Γκριμάλντι vs Βαρδινογιάννη- Βγενόπουλου, Αβραντίνης vs Υπουργείου
Νέα τροπή, με περισσότερη ένταση, παίρνει η «ναυμαχία» στην ακτοπλοΐα. Οι αποφάσεις του υπουργείου Ναυτιλίας, με τις οποίες η “Sea Link Ferries”, θυγατρική της ΝΕΛ, κηρύχθηκε έκπτωτη από τις τρεις επιδοτούμενες άγονες γραμμές των Δωδεκανήσων, τάραξε ακόμα περισσότερα τα νερά της ακτοπλοΐας και έβαλε στη «ναυμαχία» την οποία άρχισαν η Minoan Lines και η ΑΝΕΚ, νέους ακτοπλόους, τη ΝΕΛ και την Blue Star Ferries.
Έτσι, τώρα, όλοι στρέφονται εναντίον όλων για τον… ροκανισμένο κατά 60% τζίρο των 600 εκατ. ευρώ στην ακτοπλοΐα, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, δανειακές υποχρεώσεις που αγγίζουν το 1,1 δις ευρώ, δυσκολίες αποπληρωμής των υποχρεώσεων σε τράπεζες και πιστωτές και αδυναμίες στην ομαλή εκτέλεση των δρομολογίων.
Ο «πόλεμος» της ΝΕΛ με το υπουργείο Nαυτιλίας ξέσπασε μετά από την απόφαση του τελευταίου να κηρύξει έκπτωτη τη ΝΕΛ από τις τρεις επιδοτούμενες άγονες γραμμές των Δωδεκανήσων. Παράλληλα, οι εγγυητικές επιστολές της Sea Link Ferries που ανέρχονται στις 221.000 ευρώ, κατέπεσαν υπέρ του Δημοσίου.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΝΕΛ, Γιάννης Αβραντίνης, κατηγορεί το υπουργείο Ναυτιλίας για την απόφαση και προανήγγειλε προσφυγή στη Δικαιοσύνη για να κατοχυρώσει τα νόμιμα δικαιώματα της εταιρίας ώστε να μην καταπέσουν οι εγγυητικές. Στο στόχαστρο όμως της διοίκησης της ΝΕΛ, βρίσκεται και ανταγωνίστρια εταιρία, την οποία κατηγορεί ότι προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, ισχυριζόμενη (ψευδώς, όπως υποστηρίζουν στελέχη της Ναυτιλιακής Εταιρίας Λέσβου) ότι η ΝΕΛ και η Sea Link Ferries είναι υπό πτώχευση και κακώς έλαβε μέρος στον διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές.
Οι τρεις άγονες γραμμές των Δωδεκανήσων, εξυπηρετούνται σήμερα από την Blue Star Ferries, αλλά, η ΝΕΛ είχε κερδίσει την ανταγωνίστριά της, στον διαγωνισμό που έγινε τον Οκτώβριο του 2012, με καλύτερη προσφορά και θα εκτελούσε τα επιδοτούμενα δρομολόγια από το Νοέμβριο 2012 έως τον Οκτώβριο του 2013.
Αυτό όμως δεν έγινε ποτέ, λόγω της προσφυγής με αποτέλεσμα η Blue Star Ferries να εκτελεί σήμερα αυτά τα δρομολόγια. Σύμφωνα με τον κ. Αβραντίνη, η Sea Link Ferries είχε καταθέσει εδώ και καιρό στην αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Ναυτιλίας για τις άγονες, πιστοποιητικό από το Πρωτοδικείο Μυτιλήνης και του Πειραιά, με το οποίο βεβαιώνεται ότι δεν τελεί υπό πτώχευση. Φαίνεται όμως ότι το παιχνίδι σ’ αυτή τη φάση, είναι χαμένο για τη ΝΕΛ, αφού έτσι κι αλλιώς η σύμβαση για τις άγονες γραμμές των Δωδεκανήσων έληγε αυτό το μήνα.
