Οι εφοπλιστές που με αναδιάρθρωση του στόλου και εξυγίανση των ταμείων «βγήκαν» στον αφρό
Στην… φουρτούνα της οικονομικής κρίσης και της «βουτιάς» των ναυλαγορών, τρεις ισχυροί της ναυτιλίας αναδεικνύονται σε καλούς «καπετάνιους», οι οποίοι κατάφεραν να… γράψουν το turn around story για τις ναυτιλιακές τους εταιρίες.
Την ώρα που οι τιμές των ναύλων έχουν υποχωρήσει ακόμη και 40% και πολλές εισηγμένες στην Wall Street προσπαθούν να επιβιώσουν, ενώ ορισμένες έχουν καταθέσει αίτηση προσφυγής στο Chapter 11 του αμερικανικού Πτωχευτικού Κώδικα (π. χ. Excel Maritime του Γαβριήλ Παναγιωτίδη), η Top Ships του Ευάγγελου Πιστιόλη και η Danaos Corporation του Γιάννη Κούστα κατάφεραν να αφήσουν πίσω τους την ζημιογόνο «ρότα» και να καταγράψουν κέρδη στο ενεργητικό τους. Case study αποτελεί και η TEN του Νίκου Τσάκου, η οποία μέσα σε έναν μόλις χρόνο «έκλεισε» την ψαλίδα των ζημιών κατά 4,2 εκατ. δολ.
Μέσω της οικονομικής εξυγίανσης των εταιριών και του «λίφτινγκ» του στόλου τους, επενδύοντας σε μικρότερης ηλικίας πλοία ή κάνοντας στροφή σε νέους- με σημαντικές προοπτικές- κλάδους (π.χ. TEN προς τα LNG), έχουν καταφέρει να βγουν στον «αφρό». «Σύμμαχός» τους και τα ναυλοσύμφωνα που έχουν κλείσει για τα πλοία τους, τα οποία φροντίζουν να είναι μεγαλύτερης διάρκειας ώστε να αντισταθμίζουν και τα μειωμένα έσοδα λόγω της πτώσης των τιμών των ναύλων. Οι προκλήσεις παραμένουν μεγάλες και όπως λένε χαρακτηριστικά και οι τρεις παραπάνω εφοπλιστές, «προχωράμε με μεθοδικές και προσεκτικές κινήσεις», καθώς το οικονομικό «τοπίο» παραμένει ρευστό.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΠΙΣΤΙΟΛΗΣ Η επιστροφή στα κέρδη φέρνει νέες επενδύσεις
Το «παιδί- θαύμα» της ελληνικής ποντοπόρου, όπως έχει χαρακτηριστεί ο Ευάγγελος Πιστιόλης, έκανε… το θαύμα του και η Top Ships μετά από αρκετές ζημιογόνες χρήσεις, επέστρεψε στην κερδοφορία.
Παρά το γεγονός ότι η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά παρουσιάζει χαμηλή κεφαλαιοποίηση, κατάφερε από την «φουρτούνα» ζημίας $2,1 εκατ. (το πρώτο εξάμηνο του 2012) να περάσει σε πιο… ήρεμες θάλασσες κερδών, της τάξεως των $4,5 εκατ. φέτος. Η μεγάλη «ανατροπή» ήταν αποτέλεσμα, όπως δηλώνει ο Έλληνας εφοπλιστής στην Tradewinds, της μακροπρόθεσμης στρατηγικής εξυγίανσης της ναυτιλιακής, η οποία εφαρμόζεται πριν από το 2008 ακόμη, όταν η Top Ships πούλησε 20 πλοία σε υψηλές τιμές της αγοράς και εν συνεχεία ναύλωσε τα υπόλοιπα- συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που ακόμη διαθέτει- με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα.
Δύο κινήσεις που απέφεραν σημαντικά έσοδα. Καρπούς απέδωσε όμως και η εσωτερική αναδιάρθρωση του ομίλου, η οποία συνέβαλε στο να μειωθούν τα έξοδα διοίκησης από τα $4,7 εκατ. πέρυσι στο $1 εκατ. φέτος, ενώ χαρακτηριστικό είναι πως η Top Ships, μέσα στην τελευταία πενταετία κορύφωσης της κρίσης, δεν προχώρησε ούτε σε άντληση κεφαλαίων, ούτε σε αναδιαρθρώσεις δανείων. Συνεχίζει και πληρώνει τις τραπεζικές της υποχρεώσεις, όπως γινόταν και πριν από την κατάρρευση της Lehman. Όσο για το ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις της; Σύμφωνα με τον Ευάγγελο Πιστιόλη, εξετάζεται η πώληση ορισμένων πλοίων και η απόκτηση νεότερων, είτε second-hand ή οικολογικής τεχνολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΤΑΣ «Μπουνάτσα» μετά την… φουρτούνα $116,5 εκ.
