Προωθείται τάχιστα ο λιμενικός Καλλικράτης.
Χθες βράδυ στο Κεντρικό Δελτίο ειδήσεων της ΝΕΤ ο Υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας κ.Γιάννης Διαμαντίδης παρουσίασε ουσιαστικά τους βασικούς σχεδιασμούς του υπουργείου του για την λιμενική πολιτική που αφορά στην εφαρμογή ενός λιμενικού Καλλικράτη.
Ο υπουργός για τις συνενώσεις ανέφερε τα ακόλουθα:
«Όπως γνωρίζετε η Ελλάδα είναι μία πολυνησιακή χώρα, έχουμε εκατοντάδες νησιά και θα έλεγα ότι και τα λιμάνια σε αυτά τα νησιά αποτελούν έναν αναπτυξιακό και οικονομικό μοχλό. Σκεφτήκαμε λοιπόν ότι δεν είναι δυνατόν όλα αυτά τα λιμάνια να λειτουργούν άναρχα.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περισσότερα από 800 λιμάνια που είναι «ορφανά», δηλαδή ο καθένας μπορεί να μπει μέσα και να κάνει ό,τι θέλει χωρίς να πληρώσει ούτε ένα ευρώ.
Άρα λοιπόν, πρέπει να μπει μία τάξη σε αυτά τα λιμάνια και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο δημιουργούμε τον «Λιμενικό Καλλικράτη», που σημαίνει ότι βάζουμε σε μία τάξη τα λιμάνια σε 4 άξονες. Ο πρώτος άξονας δημιουργεί, κατά κάποιο τρόπο «πιλοτικά» το Αττικό Λιμενικό Σύστημα, ενοποιώντας τα λιμάνια υπό τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, δηλαδή Ελευσίνα, Λαύριο και Ραφήνα.
Ο δεύτερος άξονας είναι στη Βόρεια Ελλάδα υπό τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης – και λέω Ο.Λ.Π. και Ο.Λ.Θ. γιατί όπως γνωρίζετε είναι από τα μεγαλύτερα λιμάνια και είναι και οι δύο εταιρίες εισηγμένες στο χρηματιστήριο, όπου θα συμπεριλάβει την Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα και τον Βόλο.
Ο τρίτος άξονας είναι του Ιονίου Πελάγους με Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Κατάκολο και ο τέταρτος είναι ο άξονας του Αιγαίου που θα συμπεριλάβει Κρήτη, Δωδεκάνησα και Κυκλάδες.
Θα δημιουργηθούν δηλαδή 4 ισχυροί αναπτυξιακοί πυλώνες όπου θα έχουν καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα με μικρότερο κόστος λειτουργίας απ’ ότι έχουν σήμερα.
Θεωρούμε ότι είναι ένα σύστημα που μπορεί να αποδώσει. Άλλωστε έγινε μία διεξοδική συζήτηση και στη διυπουργική επιτροπή γι’ αυτό το θέμα και το υπουργείο Οικονομικών ανέθεσε ειδική μελέτη σε χρηματοοικονομικό σύμβουλο προκειμένου να μας προτείνει πως μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε καλύτερα τα λιμάνια μας. Ήδη όμως το Αττικό Λιμενικό Σύστημα είναι έτοιμο και ελπίζω μέσα στο Μάρτιο να περάσει από το Υπουργικό Συμβούλιο».
Ερωτηθείς αν σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνει τις ενοποιήσεις όλων των λιμανιών ή πρώτα το Αττικό και αυτή η κίνηση θα προσελκύσει επενδυτές απάντησε ως εξής:
Μπορεί να φέρουμε πρώτα το Αττικό Λιμενικό, ως πιλοτικό και μετά να προχωρήσουμε στις υπόλοιπες ενοποιήσεις. Βεβαίως θα προσελκύσει επενδυτές, διότι είναι διαφορετικό να έχεις ένα λιμάνι εισηγμένο στο χρηματιστήριο με το 74% που έχει αυτή τη στιγμή ο Ο.Λ.Π., από το να έχεις 94% γιατί περίπου εκεί θα ανέλθει, όταν γίνει ενοποίηση όλων των λιμανιών.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό, θα δοθεί και η δυνατότητα στα λιμάνια αυτά, να γίνουν έργα που θα προσελκύσουν και θα δίνουν τη δυνατότητα να προσεγγίζουν και μεγαλύτερα πλοία στα λιμάνια, γιατί όπως ξέρετε πολύ καλά μετά την ψήφιση του νόμου για την άρση του καμποτάζ υπάρχει ισχυρότατο ενδιαφέρον για την κρουαζιέρα. Ήδη για πρώτη φορά ανήμερα της Πρωτοχρονιάς, μπήκαν στο λιμάνι του Πειραιά δύο τεράστια κρουαζιερόπλοια και άλλο ένα στο Ηράκλειο.
