Την παρέμβαση του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, καθώς και την άμεση σύγκληση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), προκειμένου να αποφασίσει κινητοποιήσεις, ζητούν τα ναυτεργατικά σωματεία Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Εμπορικού Ναυτικού «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΑΓΕΝ).
Όπως καταγγέλλουν, οι 56 ναυτικοί του επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου «Πηνελόπη Α’» στο λιμάνι της Ραφήνας που βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας, έχουν εγκαταλειφθεί από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Συγκεκριμένα η ΠΕΜΕΝ, «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΜΕΑΓΕΝ, σε ανακοίνωσή τους, απαιτούν την παρέμβαση των υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για την άμεση επαναλειτουργία του πλοίου με παροχή πετρελαίου, νερού για την ασφαλή ενδιαίτηση και διαμονή των μελών του πληρώματος, καθώς και την καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών τους.
Επίσης καταγγέλλουν ότι συνεχίζονται οι απολύσεις στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Hellenic Spirit» της Ναυτιλιακής Εταιρείας ΑΝΕΚ LINES με βάση τις υπουργικές αποφάσεις που ανατρέπουν πλήρως τις συνθέσεις των πληρωμάτων για τα υπό ελληνική σημαία πλοία στη γραμμή Πάτρα- Ιταλία.
Σημειώνεται ότι με πρόσφατη επιστολή της προς τον υπουργό Ναυτιλίας, Μ.Βαρβιτσιώτη, η ΠΝΟ είχε εκφράσει την πλήρη αντίθεση και διαμαρτυρία της, για την υπογραφή των υπουργικών αποφάσεων, που όπως υποστηρίζει, ανατρέπουν πλήρως τις συνθέσεις των πληρωμάτων σε έξι πλοία που δραστηριοποιούνται στις γραμμές Ελλάδας- Ιταλίας.
«Με την εφαρμογή αυτών των υπουργικών αποφάσεων, δεκάδες ναυτεργάτες θα οδηγηθούν στην απόλυση και στην ανεργία», τόνιζε στην επιστολή της η ΠΝΟ, ενώ ανέφερε ότι «θίγονται άμεσα τα επίπεδα ασφαλείας των εν λόγω πλοίων στην εκτέλεση των δρομολογίων».
Η παράγραφος 3 στο άρθρο 87 του κώδικα δημοσίου ναυτικού δικαίου του νόμου 4150/2013 που ψηφίστηκε επί υπουργίας Κωστή Μουσουρούλη, αναφέρει ότι, κατ’ εξαίρεση και με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, καθορίζεται η οργανική σύνθεση του προσωπικού, επιβατηγού- οχηματαγωγού πλοίου μεταξύ ελληνικών λιμένων και λιμένων της αλλοδαπής.
Έτσι δίνεται η δυνατότητα με την υπογραφή έξι σχετικών υπουργικών αποφάσεων, σε έξι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις γραμμές της Ιταλίας, να καθορίζουν τη σύνθεση των πληρωμάτων στα πλοία με βάση τη λειτουργία των σωστικών μέσων του πλοίου και της μεταφορικής τους δυνατότητας.
Τα ναυτεργατικά σωματεία καταγγέλλουν ότι με την εφαρμογή των αποφάσεων αυτών, οι εταιρείες αναμένεται να προχωρήσουν σε απολύσεις, καθώς κατά την κρίση τους θα καθορίζεται η σύνθεση των πλοίων από εργαζόμενους, χωρίς Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και παραβιάζοντας τη Διεθνή Σύμβαση 180 (Ν. 2974/2001) που καθορίζει τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης.