Ποιοι εφοπλιστές βραβεύτηκαν από την LLOYD’S
Οι συνολικές επενδύσεις των 6 δισ. δολ. το 2013, τα ηχηρά διεθνή deals και η πορεία στο ταμπλό
Το «libro d’oro» της ναυτιλίας για το 2013 υπογράφουν έξι ηχηρά ονόματα του εφοπλισμού, τα οποία διακρίθηκαν στα ετήσια βραβεία της Lloyd’s. Γιώργος Προκοπίου, Πέτρος Παππάς, Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος, Χάρης Βαφειάς, Δημήτρης Μελισσανίδης και Αγγελική Φράγκου κέρδισαν τις εντυπώσεις- ο καθένας σε διαφορετική κατηγορία- αλλά όλοι μαζί για τις επενδύσεις συνολικά στις αγορές και στις ναυπηγήσεις νέων πλοίων περίπου 6 δισ. δολ. αλλά και για τις ισχυρές διεθνείς συμμαχίες ορισμένων εξ αυτών με μεγάλα private equities στην άλλη άκρη του Ατλαντικού.
Κόντρα στην «φουρτούνα» της οικονομικής κρίσης που έχει ταράξει την τελευταία τριετία τα «διεθνή ύδατα» με την πτώση των ναυλαγορών να κυμαίνεται κατά μέσο όρο στο 40% και το μεγαλύτερο πλήγμα να έχει δεχτεί ο κλάδος του ξηρού φορτίου, οι «Big 6» συνεχίζουν να διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο, προτάσσοντας ο καθένας τα «γερά χαρτιά» των ναυτιλιακών ομίλων τους.
Ο Προκοπίου ξεχώρισε με τις μαζικές παραγγελίες πλοίων LNG και αναδείχθηκε ναυτιλιακή προσωπικότητα της χρονιάς, η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου διακρίθηκε στον κλάδο του ξηρού φορτίου, η Stealthgas στον τομέα των δεξαμενόπλοιων. Ο Παππάς για το «turn around story» της Star Bulk που έχει περάσει σε «ρότα» κερδοφορίας και την συμμαχία του με το αμερικανικό fund Oaktree Capital ως newsmaker του 2013 και η Αγγελική Φράγκου για το deal της δεκαετίας, όταν εξαγόρασε τη Navios το 2005 έναντι 600 εκατ. δολ.
Πέρα όμως, από τις βραβεύσεις, οι Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι συνολικά ελέγχουν περισσότερα από 3.300 πλοία διεθνώς, έχουν καταφέρει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών στις παγκόσμιες χρηματαγορές, ανακαλύπτοντας έτσι μια νέα «πηγή αιμοδότησης» ειδικά από την στιγμή που οι ευρωπαϊκές τράπεζες κυρίως έχουν κλείσει την στρόφιγγα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, μειώνοντας το χαρτοφυλάκιό τους τουλάχιστον 20%. Γι’ αυτό και η προσφιλής τακτική των περισσοτέρων πλοιοκτητών είναι να αναζητούν συμφωνίες με private equities (π.χ. OceanBulk, Costamare κ.α.).
Στον τομέα των ναυπηγήσεων ιδιαίτερη «άνθηση» παρουσιάζει ο κλάδος των LNG, ο οποίος παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και ιδιαίτερα τα ice- class πλοία τα οποία δραστηριοποιούνται και στον Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό, μια διαδρομή που μειώνει αισθητά τις αποστάσεις του διεθνούς εμπορίου. Ορισμένοι πάλι, από τους Greeks, αν και σημειώνουν ζημίες (π.χ Navios) διαθέτουν ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, όπως τα «χρυσά» ναυλοσύμφωνα, που τους καθιστούν κυρίαρχους στις business των θαλασσών.
ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ Ο ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
Με ναυπηγήσεις-μαμούθ $1,4 δισ. στα LNG
Με τον ίδιο τρόπο που πριν από έναν χρόνο, το δεξαμενόπλοιό του «Ob Riven» κατάφερε να «δαμάσει» τον παγωμένο Βόρειο Πόλο μεταφέροντας καύσιμα στη μακρινή Ιαπωνία μέσω του δύσκολου περάσματος Northern Sea Route, έτσι και φέτος προσπαθεί να… δαμάσει την αμερικανική χρηματαγορά, κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο από την Lloyd’s. Η απόφαση του Γιώργου Προκοπίου να εγγράψει την νεοσυσταθείσα Dynagas LNG Partners στον Nasdaq, εξασφαλίζοντας στην «επίσημη πρώτη» της στα μέσα Νοεμβρίου 225 εκατ. δολ.(η προσφορά έκλεισε στα 18 δολ./ μετοχή) σε συνδυασμό με το εκτεταμένο ναυπηγικό πρόγραμμα που υλοποιεί στον τομέα των πλοίων LNG (έχει παραλάβει ήδη τρία και ακόμη τέσσερα θα του παραδοθούν εντός του 2014- αξίας περίπου 200 εκ. δολ. έκαστο) τον τοποθετούν στην «ελίτ» των εφοπλιστών για το 2013.
Με τα κεφάλαια από την διεθνή χρηματαγορά στόχο έχει αφενός την χρηματοδότηση των νεότευκτων πλοίων και αφετέρου την εξυπηρέτηση υποχρεώσεων ύψους 348,2 εκατ. δολ. Στα «γερά χαρτιά» του χαρτοφυλακίου του είναι και τα «χρυσά» ναυλοσύμφωνα με ενεργειακούς κολοσσούς, όπως η BG Group και η Gazprom στους οποίους έχει ήδη ναυλώσει τα τρία LNG carriers που μετρά ο στόλος του. Συγκαταλέγεται δε μεταξύ εκείνων που συζητούν με την ρωσική Novatek και την γαλλική Total για την απασχόληση 12-16 ice- class LNG που θα ταξιδέψουν στην Αρκτική για το project Yamal LNG. Ο όμιλός του ελέγχει έναν στόλο 64 και πλέον τάνκερ.
ΠΕΤΡΟΣ ΠΑΠΠΑΣ, Ο NEWSMAKER
«Προίκα» $1,3 δισ. από τον… γάμο με το Oaktree
Τον τίτλο του Newsmaker της χρονιάς κέρδισε από την Lloyd’s ο Πέτρος Παππάς, ο οποίος βλέπει την συμμαχία του με το fund Oaktree Capital, που διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 77 δισ. δολ., να καρποφορεί. Ο στόλος του αυξάνεται με αλματώδεις ρυθμούς, καθώς οι δύο ναυτιλιακές εταιρίες του, η Oceanbulk και η εισηγμένη Star Bulk, αντλούν από τη μεγάλη ρευστότητα με την οποία έχει προικοδοτήσει το σχήμα και η οποία εκτιμάται κοντά στα $1,3 δισ.
Ο Έλληνας εφοπλιστής και οι συνέταιροί του χτίζουν συνεχώς τονάζ τόσο στον κλάδο του ξηρού φορτίου, όσο και στα δεξαμενόπλοια. Η OceanBulk προ μηνών εξαγόρασε στόλο 8 δεξαμενόπλοιων από την Woodstreet, ενώ η Star Bulk προχωρά επίσης σε μεγάλες εξαγορές. Τον Οκτώβριο τοποθέτησε μεγάλη παραγγελία στα ναυπηγεία της Shanghai για 5 πολύ μεγάλα φορτηγά πλοία, ενώ είχε ήδη παραγγείλει δύο μικρότερα ultramaxes και ένα ακόμη newcastlemax στις κινέζικες γιάρδες Nantong Cosco. Η αξία των παραπάνω νέων παραγγελιών εκτιμάται από τους ναυλομεσίτες στα 215 εκατ. δολ. Στόχος της Star Bulk, η οποία διαχειρίζεται και τα περισσότερα πλοία της OceanBulk και μετρά 30 πλοία, είναι να υπερδιπλασιάσει τον αριθμό τους μέσα στην επόμενη διετία. Η έντονη κινητικότητα που επιδεικνύει λειτουργεί ευεργετικά και για τη μετοχή, η οποία από 6,18 δολ. στο τέλος του 2012 έχει ανέβει στα 9,20 δολ.
