«Πρωταγωνιστές» στην Κίνα οι εφοπλιστές με παραγγελίες 188 νέων πλοίων, αυξημένες 50%
«Αιμοδότες» με 1,5 δισ. δολ. οι κινεζικές τράπεζες
«Πρωταγωνιστές» στην Κίνα αναδεικνύονται οι Έλληνες εφοπλιστές με συμφωνίες από… μετάξι τόσο για την χορήγηση δανείων, όσο και για την κατασκευή νέων πλοίων. Εννέα δισεκατομμύρια δολάρια έχουν επενδύσει από τις αρχές του έτους έως και τον Σεπτέμβριο οι «Greeks» των θαλασσών για αγορές και παραγγελίες σκαριών από κινέζικές γιάρδες.
Το χαμηλό κόστος ναυπήγησης στην χώρα του «Κόκκινου Δράκου», η οποία προσφέρει τιμές μειωμένες κατά 10% με 15% σε σχέση με τους ανταγωνιστές, έχει αυξήσει το μέγεθος του orderbook κατά 50% σε σχέση με πριν από μια πενταετία που πρώτη επιλογή με μεγάλη διαφορά για κατασκευή πλοίων ήταν η Κορέα. Η «ψαλίδα» φέτος φαίνεται πως έκλεισε δραστικά, αφού οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει 188 πλοία από κινέζικα ναυπηγεία έναντι 217 από κορεάτικα.
Ταυτόχρονα, το «κούρεμα» του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου των ελληνικών τραπεζών, το οποίο πέρυσι μειώθηκε κατά 8,6% λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με αμερικανικές και ευρωπαϊκές τράπεζες, οι οποίες ήταν πιο επιφυλακτικές στην παροχή νέας χρηματοδότησης ή στα αιτήματα αναδιάρθρωσης δανείων, ακόμη και προς τις ναυτιλιακές (που αποτελούν «ατμομηχανή» της οικονομίας με την δραστηριότητά τους), ήταν ένας ακόμη λόγος που οι πλοιοκτήτες βρήκαν διέξοδο στην Κίνα.
Οι κινέζικες τράπεζες στην ουσία ήρθαν να καλύψουν το «κενό» που άφησαν οι υπόλοιπες, προσφέροντας φθηνές και εύκολες χρηματοδοτήσεις, αν και τα δάνεια που χορηγούνται από αυτές, κατευθύνονται στις νέες ναυπηγήσεις πλοίων στις γιάρδες της χώρας τους, προκειμένου να ενισχυθεί το κατασκευαστικό αντικείμενό τους και τα έσοδα.
Πολλοί Έλληνες ιδιοκτήτες τώρα λαμβάνουν έως και 70% ενός δανείου από κινέζικη τράπεζα, με μόλις το υπόλοιπο 30% να προέρχεται από Ευρωπαίους ή Αμερικανούς δανειστές, όπως υποστήριξε πρόσφατα στην Wall Street Journal και ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης.
Έτσι, η τράπεζα China Exim έχει ελληνικό χαρτοφυλάκιο ύψους 850 εκατ. δολ., η China Development Bank 500 εκατ. δολ. και η China Everbright Bank 150 εκατ. δολ., συνολικά δηλ. κοντά στα 1,5 δισ. δολ.
Από τις συγκεκριμένες τράπεζες τα μεγαλύτερα δάνεια έχουν λάβει η Costamare και η Danaos των κ. κ. Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου και Γιάννη Κούστα αντίστοιχα, ανερχόμενα σε 203 εκατ. δολ. έκαστος και ακολουθούν οι εταιρίες του Γρηγόρη Καλλιμανόπουλου με 127 εκατ. δολ. και του Γιώργου Οικονόμου με 122 εκατ. δολ. Την πεντάδα συμπληρώνει ο όμιλος Αγγελικούση με 111 εκατ.δολ.
«Χρυσό» oerderbook
Στο «χρυσό» orderbook των κινέζικων ναυπηγείων τις περισσότερες παραγγελίες έχουν πραγματοποιήσει, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, ο Γιώργος Οικονόμου, χτίζοντας συνολικά 19 πλοία, ο Διαμαντής Πολέμης με 10 πλοία, ο Γιώργος Προκοπίου και ο Θόδωρος Βενιάμης με 9 πλοία έκαστος, οι Β. Ρέστης, Πάνος Λασκαρίδης και Χαράλαμπος Μυλωνάς με 6 πλοία έκαστος, αλλά και ο Ιω. Ξυλάς με 7 πλοία.
