Σκληρό «μπρα ντε φερ» με Τουρκία για τον έλεγχο του διαμετακομιστικού εμπορίου από και προς την Κεντρική Ευρώπη
Cosco και HP προετοιμάζουν με πυρετώδεις ρυθμούς το έδαφος για την διαμετακόμιση, μέσω της χώρας μας, των εμπορευμάτων της αμερικάνικης πολυεθνικής. Η διαδικασία ήδη βρίσκεται σε στάδιο υλοποίησης, καθώς τα πρώτα φορτία της ΗΡ που έφτασαν στη χώρα μας έχουν μεταφερθεί προς τον τελικό τους προορισμό -οδικώς είτε μέσω πλοίων.
Ο Τάσος Βαμβακίδης, εμπορικός Διευθυντής της Piraeus Container Terminal (PCT – θυγατρική της Cosco), επεσήμανε ότι η υλοποίηση της συμφωνίας, η οποία ανακοινώθηκε πριν περίπου έναν χρόνο, δεν ήταν εύκολη, διότι απαιτείτο χρονική επάρκεια και κατάλληλη προετοιμασία.
Στο περιθώριο της εκδήλωσης του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για τα Logistics, ο κ. Βαμβακίδης σημείωσε ότι η αλλαγή στις ροές των εμπορευμάτων μιας μεγάλης εταιρείας, όπως η ΗΡ, είναι μια εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία που απαιτεί τέλειο προγραμματισμό και λεπτομερή συντονισμό και συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερομένων – εμπλεκομένων μερών, αφήνοντας «ανοικτό» το πότε ακριβώς θα ξεκινήσουν οργανωμένα και μαζικά οι μεταφορές προϊόντων με τον σιδηρόδρομο. Τελικά, αυτό ίσως επιτευχθεί κατά τις αρχές του 2014.
Πρόκειται για μια εξέλιξη που αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και από την πλευρά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς είναι αυτή που θα αναλάβει την μετακίνηση των εμπορευμάτων της ΗΡ στην Κεντρική Ευρώπη. Για την εταιρεία, που βρίσκεται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης, η έναρξη και η επιτυχής υλοποίηση των μεταφορών αυτών είναι κρίσιμης σημασίας.
Πύλη για Ευρώπη και Ασία ο Λιμένας Πειραιώς
Ο εμπορικός διευθυντής της PCT, στην ομιλία του στο πλαίσιο του workshop για τα logistics με θέμα τον ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, αναφέρθηκε ειδικά στα πλεονεκτήματα του Πειραιά, τα οποία μπορούν να τον αναδείξουν σε πύλη της Ευρώπης από και προς την Ασία.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ύπαρξη, εντός της Ελεύθερης Ζώνης, της Piraeus Consolidated & Distribution Center, που με σύγχρονες εγκαταστάσεις προσφέρει την δυνατότητα «Cross-docking» με αλλαγή μεταφορικού μέσου, μειώνοντας το χρόνο και το κόστος τόσο σε ξηρό όσο και σε ψυχόμενο φορτίο.
Έτσι, το φορτίο που προορίζεται για την Ανατολική Μεσόγειο, την Βόρεια Αφρική και την ευρύτερη Βαλκανική, έχει πλέον πολλαπλάσιες συνδυασμένες επιλογές τόσο στη διαχείρισή του όσο και στη μεταφορά. «Τώρα πλέον έχουμε τη δυνατότητα να αναπτυχθούμε ως πύλη φορτίων από και για την Βαλκανική, παράλληλα με τη δυνατότητα για Μαύρη Θάλασσα, Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική». Η PCT, τόνισε, έχει καταφέρει να έχει πολλές εβδομαδιαίες αφίξεις πλοίων από την Κίνα και την Άπω Ανατολή, καθώς επίσης και ένα σημαντικό δίκτυο πλοίων Feedering για τα περιφερειακά λιμάνια της περιοχής.
Σύμφωνα με τον κ. Βαμβακίδη, το τελωνειακό καθεστώς Ελεύθερη Ζώνη (Τύπου Ι) διευκολύνει και απλουστεύει τη διαδικασία των συνδυασμένων μεταφορών με όποιο μεταφορικό μέσο επιλεγεί (πλοίο, αυτοκίνητο, σιδηρόδρομο ή και αεροπλάνο), ενώ παρέχει και μια σειρά σημαντικών διευκολύνσεων για το τοπικό εμπόριο.