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ- ΧΑΡΗΣ ΒΑΦΕΙΑΣ
Οι δύο ισχυροί του ξηρού φορτίου και των LPG
Με κεφαλαιοποίηση κοντά στα 1,27 δισ. δολ και με στόλο 60 containerships. η Costamare του Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου ξεχωρίζει ως η εταιρία της χρονιάς στο ξηρό φορτίο. Όχι μόνο λόγω των νεότευκτων χωρητικότητας 9.000 teu που παρέλαβε, αλλά και για τις κοινοπραξίες που δημιούργησε με την εταιρία διαχείρισης κεφαλαίων York Capital με σκοπό την εξαγορά περισσότερων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και με την V Ships για την δημιουργία μιας νέας μονάδας τεχνολογικής διαχείρισης.
Μέσω του κονσόρτιουμ με την York Capital, έχει προχωρήσει στην παραγγελία πέντε νέων πλοίων αξίας μεγαλύτερης των 190 εκατ. δολ. Οι συμφωνίες αφορούν σε δύο νεότευκτα των 9.000 teus που κατασκευάζονται στην Ασία (81 εκατ. δολ. έκαστο), τα οποία αναμένεται να παραδοθούν από τα ναυπηγεία το 2015 και σε άλλα τρία μικρότερα σε μέγεθος και από την δευτερογενή αγορά. Στα σχέδιά τους είναι να επενδύσουν περίπου 0,5 εκατ. δολ. μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, ανάλογα με τις ευκαιρίες που θα προκύψουν και αξιοποιώντας τις χαμηλότερες τιμές των πλοίων. Αυξητική τάση, εκτός από τον στόλο της Costamare, παρουσίασαν και τα κέρδη της το τρίτο τρίμηνο, τα οποία διαμορφώθηκαν στα 20,9 εκατ. δολ. (από 12,5 εκατ. δολ.), κινούμενα ανοδικά κατά 67%, ενώ σε ανάλογη τροχιά βρέθηκε και η μετοχή της εισηγμένης με την τιμή της να κινείται κοντά στα 17,04 δολ. από 13,92 δολ. στο τέλος του περασμένου έτους. Από την άλλη, η Stealthgas του «Χάρι Πότερ» της ναυτιλίας, Χάρη Βαφειά, ξεχώρισε στην Lloyd’s ως η εταιρία της χρονιάς στα τάνκερ. Ο εφοπλιστής, εκτός από τις εξαγορές μεταχειρισμένων πλοίων, παρήγγειλε και 15 νεότευκτα, ενισχύοντας σημαντικά τον στόλο της εισηγμένης στον Nasdaq στο κομμάτι των δεξαμενόπλοιων, όπως τονίζει και η Lloyd’s List.
Η ναυτιλιακή εταιρία πρόσθεσε στον στόλο της δύο μεταχειρισμένα LPG carriers και κατασκευάζει 9 νεότευκτα στις ιαπωνικές γιάρδες, μια επένδυση ύψους 200 εκατ. δολ. Πιο συγκεκριμένα, η εισηγμένη στον Nasdaq αγόρασε ένα πλοίο των 5.000 cu και ένα δεύτερο των 3.500 cu m, τα οποία της παραδόθηκαν τον Σεπτέμβριο και τα έχει ήδη ναυλώσει για έναν χρόνο. Τέσσερα νεότευκτα των 3.500 cu m αναμένεται να παραλάβει το δεύτερο μισό του 2014 και το πρώτο μισό του 2015 και ακόμη τέσσερα των 5.000 cu m και ένα των 7.200 cu m την ίδια χρονιά. Συνολικά οι επενδύσεις της Stealthgas ξεπερνούν τα 400 εκατ. δολ., εκ των οποίων έχουν αποπληρωθεί ήδη κοντά στα 125 εκατ. δολ. Και όπως διαβεβαίωσε πρόσφατα ο Χάρης Βαφειάς, η εταιρία του θα συνεχίσει να «κυνηγά» ευκαιρίες για να ενισχύσει περαιτέρω τον στόλο των LPG που διαθέτει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΝΙΔΗΣ
Με «καύσιμο» την ισχυρή ρευστότητα των $583,7 εκ.
Μπορεί η Aegean Marine Petroleum του Δημήτρη Μελισσανίδη να βραβεύτηκε από την Lloyd’s ως η εταιρία με την ορθότερη περιβαλλοντική πολιτική διεθνώς, όμως, το 2013 ήταν η χρονιά της και για τις μεγάλες εξαγορές που πραγματοποίησε, αλλά και για το «γερό ταμείο» της.
