«Σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία, αν τρέχουμε τους πλοιοκτήτες επενδυτές που υψώνουν την ελληνική σημαία στα δικαστήρια, για να πάρουν αυτά που έχει ψηφίσει ο ελληνικός νόμος-πείτε μου εμένα ποιά ξένη επένδυση θα έρθει ποτέ στην Ελλάδα», τονίζει σε δηλώσεις ο πρώην υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Μανώλης Κεφαλογιάννης, σχολιάζοντας τη δικαστική διαμάχη, μεταξύ της εταιρείας κρουαζιέρας «Louis» και του ΝΑΤ.
Το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο δεν αναγνωρίζει το νόμο 3409/2005 (επί υπουργίας Κεφαλογιάννη) για επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών, θεωρώντας ότι δεν υπερισχύει του παλαιότερου νόμου 2687/1953, άρθρο 13, που αναφέρει ότι η εταιρεία είναι υποχρεωμένη να καταβάλλει τις ασφαλιστικές εισφορές των ναυτικών, με αποτέλεσμα το ΝΑΤ να ζητεί αυτή τη στιγμή από τον όμιλο κυπριακών συμφερόντων 15 εκατ. ευρώ.
«Ο νόμος 3409/2005 ψηφίσθηκε στη βουλή ακριβώς γιατί θα έπρεπε το υπουργείο Οικονομικών να εκταμιεύει από τα ταμεία του κράτους 5 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο για την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των Ελλήνων ναυτικών καθώς είναι πιο ακριβοί από τους ναυτικούς που μπορεί να βρει κανείς σε διεθνές επίπεδο», τονίζει ο πρώην υπουργός και προσθέτει ότι «με αυτόν τον τρόπο λύθηκε ένα μεγάλο πρόβλημα ,περίπου το 30% του προβλήματος της ανεργίας των Ελλήνων ναυτικών».
«Εκείνη την περίοδο ήρθαν στην ελληνική σημαία 6 κρουαζιερόπλοια από τρεις διαφορετικούς πλοιοκτήτες και βεβαίως οι συνθέσεις των κρουαζιεροπλοίων αυτών είχαν πάρα πολύ μεγάλο αριθμό Ελλήνων ναυτικών, όπως ακριβώς ορίζει η εγκριτική πράξη για τα πλοία αυτά», δηλώνει ο κ.Κεφαλογιάννης και τονίζει ότι «το πρόβλημα της δικαστικής διένεξης του ΝΑΤ με την εταιρεία μπορεί να λυθεί, αρκεί ο αρμόδιος υπουργός ΘΥΝΑΛ, Γ.Διαμαντίδης, να νομοθετήσει απευθείας, αφού του δίνει το δικαίωμα το σύνταγμα, στο άρθρο 107,περί ξένων επενδύσεων, του 1952 ».
«Όπως οι προκάτοχοι υπουργοί τροποποίησαν την εγκριτική πράξη για τη μείωση των συνθέσεων των πλοίων, κατά τον ίδιο τρόπο, όταν έρθει ένα νέο κρουαζιερόπλοιο και θελήσει να υψώσει την ελληνική σημαία,μπορεί να τροποποιηθεί η εγκριτική πράξη και να συμπεριληφθεί η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των ναυτικών», τονίζει ο κ.Κεφαλογιάννης και προσθέτει «αυτό θα μπορούσε να γίνει με μια απλή υπογραφή υπουργού».
Ο πρώην υπουργός διερωτάται αν πράγματι υπάρχει πολιτική βούληση για επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών και μείωση της ανεργίας, καθώς τώρα που θα φύγουν τα κρουαζιερόπλοια από την ελληνική σημαία, το ΝΑΤ θα αναγκαστεί να εκταμιεύσει ένα τεράστιο ποσό για να πληρώνει τους εκατοντάδες ναυτικούς που θα μείνουν άνεργοι, ειδικά σε κλάδους και ειδικότητες που δεν μπορούν να βρουν δουλειά.
