Tο νομοσχέδιο για ελληνική σημαία, σκάφη, κρουαζιέρα
Μετρά λιγότερο από δύο μήνες στην ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας. Ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του στην “Deal”, στέλνει μηνύματα προς όλους. Aπο το ΝΑΤ, ως τους εφοπλιστές. Yποστηρίζει την λύση του Λαυρίου για την ακτοπλοΐα προκειμένου να μειωθούν τα ναύλα, αποκαλύπτει τις προθέσεις του για να γίνει πιο ανταγωνιστική η ελληνική σημαία και αναφέρει τις δράσεις για να προσελκύσει η χώρα περισσότερα ξένα σκάφη αναψυχής.
Τι γίνεται, κ. Υπουργέ, με τα ξένα σκάφη αναψυχής που επισκέπτονται την χώρα μας; Τόσο το ΝΕΕ, όσο και το υπουργείο Tουρισμού θέλουν να καταργηθεί η φορολογία που είναι αποτρεπτική για τον ελλιμενισμό τους στη χώρα μας με αποτέλεσμα να μεταβαίνουν στην Τουρκία και αλλού.
Ετοιμάζουμε ένα καινούριο νομοσχέδιο που θα έχει δύο στόχους. Πρώτα απ’ όλα, να δημιουργήσουμε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον για την ελληνική σημαία και, δεύτερον, ένα φιλόξενο περιβάλλον για τα σκάφη με ξένη σημαία. Δεν είμαι από τους ανθρώπους που βγαίνουν με την ταμπέλα «όχι στους σκαφάτους». Τα σκάφη αναψυχής πρέπει να έρθουν στην Eλλάδα γι’ αυτό πρέπει η χώρα να γίνει φιλόξενη. Δυστυχώς, πολλές αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας του υπουργείου Oικονομικών, αλλά πολύ περισσότερο οι αγκυλώσεις που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια στην κοινή γνώμη, έχουν δημιουργήσει μια πολεμική διάθεση απέναντι στα σκάφη αναψυχής. Πρέπει να καταλάβουμε ότι τα σκάφη είναι πλούτος για τον τόπο.
Σκεφτείτε ότι για κάθε θέση εργασίας που δημιουργείται στη θάλασσα σε σκάφος αναψυχής, δημιουργούνται αυτομάτως τρεις θέσεις εργασίας στην ξηρά για την εξυπηρέτηση αυτού του σκάφους. Φτιάχνουμε, λοιπόν, αυτό το νέο περιβάλλον. Θα παρουσιάσουμε αναλυτικά μέχρι το τέλος του μήνα το νομοσχέδιο, στο οποίο έχουμε απλοποιήσει πλήρως τις διαδικασίες ελλιμενισμού και χρήσης του σκάφους αναψυχής στη χώρα. Θα είναι αρκετά φιλελεύθερο για τα ελληνικά δεδομένα, καθώς θα αίρει μία σειρά από γραφειοκρατικούς περιορισμούς ώστε το σκάφος αναψυχής να γίνει πιο ελκυστικό και για τον επιχειρηματία, αλλά και για τον απλό χρήστη.
Μιλήσατε για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας. Τι προτίθεστε να κάνετε; Θα ικανοποιήσετε το αίτημα της υποχρεωτικής χρησιμοποίησης Eλλήνων ναυτικών;
Αυτό θα το δούμε στο πλαίσιο της λογικής της λειτουργίας των σύγχρονων σκαφών και όχι στο πλαίσιο της λειτουργίας ενός ποντοπόρου πλοίου, όπως το βλέπει σήμερα το ΝΑΤ. Μάλιστα, απεξαρτητοποιούμε το σκάφος αναψυχής από το ΝΑΤ, γιατί θα μπορεί να παίρνει Έλληνες εργαζόμενους, οι οποίοι είναι ασφαλισμένοι σε διαφορετικούς φορείς. Μία από τις πρώτες προτεραιότητες μου, όπως έχω περιγράψει, είναι η ενίσχυση της Ελληνικής σημαίας, δηλαδή περισσότερα πλοία με Eλληνική σημαία και φυσικά η τόνωση της απασχόλησης στους Έλληνες ναυτικούς.