Μία ακόμη περίπτωση ελληνικής ναυτιλιακής που πέτυχε το turn around story από τις ζημίες των 116,5 εκατ. δολ. του τέταρτου τριμήνου του 2012 σε κέρδη ύψους 13,4 εκατ. δολ. και 19,5 εκατ. δολ. το πρώτο και δεύτερο τρίμηνο του 2013 αντίστοιχα, είναι εκείνη της Danaos Corp. του Γιάννη Κούστα. Αν και ο «δόκτωρ της ναυτιλίας», το τελευταίο διάστημα έχει να αντιμετωπίσει στην προσωπική του ζωή δυσκολίες «βουνό», λόγω της έντονης σύγκρουσής του με την Σοφία Κούστα, η «ρότα» που έχει χαράξει για την ναυτιλιακή του, είναι θετική.
Αν και η Danaos Corp δραστηριοποιείται σε μια αγορά, όπως εκείνη των εμπορευματοκιβωτίων, που δεν έμεινε ακλυδώνιστη από την κρίση και οι προκλήσεις παραμένουν μεγάλες, ωστόσο τα νέα πλοία που πρόσθεσε στον στόλο της (ελέγχει συνολικά 61 co-ntainerships), συνέβαλαν στο να «γυρίσει» σε θετικό έδαφος.
Η πτώση των ναύλων μείωσε τα προσαρμοσμένα κέρδη της (στα 11,7 εκατ. δολ.), αλλά σημαντικό είναι πως τα πλοία παραμένουν ναυλωμένα για μικρή περίοδο και για τους υπόλοιπους 12 μήνες είναι επιβεβαιωμένη η δραστηριοποίηση του 97% του στόλου, αφού μόλις δύο πλοία είναι δεμένα τώρα, από εφτά που ήταν στην αρχή της χρονιάς. Η Danaos ανήκει στις εταιρίες εκείνες που ανανεώνουν τον στόλο τους και κατά την διάρκεια του πρώτου εξαμήνου έχει πουλήσει 5 από τα παλαιότερα πλοία της, έναντι 32,8 εκατ. δολ. Από αυτά έχουν επενδυθεί τα 17,9 εκ. για την αγορά δύο νέων, τα οποία έχουν ήδη εξασφαλίσει ναυλοσύμφωνα ενός έ-τους.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΑΚΟΣ Μέσα σε 1 έτος μείωσε τις ζημίες κατά $4,2 εκατ.
Μπορεί η Tsakos Energy Navigation (TEN) να μην κατόρθωσε να ξεπεράσει την «κόκκινη γραμμή» των ζημιών, όμως, οι ναυτιλιακοί αναλυτές την θεωρούν επίσης μια ακόμη «case study» της Wall Street, καθώς έχει κλείσει κατά πολύ την «ψαλίδα» μέσα σε χρονικό διάστημα ενός έτους.
Είναι χαρακτηριστικό πως οι ζημίες ύψους 5,7 εκατ. δολ. το δεύτερο τρίμηνο του 2012, έχουν συρρικνωθεί στα 1,5 εκατ. δολ. το αντίστοιχο φετινό τρίμηνο (μείωση κατά 4,2 εκ.), ενώ τα έσοδα της ναυτιλιακής που εδρεύει στην Αθήνα, αυξήθηκαν στα 108,1 εκατ. δολ. από 99 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα.
Ο επικεφαλής της εισηγμένης στο αμερικανικό ταμπλό εταιρίας, Νίκος Τσάκος, πιστεύει πως τα χειρότερα έχουν μείνει πίσω και πως οι τιμές στις αγορές των δεξαμενόπλοιων θα επιστρέψουν σε κερδοφόρο πορεία σύντομα. Ο ίδιος ποντάρει στον σύγχρονο στόλο του, στις ισχυρές σχέσεις εμπιστοσύνης που έχει «χτίσει» με μεγάλους πελάτες, αλλά και στην στροφή που κάνει τον τελευταίο καιρό προς τον κλάδο μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, ο οποίος παρουσιάζει αυξημένες προοπτικές, καθώς ο μέσος ημερήσιος ναύλος ανέρχεται στα 150.000 δολ. περίπου. Τις τελευταίες μέρες μάλιστα, όλα τα «βλέμματα» της αγοράς είναι στραμμένα προς την TEN, καθώς οι πληροφορίες τον θέλουν να συνάπτει μεγάλο deal ναύλωσης του υπό κατασκευή στα κορεάτικα ναυπηγεία της Hyundai LNG πλοίου του.