Την εκτίμηση πως εάν οι Βρυξέλλες θέσουν μεγάλους και μη ανταγωνιστικούς φόρους στη ναυτιλία, δεν θα χάσει κάποιο κράτος, αλλά θα χάσει συνολικά η Ευρωπαϊκή Ένωση το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, εκφράζει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
Απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ σχετικά με την προσπάθεια των Βρυξελλών για φορολόγηση της ναυτιλίας, ο υπουργός σημείωσε, πως σήμερα το κέντρο των φορτίων της παγκόσμιας ναυτιλίας είναι η Ανατολή. Και παραδοσιακά η ναυτιλία, εξήγησε, ακολουθούσε τα φορτία της.
«Εμείς δεν θέλουμε να χάσουμε από την Ένωση, από την Ευρώπη συνολικά, την έδρα αυτών των ναυτιλιακών εταιρειών που προσθέτουν πλούτο, κύρος και δύναμη στην ΕΕ», ανέφερε.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, ο οποίος επισκέπτεται την Κύπρο, πήρε μέρος στη Λευκωσία, σε συνάντηση Τριμερούς Συνεργασίας σε θέματα Ναυτιλίας, με τους υπουργούς Μεταφορών και Υποδομών της Μάλτας, Τζόε Μίζι και Συγκοινωνιών και Υποδομών της Κυπριακής Δημοκρατίας, Τάσο Μητσόπουλο. Μετά τη συνάντηση, οι υπουργοί έγιναν δεκτοί από τον Κύπριο Πρόεδρο, Νίκο Αναστασιάδη.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης δήλωσε επίσης, ότι «η Ελλάδα, ως προεδρεύουσα του Συμβουλίου της ΕΕ, έχει θέσει ανάμεσα στις προτεραιότητές της τη θαλάσσια πολιτική τής Ένωσης. Πιστεύουμε, ότι είναι σημαντικό να διατηρηθεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, να μη υιοθετούνται κανονισμοί που δημιουργούν περιφερειακές πολιτικές και να αντιληφθούν οι Βρυξέλλες, να αντιληφθεί η ευρωπαϊκή γραφειοκρατία ποιο είναι το σημαντικό πλεονέκτημα που έχει η Ευρώπη διατηρώντας έναν πολύ μεγάλο στόλο υπό τη σημαία της με τη διαχείριση των πλοίων».
Αυτή η προτεραιότητα της ελληνικής Προεδρίας, επισήμανε, δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί, «αν δεν έχουμε τη συνδρομή των άλλων κρατών μελών που έχουν επίσης ισχυρούς στόλους και νηολόγια, όπως είναι η Κύπρος και η Μάλτα». Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, ανέφερε, θέλουμε να ενδυναμώσουμε τη φωνή όλων των ναυτιλιακών κρατών και «να καταστήσουμε σαφές σε όλη την Ευρώπη, ότι σήμερα, ενώ στον ευρύτερο θαλάσσιο χώρο απασχολούνται περίπου 5,5 εκατομμύρια άνθρωποι, στην ΕΕ, θα μπορούσε άνετα αυτός ο αριθμός να αυξηθεί στα 7 εκατ. μέχρι το 2020 υιοθετώντας τις κατάλληλες πολιτικές».
Αυτό, όπως είπε ο κ. Βαρβιτσιώτης, θα προσπαθήσει να πετύχει η ελληνική Προεδρία στο Άτυπο Συμβούλιο Υπουργών, τον Μάιο στην Αθήνα, όπου θα γίνει το «mid-term review»της θαλάσσιας πολιτικής της Ένωσης.
Σε ερώτηση, ποιες είναι οι γραφειοκρατικές διαδικασίες στις οποίες αναφέρθηκε, ο κ. Βαρβιτσιώτης, είπε ότι «είναι η λογική των Βρυξελλών που θέλει να υπερ-ρυθμίσει τα πάντα και αντιμετωπίζει τη ναυτιλία ως ένα κομμάτι του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού, ενώ η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι ανταγωνιστική με τις υπόλοιπες ναυτιλίες του υπόλοιπου κόσμου. Και αυτή είναι μια διαφορά φιλοσοφίας που πρέπει να αντιληφθούν στις Βρυξέλλες».