Οι Έλληνες ναυτικοί, όπως και η υπόλοιπη κοινωνία, μαστίζονται από γενικευμένη ανεργία παρά την αδιαμφισβήτητη υψηλή τους κατάρτιση. Οφείλουμε, λοιπόν, από κοινού να βρούμε τρόπους ώστε να απορροφηθούν οι ναυτικοί. Πιστεύω βαθιά στον Έλληνα ναυτικό. Είναι, άλλωστε, κάτι που πηγάζει από τη μακραίωνη ναυτική ιστορία μας, όπου οι Έλληνες εφοπλιστές και οι Έλληνες ναυτικοί πρωταγωνίστησαν, ώστε η χώρα μας να θεωρείται σήμερα παγκόσμια δύναμη στη ναυτιλία.
Στις 29 Αυγούστου εκπνέει η προθεσμία για την διαπραγμάτευση που αφορά τον προβλήτα 3, για το αν θα μπούμε τελικά στο διακανονισμό που ζητά η κινεζική πλευρά. Ποιες είναι οι προθέσεις σας;
Η διαπραγμάτευση αυτή γίνεται από την πλευρά του ΟΛΠ. H διάθεση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει η επέκταση της σύμβασης για τον προβλήτα 3, μέσα στα πλαίσια όμως της ελληνικής έννομης τάξης και βέβαια της ευρωπαϊκής έννομης τάξης. Αυτό το έχει ξεκαθαρίσει και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι τέτοιου είδους projects ελέγχονται από την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού. Σας πληροφορώ ότι έχει ξεκινήσει ένας διάλογος μαζί της με πολύ σοβαρά ερωτήματα από την πλευρά της.
Tί θα γίνει με την αποκρατικοποίηση του OΛΠ και ποιό μοντέλο θα ακολουθηθεί;
Όπως είναι γνωστό εξετάζεται το ενδεχόμενο της πλήρους αποκρατικοποίησης του OΛΠ. Δεν υπάρχουν αποκλίσεις στον στόχο της αποκρατικοποίησης του λιμανιού και το μοντέλο ιδιωτικοποίησης που θα επιλεχθεί πρέπει να εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. Πρέπει να εξετάσουμε όλες τις επιλογές.
Πάντως κεντρικός στόχος μας πρέπει να είναι η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στο λιμάνι, η τόνωση των δημοσίων εσόδων, ο εκσυγχρονισμός του σε υποδομές και η διασύνδεση του με άλλες επενδύσεις που αναζητά η χώρα σε άλλους τομείς της οικονομίας. Αυτόν τον στόχο υπηρετούμε όλοι συντεταγμένα. Θεωρώ ότι η εμβάθυνση στην κερδοφόρο συνεργασία που έχουμε αναπτύξει με την Κίνα, αλλά και η προσέλκυση επιπλέον επενδυτών, αποτελούν τα ασφαλέστερα αναπτυξιακά μονοπάτια που πρέπει να ακολουθήσει ο Πειραιάς για να μετατραπεί σε Μητροπολιτικό ναυτιλιακό κέντρο ολόκληρης της Μεσογείου.
Τι μηνύματα λαμβάνετε από τους επίδοξους επενδυτές, κ. Υπουργέ; Έχει αλλάξει το κλίμα προς το καλύτερο;
Υπάρχει σαφώς το θέμα, ότι η Ελλάδα έχει περάσει τα τελευταία χρόνια «διά πυρός και σιδήρου». Αυτό από μόνο του έχει δημιουργήσει ένα αρνητικό κλίμα. Είναι, όμως, γεγονός, ότι την τελευταία χρονιά ολοένα και περισσότεροι στρέφουν την προσοχή τους στη χώρα μας, ανακαλύπτοντας επενδυτικές ευκαιρίες. Στο δικό μας χέρι είναι να μην ποινικοποιήσουμε την οποιαδήποτε ξένη επένδυση. Να την υποδεχτούμε και να γίνουμε πολύ φιλικότεροι στις ξένες επενδύσεις. Θεωρώ δε ότι το περιβάλλον της γεωπολιτικής αστάθειας στην ευρύτερη περιοχή μας, ευνοεί προς αυτή την κατεύθυνση.
