Από 862 που ήταν το 2012 μειώθηκαν σε 829, με τους εφοπλιστές να προτιμούν τη Λιβεριανή
Τριάντα τρία πλοία λιγότερα… ντύθηκαν στα χρώματα της γαλανόλευκης το 2013 σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Την ώρα που η ελληνική κυβέρνηση και συγκεκριμένα το υπουργείο Ναυτιλίας έχει βάλει σε εφαρμογή το σχέδιο «επιχείρηση σημαία», σε μια προσπάθεια να πείσει τους Έλληνες εφοπλιστές να εγγράψουν περισσότερα πλοία τους στο ελληνικό νηολόγιο, προκειμένου να αυξηθούν και τα έσοδα στα κρατικά ταμεία, οι «Greeks» των θαλασσών δείχνουν να προτιμούν τις επονομαζόμενες «σημαίες ευκαιρίας».
Της Εύης Κατσώλη
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Committee του Λονδίνου, στα ελληνόκτητα πλοία που φτάνουν σε αριθμό τα 3.677 εφέτος, είναι υψωμένη η ελληνική σημαία σε μόλις 829 εξ αυτών (από 862 το 2012, και 915 το 2011). Αλλά και βάσει των ερευνών της ΕΛΣΤΑΤ, παρουσιάζεται μείωση στα εμπορικά πλοία του ελληνικού στόλου κατά 2,7% τον Σεπτέμβριο του 2013 που σε απόλυτους αριθμούς αυτό μεταφράζεται 1.909 πλοία άνω των 100 ΚΟΧ που ταξιδεύουν με ελληνική σημαία (από 1.962 το 2012 και 2.023 το 2011). Αντί των ελληνικών χρωμάτων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες φαίνεται πως προτιμούν να υψώνουν αυτή της Λιβερίας, η οποία είναι πρώτη με 505 πλοία ελληνικών συμφερόντων εγγεγραμμένα στο νηολόγιό της. Ακολουθεί η Μάλτα με 469 ελληνικά «σκαριά», οι Νήσοι Μάρσαλ με 408 πλοία, ο Παναμάς με 379, οι Μπαχάμες με 225 και η Κύπρος με 201 πλοία, δηλ. χώρες που κατατάσσονται μεταξύ των «φορολογικών παράδεισων». Έτσι, παρά το ότι το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο είναι η 4η δύναμη της παγκόσμιας ναυτιλίας, το σύνολο των εμπορικών πλοίων υπό ελληνική σημαία κατατάσσει την χώρα στην 12η θέση.
Aντικίνητρα
Μπορεί η ελληνική σημαία να προσφέρει κύρος που σημαίνει πως τα πλοία στα οποία κυματίζει η γαλανόλευκη γλιτώνουν περιττούς ελέγχους στα λιμάνια, πληρώνουν λιγότερα ασφάλιστρα και απευθύνονται στην διεθνή αγορά, μεταφέροντας προϊόντα υψηλής αξίας, όμως, όπως έχουν πολλές φορές τονίσει Έλληνες πλοιοκτήτες, θεωρείται ακριβή και λιγότερο ανταγωνιστική σε σχέση με τις ξένες.
Ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους μεταφέρουν τα πλοία τους υπό ξένη σημαία είναι η σύνθεση των πληρωμάτων και το φθηνότερο εργασιακό κόστος των ξένων ναυτικών, το οποίο μπορεί να είναι μέχρι και 40% μικρότερο. Από την άλλη, «αντικίνητρο» αποτελεί και το γεγονός ότι μέχρι πρότινος η διαδικασία εγγραφής στο εθνικό νηολόγιο ήταν πολύπλοκη και δαιδαλώδης.
Όταν πριν από μια διετία ο Γιάννης Αγγελικούσης έντυσε στα μαλτέζικα το «Anangel Seafarer», πολλοί το θεώρησαν μήνυμα δυσαρέσκειας προς την τότε κυβέρνηση για το ότι δεν τήρησε τις υποσχέσεις της ώστε να καταστήσει την ελληνική σημαία ανταγωνιστική. Αν και πολλοί πλοιοκτήτες δεν «στέκονται» τόσο στο τι σημαία κυματίζει στα πλοία τους, αλλά στο ότι η ελληνική ναυτιλία συνεισφέρει στην οικονομία της χώρας, 6,5 δισ. ευρώ, ωστόσο πολλοί είναι εκείνοι που τους επικρίνουν ότι εν μέσω της κρίσης, συνεχίζουν να πιέζουν για την διατήρηση των φορολογικών προνομίων τους (58 φοροαπαλλαγές) «παζαρεύοντας» την ελληνική σημαία.