Εκτός από την σύνδεση του termninal με το εθνικό και ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο, υπάρχουν πλέον και στην Ελλάδα καινοτομικές διαδικασίες σε σχέση με τον ΦΠΑ για μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες που θα θελήσουν να εντάξουν την Ελλάδα και τον Πειραιά στα logistics της εφοδιαστικής τους αλυσίδας, αντί άλλων χωρών της Βόρειας Ευρώπης, τόνισε.
Τα πλεονεκτήματα της Ελλάδας είναι κυρίως:
– Η Ευρωπαϊκή της ταυτότητα που εγγυάται Σταθερή Πολιτική και Ειρήνη σε σχέση με ανταγωνιστικές χώρες της περιοχής μας.
– Πολιτική Βούληση για ανάπτυξη Logistics.
– Σταθερό Εργασιακό περιβάλλον.
– Τελωνειακές διαδικασίες ενταγμένες στο πλαίσιο της Ευρωπαικής Ένωσης.
Άλλωστε, ο Πειραιάς διαθέτει τα εξής συγκριτικά πλεονεκτήματα:
– Πλεονεκτική γεωγραφική θέση.
– Ασφαλές λιμάνι.
– Μεγάλα φυσικά βάθη και boxshape προβλήτες.
– Διευρυμένο ωράριο και απλοποιημένες τελωνειακές διατυπώσεις για το διαμετακομιστικό εμπόριο.
– Πύλη εισόδου και εξόδου φορτίων από και προς την Ασία, τα Βαλκάνια, την ανατολική Μεσόγειο και την Βόρεια Αφρική.
Θετική η παρουσία της PTC στην Ελλάδα
Ο κ. Βαμβακίδης υποστήριξης ότι η θέση της Ελλάδας και του Πειραιά ενισχύθηκε από τη παρουσία της PCT, καθώς αυτή προσέλκυσε το ενδιαφέρον μεγάλων ναυτιλιακών και εμπορικών εταιρειών.
Σύμφωνα με τον κ. Βαμβακίδη οι οικονομίες κλίμακας των τράνσιτ φορτίων συμπαρασύρουν σε ανταγωνιστικούς ναύλους και συνδυασμένες μεταφορές και πολλά φορτία που μπορούν να διακινηθούν μέσω της Ελλάδας με τρένο ή/και αυτοκίνητο. Ο ίδιος τόνισε ότι, εκτός από το τρένο, η πολιτεία θα πρέπει να βοηθήσει σε ό,τι αφορά το οδικό δίκτυο αλλά και τους αυτοκινητιστές, ώστε να μπορέσουν να ανανεώσουν το στόλο των φορτηγών τους και να έχουμε ανταγωνιστικές τιμές από και προς την Ευρώπη.
Σκληρότερος ανταγωνιστής μας η Τουρκία
Αναφερόμενος στο θέμα του ανταγωνισμού, ο κ. Βαμβακίδης σημείωσε ότι η χώρα μας πρέπει να εστιάσει την προσοχή της στην γειτονική Τουρκία η οποία επιδοτεί και ενισχύει την ιδιωτική πρωτοβουλία για την ανάπτυξη υποδομών, σύγχρονων λιμανιών και δικτύων.
Σύντομα, τόνισε, στα λιμάνια της Κωνσταντινούπολης θα προστεθεί και θα μας ανταγωνίζεται και το ASYA PORT, δυναμικότητας τουλάχιστον 2.500.000 Teus, διεκδικώντας τα διακινούμενα φορτία από και προς την βαλκανική και τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας -στα οποία στοχεύουμε και εμείς.
Επιπλέον το στέλεχος της PCT τόνισε ότι ο ανταγωνισμός δεν προέρχεται μόνο από την Τουρκία, αφού αναβαθμίζονται και εκσυγχρονίζονται και τα hubs λιμάνια της ευρύτερης περιοχής, γεγονός που επίσης πρέπει θα θέσει σε επιφυλακή τη χώρα μας.