Μόνη ελπίδα οι περιφερειακές αγορές που ακόμη αντέχουν την απορρόφηση των κλυδωνισμών λόγω της αστάθειας στο οικονομικό περιβάλλον
Στάσιμη χαρακτηρίζει την κατάσταση στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corporation, δρ. Γιάννης Κούστας, ο οποίος σημειώνει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες αγωνίζονται να απορροφήσουν τα νέα πολύ μεγάλης χωρητικότητας πλοία μέσα σε ένα αδύναμο οικονομικά περιβάλλον σε ό,τι αφορά τη ζήτηση.
Αναφορικά με τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας, που είναι εισηγμένη στο NYSE, στο β’ τρίμηνο του έτους είχε έσοδα 146,58 εκατ. δολαρίων, από 146,65 εκατ. δολάρια πέρυσι.
Τα καθαρά της κέρδη έφτασαν 19,5 εκατ. δολάρια, από 8,9 εκατ. δολάρια πέρυσι. Ωστόσο, τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη της εταιρείας ανήλθαν σε 11,789 εκατ. δολάρια, από 16,1 εκατ. δολάρια πέρυσι.
Το γεγονός αυτό οφείλεται στην πτώση των ναύλων με τα οποία είναι διασφαλισμένος ο στόλος της εταιρείας σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Οπως επισημαίνεται, τα πλοία έχουν ναυλωθεί για μικρή περίοδο και για τους υπόλοιπους 12 μήνες είναι επιβεβαιωμένη η δραστηριοποίηση του 97% του στόλου, αφού μόλις δύο πλοία είναι δεμένα τώρα από εφτά που ήταν στην αρχή της χρονιάς.
Οπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο κ. Κούστας, η αύξηση της κερδοφορίας της εταιρείας, που σήμερα διαχειρίζεται ένα στόλο από 61 containerships συνολικής χωρητικότητας 352.065 TEU, εξαρτάται από τη βελτίωση του επιπέδου των ναυλώσεων στην αγορά.
Οι μεγάλες αγορές
Ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos, Γιάννης Κούστας, εντοπίζει το πρόβλημα στις μεγάλες αγορές και κυρίως στο εμπόριο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, αφού στην Ευρωζώνη το ακαθάριστο προϊόν αναμένεται να συρρικνωθεί έστω και οριακά το 2013, ενώ και η ανάπτυξη στην Κίνα δεν είναι τόσο ισχυρή όσο αρχικά αναμενόταν.
Από την άλλη, προσθέτει, η οικονομία των ΗΠΑ φαίνεται να ανακάμπτει, αλλά αυτό δεν είναι από μόνο του αρκετό για να οδηγήσει σε βελτίωση της αγοράς.
Οι περιφερειακές αγορές έχουν πολύ καλύτερες επιδόσεις σημειώνει ο κ. Κούστας και είναι το μόνο «φωτεινό σημείο» στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον που αντιμετωπίζουν τα πλοία.
Αναφορικά με το βιβλίο παραγγελιών σημειώνει ότι σήμερα βρίσκεται στο 20% της χωρητικότητας του εν ενεργεία στόλου, ωστόσο κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ότι το πλεόνασμα παραγωγικής ικανότητας των ναυπηγείων και οι πολύ χαμηλές νέες τιμές που προσφέρονται για τα νεότευκτα αποτελούν εν γένει κίνδυνο για την προσπάθεια ανάκαμψης της αγοράς.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos δεν άφησε ασχολίαστη και τη γενική αύξηση ναύλων που ανακοίνωσαν οι Liners, στους οποίους ναυλώνει και τα πλοία της η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία.
Πρόκειται για πρωτοβουλία που έχει σαν στόχο τον περιορισμό των ζημιών, σημειώνει, και προσθέτει ότι σε ό,τι αφορά την αποτελεσματικότητά της «μένει να το δούμε».
Τέλος, αναφορικά με το δίκτυο P3 που έστησαν οι τρεις μεγαλύτεροι Liners του κόσμου Maersk, MSC και CMA CGM και το οποίο θα τεθεί σε ισχύ από το 2ο τρίμηνο του 2014, ο κ. Κούστας υπογραμμίζει ότι θα βελτιώσει τις λειτουργικές επιδόσεις των εταιρειών, αφού θα συμμετέχουν 255 πλοία με συνολική χωρητικότητα 2,6 εκατ. teu, κάτι που θα οδηγήσει σε μείωση των λειτουργικών εξόδων.
Από την άλλη πλευρά, καταλήγει, αυτή η συνεχιζόμενη υπερπροσφορά χωρητικότητας θα πιέσει πολύ τα containerships χωρητικότητας panamax μεταξύ 3.000 και 5.000 teu.
Σε περίοδο ανανέωσης του στόλου της βρίσκεται η Danaos Corp, αφού κατά τη διάρκεια του α’ εξαμήνου του 2013 έχει πουλήσει πέντε από τα παλαιότερα πλοία της, με μέσο όρο ηλικίας τα 25 έτη, έναντι 32,8 εκατ. δολαρίων.
Από αυτά έχουν ήδη επενδυθεί τα 17,9 εκατ. δολάρια για την αγορά δύο πλοίων χωρητικότητας 2.500 teu το καθένα. Τα δύο πλοία με μέσο όρο ηλικίας τα 13,4 έτη έχουν ήδη ναυλωθεί για περίοδο ενός έτους.