Για τις κινέζικες γιάρδες, όμως, έχουν βάλει πλώρη και άλλοι εφοπλιστές, όπως η Αγγελική Φράγκου, ο όμιλος Αγγελικούση, ο Θανάσης Μαρτίνος, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ο Γιάννης Κούστας, ο Μιχάλης Μποδούρογλου κ.α.
Σύμφωνα με τους ναυτιλιακούς αναλυτές, η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες, ειδικά από την στιγμή που το διεθνές εμπόριο αρχίζει να ανακάμπτει.
Βέβαια, η επενδυτική «φρενίτιδα» ενέχει και τον κίνδυνο κάποια στιγμή η υπερπροσφορά νέων πλοίων που… πέφτουν στο νερό, να είναι μεγαλύτερη από την ζήτηση, καθώς ήδη υπάρχουν 35% περισσότερα πλοία από εκείνα που χρειάζονται, ενώ τα πλεονάζοντα πετρελαιοφόρα αργού και χύδην φορτίου υπολογίζονται στο 28% και 25% αντιστοίχως.
Με ελληνικά σκαριά το 60% των εισαγωγών – Κυρίαρχοι και στις μεταφορές πετρελαίου
Οι Έλληνες εφοπλιστές αποτελούν τους μεγαλύτερους ξένους επενδυτές για τους Κινέζους, γι’ αυτό και εκείνοι χρηματοδοτώντας τις επενδύσεις τους, εξασφαλίζουν στρατηγικούς εταίρους στις κρίσιμες για την χώρα τους διεθνείς μεταφορές.
Ποσοστό μεγαλύτερο από το 60% των εισαγωγών πετρελαίου της Κίνας και άνω του 50% των εισαγωγών της σε πρώτες ύλες και γενικά φορτία μεταφέρονται από ελληνικά πλοία. Τα τελευταία επτά χρόνια οι ελληνικοί όμιλοι έχουν επενδύσει περίπου 17 δισ. δολ. σε νέα πλοία, ενώ το 10% των συνολικών παραγγελιών στα κινέζικα ναυπηγεία έχει ελληνικό «χρώμα».
Το επενδυτικό «boom» ξεκίνησε την τριετία 2005-2008 λίγο πριν από το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, ενώ από τους «παλαιότερους» εφοπλιστές που έχουν κάνει συμφωνίες με τους Κινέζους είναι ο Θανάσης Μαρτίνος με την Thenamaris και ο Ίωνας Ξυλάς, που δραστηριοποιούνται από το 1999.
Οι δεσμοί μεταξύ Ελλάδας- Κίνας έγιναν ισχυρότεροι μετά το 2010 και ειδικά κατόπιν της επίσκεψης στην Αθήνα του τότε Κινέζου πρωθυπουργού, Wei Jianbao, οπότε και ανακοινώθηκε η δημιουργία του Ελληνοκινεζικού Ταμείου Ναυτιλιακής Ανάπτυξης, όπου το Πεκίνο θα επένδυε 5 δισ. δολ.
Τα δάνεια από κινεζικές τράπεζες
ΕΤΑΙΡΙΑ ΔΑΝΕΙΑ
Costamare 203 εκ. δολ.
Danaos 203 εκ. δολ.
Toisa 127 εκ.δολ.
Dryships 122 εκ. δολ.
Angelicoussis Group 111 εκ. δολ.
Diana Shipping 82 εκ. δολ.
Cardiff 74 εκ. δολ.
Golden Union 46 εκ. δολ.
Laskaridis Group 24 εκ. δολ.
Οι μεγαλύτερες παραγγελίες από ελληνικές εφοπλιστές
ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ
Γ. Οικονόμου 19 πλοία
Δ. Πολέμης 10 πλοία
Γ. Προκοπίου 9 πλοία
Θ. Βενιάμης 9 πλοία
Ιω. Ξυλάς 7 πλοία
Β. Ρέστης 6 πλοία
Χαρ. Μυλωνάς 6 πλοία
Π. Λασκαρίδης 6 πλοία