Σε ερώτηση γιατί ο ίδιος όταν ήταν υπουργός δεν προχώρησε στη διευθέτηση του ζητήματος μεταξύ του ΝΑΤ και της εταιρείας “Louis”, ο Μ.Κεφαλογιάννης τονίζει ότι ουδέποτε του ζητήθηκε κάτι τέτοιο από το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο και μάλιστα τονίζει ότι είχε προβλεφθεί τότε και για το 2005 και για το 2006 ειδικό κονδύλι στον προϋπολογισμό για την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των ναυτικών που θα απασχολούνταν σε κρουαζιερόπλοια.
“Με ποια κίνητρα έγινε η απελευθέρωση του καμποτάζ και τι μέτρα πάρθηκαν για την προστασία του Έλληνα ναυτικού;» τονίζει ο κ.Κεφαλογιάννης και δηλώνει «ότι το κράτος θα πρέπει «να κρατήσει τους Έλληνες ναυτικούς στη θάλασσα, καθώς οι Έλληνες ναυτικοί και η ναυτική παράδοση της χώρας μας διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο για την ίδια την ελληνική οικονομία». «Αντί να ενισχύσουμε όλα αυτά τα πλοία που έχουν υψώσει την ελληνική σημαία εμείς από την άλλη τιμωρούμε τον εκάστοτε επενδυτή-Αυτό δεν έχει λογική», υπογραμμίζει ο κ.Κεφαλογιάννης και προσθέτει :«Το ίδιο γίνεται και με την άλλη μεγάλη επένδυση στο Πειραιά της COSCO, που τόσο πολέμησε το ΠΑΣΟΚ και προσωπικά ο κ. Παπανδρέου, στην οποία η πολιτεία δεν επιστρέφει το ΦΠΑ».
Σε ερώτηση για το θέμα της ασφάλειας των λιμανιών και της γραφειοκρατίας που θέτουν πολλές εταιρείες κρουαζιέρας ο κ.Κεφαλογιάννης τονίζει: «Όλα αυτά τα προβλήματα οδήγησαν να χαθεί η κρουαζιέρα από την ελληνική σημαία τη δεκαετία του 80 και του 90, γι’αυτό ακολουθήσαμε μια πολιτική το 2004 για να ξαναφέρουμε την ελληνική σημαία στα πλοία».
«Η πολιτική που ακολουθείται σήμερα οδηγεί πάλι τα επόμενα χρόνια να μην έχουμε κανένα πλοίο στην ελληνική σημαία και σχεδόν κανένα Έλληνα ναυτικό στα ελληνικά κρουαζιερόπλοια που θα κάνουν κυκλικές κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά», τονίζει ο πρώην υπουργός.
Σχολιάζοντας την επίσκεψη που θα πραγματοποιήσει ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας τέλη Φεβρουαρίου στην Κίνα, αναφέρει ότι «η Ελλάδα θα μπορούσε να κεφαλαιοποιήσει τη δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας και να προσεγγίσει επενδύσεις όπως τότε κάναμε εμείς με την COSCO. Τότε βέβαια το ΠΑΣΟΚ μας κατηγορούσε ότι ξεπουλάμε κρατική περιουσία!!».«Ελπίζω να φέρουν επενδύσεις, αλλά κρατώ πολύ χαμηλά τις προσδοκίες μου», σημειώνει ο Μ.Κεφαλογιάννης.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους οι εγκριτικές πράξεις δεν επιτρέπουν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις με νόμο αλλά ούτε κανείς αναλάμβανε έως σήμερα να τις τροποποιήσει ώστε να συμφωνούν με το νόμο.
Σημειώνεται ότι έως σήμερα καμία εκκαθάριση ναυτολογίου δεν έχει γίνει για κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία από το 2005 και όταν ένα πλοίο διαγραφεί εκδίδονται εκκαθαρίσεις με βάση το σύνολο των εισφορών σαν ο νόμος 3409/2005 να μην υπάρχει.