Συνεπώς υπάρχει το κίνητρο. Άρα, θα δώσουμε τη δυνατότητα στα λιμάνια αυτά να αναπτυχθούν περισσότερο, διότι όταν έρχεται ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο με 3.000 επιβάτες, καταλαβαίνετε τι σημαίνει για την τοπική κοινωνία και τον τουρισμό μας. Είναι σημαντικός πυλώνας ανάπτυξης, ιδιαίτερα σε μία δύσκολη περίοδο όπως είναι η σημερινή που περνάει η χώρα μας.
Κληθείς να σχολιάσει αν τα κυβερνητικά σχέδια θα αλλάξουν το status των εργαζόμενων στα λιμάνια ο κ. Διαμαντίδης διαβεβαίωσε ότι αλλάζει τίποτα για να σημειώσει πως δεν είναι θέμα εργαζομένων, δεν θίγεται το καθεστώς των εργαζομένων και δεν πρέπει να υπάρχει καμία ανησυχία ως προς το θέμα αυτό.
Τέλος κληθείς να σχολιάσει τα συμβάντα αναφορικά με την ελληνική κρουαζιέρα και την πρόθεση της εταιρείας Louis να υποστείλει την ελληνική σημαία από πλοία τους στόλους της ανέφερε τα ακόλουθα:
«Ναι, εδώ δημιουργήθηκε ένα πρόβλημα διότι το νομικό που πλαίσιο που ίσχυε για την εταιρία αυτή από το 2005, είχε κάποιες ατέλειες όπως το είχε ψηφίσει η ΝΔ, με συνέπεια να έχει συσσωρευτεί ένα χρέος της εταιρείας από ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων προς το ΝΑΤ, της τάξης των 15 εκατομμυρίων, ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσόν.
Ο πρόεδρος της εταιρίας ήρθε και με είδε δύο φορές και του εξήγησα ότι πρόθεση του υπουργείου είναι να ζητήσει από το Νομικό Συμβούλιο του κράτους μία γνωμοδότηση για το θέμα αυτό.
Μάλιστα ο πρόεδρος της εταιρείας το δέχθηκε αυτό και θα έλεγα ότι ήταν ένθερμος υποστηρικτής αυτής της ενέργειας του υπουργείου. Αλλά, δυστυχώς, τη στιγμή που γίνονταν αυτές οι συζητήσεις, το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας, είχε πάρει απόφαση να υποστείλει την ελληνική σημαία από τα τρία κρουαζιερόπλοια. Αυτό όπως καταλαβαίνετε συνιστά εξαπάτηση προς το υπουργείο.
Δεν μπορεί να ζητάς από το υπουργείο να σου βρει λύση, να δέχεσαι τη λύση που προτείνει το υπουργείο και να λες θα περιμένω και μετά από την απόφαση του Νομικού Συμβουλίου του κράτους θα σκεφτώ τι να κάνω και τελικά να έχεις πάρει ήδη μία τέτοια απόφαση. Αυτό δεν είναι απλώς αντιδεοντολογικό, αλλά θα έλεγα ότι είναι εξαπάτηση προς το υπουργείο.
Παρόλ’ αυτά εμείς θα κοιτάξουμε και θα προασπίσουμε και θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν καλύτερο και για το συμφέρον των εργαζομένων αλλά και για το οικονομικό συμφέρον της πατρίδας μας.
Βεβαίως πρέπει να πω και μου δημιουργεί μεγάλη εντύπωση, πως είναι δυνατόν να ισχυρίζεται η εταιρία σήμερα που έβγαλε την ανακοίνωση ότι η ελληνική σημαία δεν είναι ανταγωνιστική όταν η ίδια αυτή εταιρεία επί 5 χρόνια είχε αυτή τη σημαία και λειτουργούσε με τους κανόνες που διέπουν το ελληνικό καθεστώς.
Εμείς όπως γνωρίζετε προχωρήσαμε στην άρση του καμποτάζ που ήταν ένα σημαντικό νομοσχέδιο, υπογράψαμε τις αποφάσεις για το «τέλος» για τα κρουαζιερόπλοια, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τις ξένες εταιρίες και μιλάμε για εταιρίες κολοσσούς, για πολυεθνικές εταιρίες, να έρθουν στην Ελλάδα να έχουνε port-home τον Πειραιά καθώς και άλλα λιμάνια της πατρίδας μας και από εδώ να κάνουν τις κρουαζιέρες τους.
Νομίζω ότι αυτή η χρονιά, αν και υπήρξε καθυστέρηση, θα είναι καλή, αλλά η μεγάλη άνθηση και άνοδος της κρουαζιέρας θα είναι από το 2012.
Εμείς θα πάμε σαν υπουργείο, αλλά και συνολικά σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, στη μεγάλη έκθεση που γίνεται στην Αμερική, στο Μαϊάμι, στα μέσα περίπου του Μαρτίου, όπου εκεί θα έχουμε επαφές με πολύ μεγάλες εταιρίες και θα προωθήσουμε αυτό το προϊόν της κρουαζιέρας, που είναι πάρα πολύ σημαντικό για την οικονομία της χώρας μας».