Είναι οι ίδιοι που τονίζουν ότι και τα πλοία με ελληνική σημαία ακόμη, πληρώνουν ελάχιστη φορολογία, περίπου 12- 14 εκατ. ευρώ ετησίως, πριν την συμφωνία του περασμένου Ιουλίου για επί τρία χρόνια εθελοντική πληρωμή έκτακτης εισφοράς 140 εκατ. ευρώ.
ΓΙΑ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΝΗΟΛΟΓΙΟ
Μόλις 10 αιτήσεις σε τρεις μήνες
Από τον περασμένο Μάρτιο, οπότε και παρουσιάστηκε το νέο εθνικό νηολόγιο, το οποίο προτάσσει την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και τη μείωση των απαιτούμενων υπογραφών από 34 (από τρία υπουργεία) σε μόλις 9, μόνο 10 αιτήσεις εγγραφής σε αυτό είχαν γίνει ως τον Σεπτέμβριο.
Παρά τον εκσυγχρονισμό του νηολογίου δηλαδή, σχέδιο το οποίο παρουσίασε και ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, όταν είχε συναντηθεί με τον πρόεδρο της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, Χαράλαμπο Φαφαλιό, η ανταπόκριση των εφοπλιστών ήταν πολύ μικρή μέχρι σήμερα.
Αντιθέτως, παρατηρείται μια τάση μείωσης της δύναμης της ελληνικής σημαίας κάτω από το όριο των 2.000 πλοίων για πρώτη φορά μετά το 2000 και πολλοί το συνδέουν με το γεγονός ότι οι ναυτιλιακές δεν έχουν ακόμη πειστεί πως η ελληνική σημαία μπορεί να γίνει άμεσα ανταγωνιστική σε σχέση με εκείνη άλλων χωρών.
ΤΑ ΕΞΙ ΝΕΑ ΣΚΑΡΙΑ ΠΟΥ «ΝΤΥΘΗΚΑΝ» ΣΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΤΗΣ
Οι «Greeks» που στηρίζουν την γαλανόλευκη
Μπορεί η γενικότερη τάση να είναι μείωση των πλοίων υπό ελληνική σημαία, όμως, υπάρχουν οι εφοπλιστές εκείνοι που συνεχίζουν να δίνουν «ψήφο εμπιστοσύνης» στα γαλανόλευκα χρώματα. Τον τελευταίο μήνα έξι ακόμη πλοία «ντύθηκαν» σε αυτά. Πιο συγκεκριμένα ο όμιλος Αγγελικούση έγραψε στο ελληνικό νηολόγιο ένα νεότευκτο φορτηγό, το «Anangel Elegance» και ένα μεταφοράς υγραερίου, το «Woodside Goode». Από τα 91 πλοία του στόλου του Γ. Αγγελικούση τα 79 είναι στα ελληνικά χρώματα.
Την γαλανόλευκη ύψωσε επίσης η Delta Tankers του Διαμ. Διαμαντίδη στο δεξαμενόπλοιο «Delta Star» (από τα 42 πλοία του, τα 32 φέρουν την ελληνική σημαία), η Adriatic Ventures του Θ. Μαρτίνου στο υπό ναυπήγηση τάνκερ «Happy Lady» (έξι από τα 33 σκαριά του στόλου είναι… ντυμένα στα ελληνικά χρώματα), η Nereus Shipping του Μιχ. Λαιμού στο φορτηγό πλοίο «Ionic», το οποίο έφερε πριν σημαία Παναμά και η Chronos Shipping της οικογένειας Ευ. Διονυσίου στο φορτηγό πλοίο «Thessaloniki».
Μεταξύ των εφοπλιστών που… επιμένουν ελληνικά ξεχωρίζουν και οι εταιρίες Costamare με 25 στα 50 πλοία υπό ελληνική σημαία, η Tsakos Shipping με 23 στα 71, η Cardif- Dryships με 21 στα 93, η Euronav του Πήτερ Λιβανού με 20 στα 55, η NEDA του Λυκιαρδόπουλου με 20 στα 25, η Minerva του Ανδρ. Μαρτίνου με 40 από τα 50 πλοία στο ελληνικό νηολόγιο, η Arcadia της οικογένειας Κ. Αγγελόπουλου με 21 στα 29 πλοία και η Eletson.