Σε μια ημερίδα με τίτλο Shipping Accounting Update, η Deloitte παρουσίασε τις νέες λογιστικές και φορολογικές τροποποιήσεις που αφορούν στις ναυτιλιακές εταιρίες. Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 9 Ιουλίου 2013 στο Αμφιθέατρο Μαρούσι Πλάζα.
Ο κ. Γεώργιος Δ. Καμπάνης, Global Shipping & Ports Leader της Deloitte και CEO της Deloitte στην Ελλάδα καλωσόρισε τους επαγγελματίες και τα στελέχη οικονομικών και εμπορικών διευθύνσεων ναυτιλιακών εταιριών που παρακολούθησαν την ημερίδα. Στον πρόλογό του, αναφέρθηκε στις τάσεις του κλάδου σε χρηματοοικονομικό επίπεδο όπως παρουσιάστηκαν στα συνέδρια Marine Money στη Νέα Υόρκη και τη Γενεύη στα οποία συμμετείχε.
Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι οι επενδυτές εξακολουθούν να δείχνουν ενδιαφέρον στον κλάδο της ναυτιλίας με τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια να έχουν ξεκινήσει να δραστηριοποιούνται στον κλάδο νωρίτερα από το αναμενόμενο και με την ελληνική αγορά να κερδίζει την προσοχή των μεγάλων funds. Η ανοδική αυτή προοπτική είναι εντυπωσιακή. Ωστόσο, μπορεί να ερμηνευθεί ως μια αντίδραση των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων που ενώ, προχώρησαν νωρίς σε επενδύσεις στον κύκλο, τώρα «βλέπουν το παράθυρο των 5 – 7 ετών να κλείνει γρήγορα».
Με τον τρόπο αυτό, τα συγκεκριμένα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια υποστηρίζουν την αρχική επιλογή τους η οποία, αν επαληθευτεί θα τους αποφέρει κέρδη καθώς, ακολουθεί την επενδυτική στρατηγική τους. Οι τραπεζίτες επενδύσεων ήταν επίσης, θετικοί όσο αφορά στα πετρελαιοφόρα ενώ, κανείς δεν εντόπισε θετικές προοπτικές για τα πετρελαιοφόρα αργού πετρελαίου. Ταυτόχρονα, οι πτωχεύσεις και οι επείγουσες αναδιαρθρώσεις χρεών συνεχίζουν, ενώ είναι κοινώς αποδεκτό ότι οι αναδιαρθρώσεις που πραγματοποιήθηκαν θα χρειαστεί να επαναληφθούν, όσο οι τιμές παραμένουν χαμηλές.
Στη συνέχεια, το λόγο πήραν ο κ. Gus Zoumas, Εταίρος Ελεγκτικών Υπηρεσιών της Deloitte των ΗΠΑ και η κα. Ντίνα Καρσά, Επικεφαλής Εταίρων επί θεμάτων Δ.Π.Χ.Α. στη Deloitte Ελλάδας. Η κα. Καρσά αναφέρθηκε στις αλλαγές στη λογιστική των μισθώσεων. Αναφέρθηκε στην απόφαση της Επιτροπής Διεθνών Λογιστικών Προτύπων (IASB) να δημοσιοποιήσει τις σχετικές αναθεωρημένες προτάσεις της και ενθάρρυνε τους επαγγελματίες του κλάδου της ναυτιλίας να υποβάλλουν τα σχόλια και τις προτάσεις τους ως το Σεπτέμβριο του 2013 όπως ορίζει η απόφαση. Για τις τροποποιήσεις που αφορούν τόσο στο US GAAP όσο και τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα μίλησε και ο κ. Zoumas. Και οι δυο αναφέρθηκαν στο πώς οι λογιστικές τροποποιήσεις εφαρμόζονται και επηρεάζουν τις ναυτιλιακές εταιρίες.
Ο κ. Δημήτρης Κατσιμπόκης, Principal στη Deloitte Ελλάδας μίλησε για προνομιούχες μετοχές και χρηματοοικονομικά εργαλεία, για το πώς διακρίνονται οι υποχρεώσεις από τα ίδια κεφαλαία καθώς και για τα χαρακτηριστικά των παραγώγων και τον τρόπο υπολογισμού CVA/DVA (Credit and Debit Valuation Adjustment) εκθέτοντας παραδείγματα από τον κλάδο της ναυτιλίας.
Ο κ. Κωνσταντίνος Μακράκης, Principal στη Deloitte Ελλάδας μίλησε για εξαγορές τόσο επιχειρηματικές όσο και για εξαγορές περιουσιακών στοιχείων υπό το λογιστικό πρίσμα του US GAAP. Επιπλέον, παρουσίασε την έννοια του Business Combination ως μια συναλλαγή ή άλλη δραστηριότητα κατά την οποία ο αγοραστής αποκτά τον έλεγχο μιας ή περισσότερων επιχειρήσεων αλλά και τις διαφορές σχετικά με αυτή όσο αφορά στο US GAAP και το IFRS.
Έπειτα, η κα. Σοφία Μανώλη και ο κ. Ηλίας Μακρής, υψηλόβαθμα στελέχη της Deloitte εξήγησαν τα κέρδη ανά μετοχή, τους τρόπους υπολογισμού τους, καθώς και τους τρόπους υπολογισμού των μειωμένων κερδών κατά μετοχή.
Η κα. Αλήθεια Διακάτου, Partner του Τμήματος Διαχείρισης Επιχειρηματικού Κινδύνου (ERS) της Deloitte και ο κ. Γιώργος Τριβιζάς, Manager στο ίδιο τμήμα ενημέρωσαν τους συμμετέχοντες για το υπόδειγμα οργάνωσης του συστήματος εσωτερικού ελέγχου COSO (Committee of Sponsoring) και τις πρόσφατες τροποποιήσεις του.
Τέλος, η κα. Μαριαλένα Ψωμά, στέλεχος στο τμήμα φορολογικών υπηρεσιών της Deloitte παρουσίασε τις πρόσφατες φορολογικές τροποποιήσεις που έχουν επέλθει στο χώρο της ναυτιλίας. Παρουσίασε σχετικές αλλαγές στο καθεστώς του ΦΠΑ (στην παροχή υπηρεσιών και στην επιστροφή του φόρου) που έχουν σχετικό πεδίο εφαρμογή στο ναυτιλιακό κόσμο. Επιπλέον αναφέρθηκε στις εξελίξεις που έχουν επέλθει στα πλοία με ξένη σημαία (επιβολή φόρου χωρητικότητας) καθώς και στα ναυτιλιακά γραφεία που παρέχουν υπηρεσίες άλλες από τη διαχείριση πλοίου (επιβολή έκτακτης εισφοράς). Τέλος ανέπτυξε τη φορολογική αντιμετώπιση μερισμάτων που προκύπτουν από ναυτιλιακές δραστηριότητες.