Ούριος άνεμος στα «πανιά» του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου
Σταθερή… ρότα κρατά ο ελληνικός εφοπλιστικός κόσμος, παρόμοια με αυτήν της περασμένης χρονιάς, καθώς, από το πρώτο κιόλας δεκαήμερο του 2014, άπαντες έχουν προσανατολιστεί προς ομαδικές αγορές πλοίων από «δεύτερο χέρι» ή ακόμη και νεότευκτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2013 κατερρίφθη κάθε ρεκόρ σε ναυπήγηση ή αγορά πλοίων εκ μέρους Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι επένδυσαν συνολικά πάνω από 19 δισ. δολ. Έτσι, σύμφωνα και με την εταιρεία VesselsValue.com, η ανανέωση του στόλου άγγιξε αξιοζήλευτα επίπεδα, καθώς η αποτίμησή του φθάνει πλέον στα 101 δισ. δολ.
Από τις πρώτες κιόλας μέρες του νέου έτους, πάνω από 15 second hand πλοία πέρασαν σε ελληνικά χέρια -μια επένδυση που ξεπέρασε τα 300 εκατ. δολ.-, ενώ δόθηκαν παραγγελίες για τη ναυπήγηση 19 νεότευκτων πλοίων. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Golden Destiny, οι αγορές second hand πλοίων είναι κατά 150% περισσότερες απ’ ό,τι την τελευταία εργάσιμη εβδομάδα του Δεκεμβρίου, ενώ ο αριθμός των νέων παραγγελιών ήταν αυξημένος κατά 280% σε σύγκριση με μία εβδομάδα πριν.
Η «επίθεση» του Κωνσταντίνου Μαρτίνου
Στις αγορές second hand, οι ναυλομεσιτικοί οίκοι να ξεχωρίζουν την επένδυση ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας, για την αγορά en block τεσσάρων υπό ναυπήγηση bulk carriers, 64.000 dwt έκαστο, αντί 30 εκατ. το κάθε ένα, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2014. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Compass Maritime αναφέρει ότι πρόκειται για την Thenamaris του κ. Κωνσταντίνου Μαρτίνου. Συνολικά οι Έλληνες αγόρασαν 12 bulkers και 3 δεξαμενόπλοια).
Επενδυτικός «πυρετός»
Σύμφωνα με την Golden Destiny, νέες παραγγελίες έθεσαν η Metrostar για δύο δεξαμενόπλοια τύπου VLCC (320.000 dwt το ένα) στα ναυπηγεία Hyundai, η Tomasos Brothers για 2 δεξαμενόπλοια τύπου MR (50.400 dwt) στα ναυπηγεία Samjin της Κίνας και η Central Mare Monaco για έξι MR (τέσσερα 50.000 dwt και δύο 40.000 dwt) στα ναυπηγεία Hyundai Vinashin στο Βιετνάμ.
Στα πλοία ξηρού φορτίου καταγράφηκαν οι παραγγελίες της Golden Union για δύο kamsarmax (82.000 dwt) στα κινεζικά ναυπηγεία Avic Weihai, της Target Marine για δύο ultramax (63.000 dwt) στα κινεζικά ναυπηγεία Zhejiang και της Diana Shipping για ένα kamsarmax (82.000 dwt) στα ναυπηγεία Yangzhou Dayang της Κίνας.
Τολμηρά «βήματα» από τον Πέτρο Παππά
Στα containerships, η Οceanbulk του Πέτρου Παππά τοποθέτησε άλλη μία παραγγελία για δύο πλοία στα ναυπηγεία της Hyundai, ενώ δύο πλοία ειδικού τύπου παρήγγειλε η Golden Enegry. Στο μεταξύ, σύμφωνα με την online υπηρεσία αξιολόγησης πλοίων VesselsValue.com, η αξία του ελληνόκτητου στόλου, που είναι πρώτος παγκοσμίως με όρους μεταφορικής ικανότητας (dwt) εκτιμάται στα 101,039 δισ. δολ. (με ημερομηνία 8 Ιανουαρίου) και βρίσκεται μπροστά απ’ όλες τις υπόλοιπες ναυτιλιακές δυνάμεις του πλανήτη.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο ιαπωνικός στόλος με αξία 89,11 δισ. δολ. και στην τρίτη θέση ο κινεζικός με αξία 72,6 δισ. δολ. Την τέταρτη θέση καταλαμβάνει ο γερμανόκτητος στόλος, η αξία του οποίου ανέρχεται στο ποσό των 53,2 δισ. δολ. και ακολουθούν η Σιγκαπούρη, η Νορβηγία και η Νότια Κορέα, με στόλους αξίας 30,4 δισ. δολ., 29,6 δισ. δολ. και 28,6 δισ. δολ. αντίστοιχα. Η αξία του παγκόσμιου στόλου ανέρχεται στα 659,6 δισ. δολ.
Ελληνική πρωτιά
Ανά τύπο πλοίου, την πρώτη θέση με βάση την αξία τους καταλαμβάνουν οι Έλληνες στα δεξαμενόπλοια (αξία στόλου33,67 δισ. δολ.) και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers), η αξία των οποίων ανέρχεται στα 11,05 δισ. δολ, ενώ στα Bulkers προηγούνται οι Ιάπωνες (50,6 δισ. δολ.) και στα containerships οι Γερμανοί (32,65 δισ. δολ.). Τέλος, στα πλοία μεταφοράς υγραερίου (LPG) την πρώτη θέση καταλαμβάνουν οι Νορβηγοί (αξία στόλου 4,31 δισ. δολ.).