Με «καύσιμο» την ισχυρή ρευστότητα, που στο τέλος Σεπτεμβρίου άγγιζε τα 583,7 εκατ. δολ., η Aegean Marine Petroleum καταγράφει κέρδη στον ισολογισμό της και στο χρηματιστηριακό ταμπλό της Wall Street. Ο εφοπλιστής που ελέγχει μερικά από τα μεγαλύτερα και πιο νευραλγικά λιμάνια του κόσμου, μεταξύ των οποίων στο Γιβραλτάρ, τον Παναμά, την Σιγκαπούρη κ.α. κατέχοντας έναν στόλο μεγαλύτερο των 70 δεξαμενόπλοιων και με 50 σταθμούς ανεφοδιασμού, κόντρα στην τρικυμία της οικονομικής κρίσης της ναυτιλίας, καταγράφει με τη ναυτιλιακή του κέρδη ύψους 70,8 εκατ. δολ. (στο τρίτο τρίμηνο), ενώ και η μετοχή του από τα 5,28 δολ. στο τέλος του 2012 έχει «εκτοξευθεί» σχεδόν στο διπλάσιο, στα 10,70 δολ. Η πρόσφατη εξαγορά της δραστηριότητας bunkering της αμερικανικής Hess Corporation, η οποία σηματοδοτεί την είσοδο της Aegean Marine Petroleum στην αγορά των ΗΠΑ, καθιστώντας την κυρίαρχη στην ανατολική ακτή, εντάσσεται μέσα στα πλαίσια της επεκτατικής στρατηγικής που εφαρμόζει ο «Τίγρης», αξιοποιώντας τις νέες ευκαιρίες που παρουσιάζονται στους τομείς των ναυτιλιακών καυσίμων.
Δεν είναι τυχαίο πως ο ίδιος έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια να αλλάξει τον «χάρτη» της μεταφοράς και αποθήκευσης πετρελαίου στην διεθνή σκακιέρα έχοντας αποκτήσει δυναμική παρουσία σε πολλά σημεία γεωστρατηγικής σημασίας.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΦΡΑΓΚΟΥ
H «σιδηρά κυρία» των μεγάλων συμφωνιών
Στο «libro d’oro» της Αγγελικής Φράγκου μπορεί να έχει καταγραφεί ως μεγάλη επιτυχία της η εξαγορά της Navios από τον όμιλο Δαυίδ το 2005 έναντι 600 εκατ. δολ. και γι’ αυτό να βραβεύτηκε από την Lloyd’s. Όμως, η Χιώτισσα «σιδηρά κυρία» της ναυτιλίας συνεχίζει να κλείνει deals νέων ναυπηγήσεων, αντλώντας ρευστό από τις χρηματαγορές και απολαμβάνοντας με τις τρεις εισηγμένες της στην Wall Street (Navios Maritime Holdings, Navios Maritime Partners, Navios Maritime Acquisitions) την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Μόνο το 2013 κατάφερε να «τινάξει την μπάνκα» αντλώντας περίπου 2,3 δισ. δολ. για την αγορά 44 πλοίων συνολικά. Παρά το γεγονός ότι η ναυαρχίδα της, Navios Maritime Holdings, δεν βγήκε «αλώβητη» από την οικονομική κρίση, καθώς σημείωσε ζημίες της τάξεως των 39,08 εκατ. δολ. στο εννεάμηνο του έτους έναντι κερδών 19,37 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα, οι μακροχρόνιες ναυλώσεις των πλοίων της και η πρόσβαση του ομίλου στις κεφαλαιαγορές αποτελούν συγκριτικό πλεονέκτημα. Η εφοπλίστρια αναμένει μάλιστα, να ευνοηθούν τα αποτελέσματα από τις προβλέψεις για την άνοδο του δείκτη ξηρού φορτίου, BDI, ο οποίος από τις αρχές του 2013 «τρέχει» με ρυθμούς +15% περίπου. Το θετικό στοιχείο του ομίλου Navios επίσης, είναι πως το χρέος της αντιπροσωπεύει μόλις το 50% της κεφαλαιοποίησής της.