Αίτημα να εξαιρεθούν από την πιστοποίηση του ελληνικού νηογνώμονα και να παραμείνουν μόνο στην επιθεώρηση εμπορικών πλοίων, καθώς επαρκεί για τον έλεγχο των δικών τους σκαφών, ζητεί η Πανελλήνια Ένωση Επαγγελματικών Τουριστικών Ημερόπλοιων, η οποία πρόσφατα επισκέφτηκε τον υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας Γιάννη Διαμαντίδη.
Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο αντιπρόεδρος της Π.ΕΝ.Ε.Τ.Η.Σ Δημήτρης Τριανταφύλλου, τονίζει ότι «η επιθεώρηση εμπορικών πλοίων έχει επαρκείς κανονισμούς ώστε να μπορεί να ελέγχει πλοία τέτοιου μεγέθους και μικρής επικινδυνότητας όπως είναι τα δικά τους».
«Εμείς άδικα μπήκαμε σε αυτή την επιθεώρηση του ελληνικού νηογνώμονα, που η πρώτη σε σκάφος τέτοιου είδους έγινε το 2005, καθώς μέχρι τότε υπήρχε ο έλεγχος μόνο από την επιθεώρηση εμπορικών πλοίων», τονίζει ο κ.Τριανταφύλλου.
Προσθέτει ότι ο ελληνικός νηογνώμονας από τις 31 Αυγούστου δεν μπορεί να εκδίδει πιστοποιητικά κλάσης αξιοπλοϊας, καθώς τελεί υπό αναστολή της αναγνώρισής του από την αρμόδια ευρωπαϊκή επιτροπή και αναφέρει «εμείς στις 15 Μαρτίου θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι καθώς αρχίζει η τουριστική περίοδος».
Εκτιμά ότι θα είναι μια δύσκολη χρονιά η περίοδος που διανύουμε λόγω της μείωσης της επιβατικής κίνησης και της αύξησης της τιμής των καυσίμων.
Σημειώνεται ότι έως το 2003 ίσχυε το προεδρικό διάταγμα του 32 14/03/97 το άρθρο 11 όπου έλεγε ότι σε κλάση εξουσιοδοτημένου οργανισμού όπως είναι ο ελληνικός νηογνώμονας πρέπει να είναι ενταγμένα επιβατικά πλοία με ελληνική σημαία πάνω από 1500 κόρους.
Ο νομοθέτης όμως το 2003 31/12 με το προεδρικό διάταγμα του 345 τροποποιεί το νόμο και λέει όλα τα πλοία που βρίσκονται με ελληνική σημαία κάτω από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς από 50 κόρους περίπου και πάνω πρέπει να έχει πιστοποιητικό από νηογνώμονα.
Σημειώνεται ότι τα περισσότερα ημερόπλοια είναι έως 250 κόρους και μόνο δύο είναι λίγο πιο μεγάλα.
«Όσοι έκαναν αυτό τον κανονισμό έκαψαν χλωρά και ξερά μαζί» τονίζει ο αντιπρόεδρος της ΠΕΝΕΤΗΣ και προσθέτει: «Αυτή τη στιγμή μας παραπέμπουν σε ξένους νηογνώμονες προκειμένου να πάρουμε το πιστοποιητικό αξιοπλοϊας αλλά παρά το γεγονός ότι το κόστος έγγραφης πιστοποίησης πολλαπλασιάζεται, τα δικά μας τα πλοία δεν τα δέχονται στην κλάση τους καθώς δεν έχουν φτιαχτεί με προδιαγραφές διεθνών κανονισμών αλλά για εσωτερικούς πλόες. Οι ξένοι νηογνώμονες δηλώνουν ότι μπορούν μεν να μας εντάξουν αλλά με διεθνείς προδιαγραφές για μεγάλα πλοία».
Σύμφωνα με πληροφορίες το κόστος για ένα ημερόπλοιο 250 κόρων προκειμένου να πάρει το πιστοποιητικό από ξένο νηογνώμονα ξεκινάει από τις 14.000 ευρώ και φθάνει μέχρι τις 50.000 ευρώ.
Κάθε πέντε χρόνια τα ημερόπλοια σκάφη είναι υποχρεωμένα να προχωρούν σε επισκευαστικές και μηχανολογικές εργασίες προκειμένου να πάρουν πιστοποιητικό κλάσης ενώ υπάρχει και η ετήσια επιθεώρηση.
Τα χαρτιά πιστοποίησης που παίρνουν από το νηογνώμονα είναι τα ίδια που ζητούν και από την επιθεώρηση εμπορικών πλοίων.