουν ευνοϊκή χρηματοδότηση. Στην Κίνα, την Κορέα, την Ιαπωνία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Φινλανδία, αλλά και αλλού, το κράτος δίνει ή εγγυάται δάνεια (από τοπικές ή και ξένες -και ελληνικές- τράπεζες) σε εφοπλιστές για να φτιαχτούν πλοία στα ναυπηγεία της χώρας. Στην Ελλάδα όχι.
Δεύτερον, σε πολλούς τύπους πλοίων υπάρχει σημαντική διαφορά κόστους. Τα χαμηλά μεροκάματα στην Κίνα δεν επιτρέπουν τον ανταγωνισμό στην κατασκευή σχετικά απλών πλοίων, όπως τα bulk carriers, ενώ η υψηλή εξειδίκευση και το μέγεθος των ναυπηγείων στην Ιαπωνία και την Κορέα δημιουργούν οικονομίες κλίμακος για την κατασκευή container ships και tankers που δεν μπορούν να επιτευχθούν στα ναυπηγεία στην Ελλάδα.
Τρίτον, οι Έλληνες εφοπλιστές προτιμούν να αποφεύγουν τα ναυπηγεία στην Ελλάδα λόγω του φόβου των απεργιών. Οι εκτεταμένες απεργίες που έχουν γίνει στο παρελθόν έχουν δημιουργήσει ένα ενδεχόμενο «εγκλωβισμού», όπου ο πλοιοκτήτης περιμένει για πολύ καιρό την παράδοση του πλοίου του, χάνοντας εν τω μεταξύ προσδοκώμενους ναύλους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αρνητικό αντίκτυπο έχουν και άλλες απεργίες, που δεν γίνονται στα ναυπηγεία, αλλά τα επηρεάζουν, όπως π.χ. απεργίες στα τελωνεία ή στα λιμάνια ή στα φορτηγά, αφού σταματούν την παράδοση υλικών που είναι απαραίτητα για την κατασκευή των πλοίων με το ίδιο τελικό αποτέλεσμα για τον πλοιοκτήτη.
«Όσο δεν μεταβάλλονται οι παραπάνω λόγοι και κυρίως, κατά την άποψη μας, η έλλειψη χρηματοδότησης, οι ναυπηγήσεις εμπορικών πλοίων στην Ελλάδα θα παραμείνουν στην καλύτερη περίπτωση αναιμικές» επισημαίνει ο όμιλος.