Ένας εναντίον δύο
Στο άλλο πεδίο μάχης που αφορά όμως στην Αδριατική, αντιμέτωποι είναι ο Εμμανουέλε Γκριμάλντι της Minoan, o Γιάννης Σ. Βαρδινογιάννης της ΑΝΕΚ και της Hellenic Seaways και ο Ανδρέας Βγενόπουλος της Blue Star Ferries και της Superfast. Η κόντρα ξεκίνησε μεταξύ Γκριμάλντι – Βαρδινογιάννη, όταν ο Ιταλός θέλησε να δρομολογήσει πλοίο στη γραμμή Πειραιάς – Χανιά, στο οποίο κυρίαρχη είναι η ΑΝΕΚ. Και θα παραμείνει κυρίαρχη, καθώς απορρίφθηκε το αίτημα που είχε υποβάλλει ο Γκριμάλντι.
Η «ναυμαχία» μεταφέρθηκε τώρα στην Αδριατική, με τον Ιταλό ακτοπλόο να ζητά την μείωση των πλοίων, καθώς η μεταφορική «πίτα» στην περιοχή, όπως είπε, έχει μειωθεί κατά 50%.
Ο Γκριμάλντι ζήτησε να μείνουν 10 πλοία στην Αδριατική και να αποχωρήσουν κυρίως αυτά που είναι μεγάλης ηλικίας, υπονοώντας ότι πρέπει να μειωθούν τα πλοία της ΑΝΕΚ.
Στο κάδρο των επιθέσεων του Ιταλού ακτοπλόου σε επιχειρηματικό επίπεδο προστέθηκε και ο Ανδρέας Βγενόπουλος, μετά την συμφωνία με τον Γιάννη Σ. Βαρδινογιάννη να συνεχίσουν την συνεργασία τους στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα μέχρι το 2017. Στη γραμμή αυτή, όπως και στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπρίντιζι, η Minoan ήταν κυρίαρχη και η συνεργασία των δύο άλλων ισχυρών ακτοπλοϊκών ομίλων απειλεί την κυριαρχία αυτή.
Η σκληρή κόντρα του Γκριμάλντι κατά των Γιάννη Σ. Βαρδινογιάννη και Ανδρέα Βγενόπουλου στην Αδριατική εντάθηκε τελευταία, καθώς (παρά τους ισχυρισμούς του Ιταλού ότι περιορίζεται η μεταφορική «πίτα»), στο πρώτο εξάμηνο του 2013 υπήρξε αύξηση 4% επιβατών και Ι.Χ. και 2% σα φορτηγά, που ταξιδεύουν στην Αδριατική. Έτσι οι μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρίες κατάφεραν να μειώσουν τις ζημιές τους.
ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΕΦΕΤΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΛ
Παραμονεύουν Attica, HSW για τις άγονες
Η ΝΕΛ μπορεί να υποστηρίζει και να έχει και τις έγγραφες αποδείξεις ότι η Sea Link Ferries δεν είναι υπό πτώχευση, όμως η μητρική εταιρία βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο. Το Πρωτοδικείο Μυτιλήνης είχε απορρίψει το αίτημα εξυγίανσης που υπέβαλε η ΝΕΛ και η διοίκησή της προσέφυγε κατά της απόρριψης αυτής στο Εφετείο Βορείου Αιγαίου.
Η απόφαση του οποίου αναμένεται πριν από το Χριστούγεννα και για την οποία αγωνιούν και η Atiica Croup του ομίλου Βγενόπουλου και η Hellenic Seaways του Γιάννη Σ. Βαρδινογιάννη.
Το ενδιαφέρον των δύο εταιριών είναι μεγάλο, καθώς, στην περίπτωση που το Εφετείο απορρίψει το αίτημα της ΝΕΛ τότε Attica και ΗSW θα είναι οι δύο μεγαλύτεροι και ισχυρότεροι διεκδικητές των επιδοτούμενων άγονων γραμμών, αφού ο τρίτος σημαντικός ανταγωνιστής (ΝΕΛ) θα έχει εκτοπιστεί από τις δικαστικές αποφάσεις και όχι μόνο, καθώς η ακτοπλοϊκή εταιρία αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας, ενώ στο α’ εξάμηνο οι συνολικές υποχρεώσεις της ανέρχονταν στα 207,3 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 140 εκατ. ευρώ αφορούν στον τραπεζικό δανεισμό.
Σημαντικό ρόλο βέβαια θα παίξουν και οι αποφάσεις που θα πάρουν οι πιστώτριες τράπεζες για το μέλλον της ΝΕΛ και τις προβλέψεις που έχουν λάβει για το ενδεχόμενο μη αποπληρωμής των δανείων από την εταιρία.