Υψηλά ναύλα στην ακτοπλοΐα. Οι πλοιοκτήτες λένε ότι δεν μειώνεται ο φόρος στα καύσιμα, δεν μειώνεται το ΦΠA και κατ’ επέκταση δεν μπορούν να μειώσουν τα ναύλα.
Σήμερα το κόστος του πετρελαίου ανέρχεται περίπου στο 50%– 60% του κόστους του εισιτηρίου. Όταν σχεδιάστηκε η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, το κόστος ήταν, αντίστοιχα, κάτω του 20%. Αυτό έχει πιέσει τα ναύλα, έχει δημιουργήσει μια τεράστια αύξηση, η οποία, σε συνδυασμό με την οικονομική δυσπραγία, έχει κάνει το ταξίδι μια ακριβή πολυτέλεια. Προσπαθούμε να βρούμε λύσεις και να προσφέρουμε εναλλακτικές δυνατότητες στις εταιρίες να προσφέρουν φθηνότερα ναύλα είτε καταργώντας τις υποχρεωτικές υπέρ τρίτων εκπτώσεις, είτε ενεργοποιώντας και λιμάνια της Αττικής τα οποία είναι πιο κοντά στους προορισμούς, όπως είναι το Λαύριο.
Που σημαίνει ότι το πλοίο θα κάνει λιγότερες ώρες ταξίδι, θα καταναλώνει λιγότερα καύσιμα, θα χρειάζεται λιγότερα ανταλλακτικά και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περισσότερα κυκλικά ταξίδια. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο είναι και ο εξορθολογισμός του καθεστώτος των επιδοτήσεων για τις άγονες γραμμές, για να μπορέσουμε να φέρουμε μια σταδιακή ανακούφιση. Σε κάθε περίπτωση, τα ναύλα δεν καθορίζονται από το υπουργείο, αλλά είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε την εξέλιξη που χρειάζεται η ακτοπλοΐα είτε με την εισαγωγή υγρών καυσίμων, όπως το LNG, -σκοπεύουμε το 2014 να υπάρχει ένα ταχύπλοο που να κινείται με LNG και με σημαντική μείωση του κόστους των καυσίμων -είτε με όλες τις υπόλοιπες δράσεις που σας προανέφερα. Το πιο βασικό, όμως, πρόβλημα, είναι το θέμα της βιωσιμότητας της ακτοπλοΐας.
Eίναι επιβεβλημένη, λοιπόν, η ενεργοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου. Αυτό θα γίνει άμεσα;
Προωθείται πολύ άμεσα με την προκήρυξη των συμβάσεων για τις επιδοτούμενες γραμμές, όπου λιμένες – αφετηρίες που θα μπορούν να επιλέγουν οι πλοιοκτήτριες εταιρίες θα είναι είτε ο Πειραιάς, είτε το Λαύριο.
Η Κρουαζιέρα θα παραμείνει στον Πειραιά ή θα προωθηθεί το project του Φαλήρου;
Για το project του Φαλήρου δεν υπάρχει, μέχρι αυτή τη στιγμή που μιλάμε, συγκεκριμένη πρόταση. Θα την εξετάσουμε όταν θα υπάρξει. Το λιμάνι του Πειραιά είναι ένα λιμάνι που δέχεται 1,6 εκατομμύρια τουρίστες από κρουαζιερόπλοια το χρόνο. Φέτος ειδικά λειτούργησε υποδειγματικά και δεν είναι τυχαίο ότι παρουσίασε αύξηση. Αυτή, λοιπόν, η αυξητική τάση μαζί με το υψηλότατο επίπεδο ασφάλειας που παρέχει ο Πειραιάς δείχνουν ότι αποτελεί την καλύτερη και πλέον δοκιμασμένη λύση. Εμείς θα συνεχίσουμε να την υποστηρίζουμε.