Ο κροίσος Dinan, ο πρώην της GS και η Rhone – Οι «χρυσές» συμμαχίες με Έλληνες εφοπλιστές
Όλο και μεγαλώνει ο κατάλογος των deals μεταξύ εφοπλιστών και ξένων funds. Πάνω από $2 δισ. έχουν επενδύσει τα τελευταία στην ελληνική ναυτιλία μέσα σε έναν χρόνο, ενώ εκτιμάται πως θα πραγματοποιηθούν και άλλοι ανάλογοι «γάμοι», από την στιγμή που οι τράπεζες είτε παραμένουν απρόθυμες ή αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν την ποντοπόρο.
Χαρακτηριστικό είναι πως εκατοντάδες από τις αγορές πλοίων και τις νέες ναυπηγήσεις των τελευταίων μηνών από ελληνικές ναυτιλιακές είναι επενδύσεις ιδίων κεφαλαίων και private equity funds, τα οποία ενδιαφέρονται τόσο για τα νέα συμβόλαια ναυπήγησης, όσο και για πλοία που έχουν ήδη πέσει στο… νερό και έχουν άμεσο cash flow generation.
Ηχηρά ονόματα των ισχυρών των θαλασσών, όπως ο Πέτρος Παππάς, ο Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος, ο Αριστείδης Πίττας, οι αδελφοί Γουρδομιχάλη και οι Γ. Γιουρούκος, Α. Στέγγος έχουν «ενδώσει» στο φλερτ επενδυτικών κεφαλαίων, τα οποία διαχειρίζονται δισεκατομμύρια δολάρια και έχουν δραστηριότητα σε όλον τον κόσμο. Όσο δε, η ελληνική ναυτιλία παραμένει στην κορυφή διεθνώς, ο «χορός» των private equities γύρω από αυτή για χρηματοδότηση των σχεδίων των εφοπλιστών ή για τοποθέτηση στο μετοχικό κεφάλαιο εταιριών, καλά θα κρατεί.
Μία από τις ισχυρές συμμαχίες αυτού του είδους στο ναυτιλιακό γίγνεσθαι είναι εκείνη της Oceanbulk του Πέτρου Παππά με την «βελανιδιά (oaktree) των χρυσών κερδών», το Oaktree Capital, μια κοινοπραξία της οποίας το συνολικό κεφάλαιο που ενδέχεται να τοποθετηθεί ίσως και να φτάσει τα $1,3 δισ. Στην τρέχουσα συγκυρία τα τοποθετημένα κεφάλαια αγγίζουν τα $500 εκ. Το Oaktree Capital ιδρύθηκε το 1995 από μια ομάδα ατόμων που εργάζονταν στον όμιλο TCW με επικεφαλής τον Howard Marks. Έναν άνθρωπο που στην TCW δούλευε το κομμάτι των distressed δανείων, των υψηλών αποδόσεων ομολόγων και των μετατρέψιμων επενδύσεων. Σήμερα το fund διαχειρίζεται περίπου $78 δισ.
Το York και οι άλλοι
Κοινοπραξία με Έλληνα εφοπλιστή και συγκεκριμένα με τον Κωνσταντίνο Κωνσταντακόπουλο για επενδύσεις $500 εκ. συνέστησε φέτος και το York Capital. To fund που δημιούργησε ο 54χρονος James Dinan με περιουσία $1,6 δισ., του οποίου το όνομα φιγουράρει στις λίστες του Forbes. Αν και έχει χάσει μεγάλο μέρος της ακοής του από μια λάθος φαρμακευτική αγωγή στο παρελθόν, δεν έχει χάσει το ταλέντο του να «παράγει» κέρδη, με το fund του το 2013 να σημειώνει αύξηση εσόδων 6%. Ένα από τα μεγάλα deals που τον χαρακτηρίζουν είναι η πώληση του 33% του York στην Credit Suisse έναντι $425 εκ.
Με το Eton Park Capital Mng και την Rhone Capital έκλεισε συμφωνία ο Αριστείδης Πίττας της Euromare. Στο «τιμόνι» του πρώτου βρίσκεται ο πρώην συνεργάτης επί μια 15ετία της Goldman Sachs, Eric Mindich, με εμπειρία στους τομείς της διαχείρισης επενδυτικού ρίσκου και νέων επενδύσεων.
Το 2004 πήρε την απόφαση να κάνει το δικό του άνοιγμα, ιδρύοντας το Eton Park το οποίο διαχειρίζεται περισσότερα από $3 δισ. Το Rhone Capital από την άλλη, ιδρύθηκε από τον μεγιστάνα Ρόμπερτ Αγκοστινέλλι και τον οικονομολόγο και πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της Lazard, Στήβεν Λάνκμαν. Η Rhone Capital, που στην Ελλάδα την γνωρίζουμε και από την «συμμαχία» με την S&B, έγινε ευρύτατα γνωστή όταν πριν από τρία χρόνια επιχείρησε να αγοράσει το 40% των μετοχών της Λίβερπουλ έναντι £118,5 εκ.
To private equity Kelso & Co, που ιδρύθηκε το 1971 και διαθέτει επενδυτικό χαρτοφυλάκιο σε περισσότερες από 90 χώρες και κεφάλαια που φτάνουν τα $31 δισ. έκλεισε deal με την Technomar Shipping των Γιουρούκου- Στέγγου. Τα ηνία του fund κρατά ο Frank T. Nickell, πρώην στέλεχος της BlackRock. Στην λίστα με τους εφοπλιστές που συνέπραξαν με ξένο fund προστέθηκε και η Blue Wall Shipping των αδελφών Γουρδομιχάλη, οι οποίοι έλαβαν $80 εκ.
Παππάς, Κων/κόπουλος, Γουρδομιχάλης, Πίττας έχουν συμπράξει με διεθνή επενδυτικά κεφάλαια Ανοίγει «πανιά» για την WS ο Προκοπίου
Πανιά για την Wall Street ανοίγει ο Γιώργος Προκοπίου βαδίζοντας στα… χνάρια της Gaslog του Πήτερ Λιβανού. Με όχημα την Dynagas LNG Partners o Προκοπίου ετοιμάζεται να προχωρήσει σε δημόσια εγγραφή στην αμερικανική χρηματαγορά με σκοπό να αντλήσει κεφάλαια ύψους $150 εκ., ποσό το οποίο θα συμβάλει στην χρηματοδότηση του μεγάλου ναυπηγικού του προγράμματος σε LNG carriers.
Η Dynagas LNG Partners, η οποία ελέγχει τρία μεγάλα δεξαμενόπλοια μεταφοράς LNG, που είναι ήδη ναυλωμένα στους κολοσσούς της Gazprom και της BG Group, έχει προικοδοτηθεί και με πιστωτικές γραμμές της τάξεως των $30 εκατ., ενώ το σύνολο των υποχρεώσεών της ανέρχεται στα $348,2 εκ. Έχει επίσης δικαίωμα να αγοράσει τα επτά υπό ναυπήγηση LNG carriers της Dynagas στην Νότιο Κορέα, πλοία των οποίων η αξία κυμαίνεται στα $200 εκατ. το καθένα. Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του στόλου του Προκοπίου είναι ότι διαθέτει και πλοία ice class, τα οποία έχουν την δυνατότητα να πλέουν στις παγωμένες θάλασσες της Αρκτικής.