Ο Κύπριος υπουργός, Τάσος Μητσόπουλος, είπε ότι στην τριμερή συνάντηση οι υπουργοί συμφώνησαν να εντείνουν τη συνεργασία τους και να αναβαθμίσουν το συντονισμό τους, προκειμένου να προωθήσουν τα κοινά συμφέροντα εντός και εκτός ΕΕ.
«Η ναυτιλία είναι ένας πολύ ισχυρός κλάδος και για τις τρεις χώρες, είναι στοιχείο ανάπτυξης, δημιουργίας θέσεων εργασίας και για τις τρεις χώρες είναι ζωτικής σημασίας το πώς θα διαφυλάξουμε την ανταγωνιστικότητα των στόλων και νηολογίων μας, ιδιαίτερα τώρα που την Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ έχει αναλάβει η Ελλάδα που είναι μια παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη και προσδοκούμε φυσικά στο να ασκήσει την επιρροή της προκειμένου τα κοινά μας συμφέροντα, οι κοινές μας επιδιώξεις να προβληθούν καλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο», είπε ο κ. Μητσόπουλος.
Στόχος μας, πρόσθεσε, είναι, αυτή τη συνεργασία να τη διευρύνουμε και με τη συμμετοχή άλλων χωρών που επίσης διαθέτουν ισχυρό στόλο και ισχυρά νηολόγια.
Ο Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης, εξέφρασε ενδιαφέρον και ετοιμότητα να στηρίξει τα θέματα αυτά και στη συνάντηση που θα έχει με τον πρωθυπουργό Ντ. Κάμερον στη Βρετανία, κατέληξε ο Κύπριος υπουργός.
Ο Μαλτέζος υπουργός ευχαρίστησε για την πρόσκληση της κυπριακής κυβέρνησης και εξέφρασε ικανοποίηση για το γεγονός, ότι η ελληνική Προεδρία δίνει έμφαση στις προτεραιότητές της, στα θέματα ναυτιλίας. Πρόσθεσε δε, ότι οι τρεις χώρες επιδιώκουν από κοινού την προστασία της ανταγωνιστικότητας στη ναυτιλία.
Η τριμερής συνάντηση για θέματα ναυτιλίας έγινε σε εποικοδομητικό κλίμα. Οι υπουργοί των τριών χωρών, αρχικά, συζήτησαν σε βάθος τις προτεραιότητες της ελληνικής Προεδρίας στον τομέα των ναυτιλιακών μεταφορών.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης παρουσίασε τις βασικές πολιτικές προτεραιότητες της Ελληνικής Προεδρίας και συγκεκριμένα ανέφερε τη Διαφύλαξη και Ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας, την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική, την έμφαση στη «Γαλάζια Ανάπτυξη» ως ευρωπαϊκή στρατηγική, τη Ναυτική Απασχόληση, τη Νησιωτικότητα, την ανταγωνιστικότητα και την αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών Λιμανιών, την Προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος, καθώς και τη Διασυνοριακή συνεργασία αλλά και τη Διαχείριση των Αυξανόμενων Μεταναστευτικών Ροών στα Θαλάσσια Σύνορα.
Συγχρόνως, ο κ. Βαρβιτσιώτης, επισήμανε την ιδιαίτερη προσοχή που χρήζει το θέμα της παράνομης μετανάστευσης από τα θαλάσσια σύνορα και την ανέδειξε ως μια μία από τις κυρίαρχες προτεραιότητες του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου όσον αφορά στην ελληνική Προεδρία της ΕΕ, τονίζοντας, ότι: «Πρέπει να τελειώνουμε με αυτό το θέμα. Οι χώρες μας δεν αντέχουν άλλους παράνομους μετανάστες και αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό σε όλη την Ευρώπη και κυρίως στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης που δεν νιώθουν την ίδια πίεση».
Ο Έλληνας υπουργός υπογράμμισε, μάλιστα, χαρακτηριστικά, ότι το δόγμα που υπηρετεί πιστά το Ελληνικό Λιμενικό Σώμα είναι: «Καμία ανθρώπινη ζωή σε κίνδυνο στη Θάλασσα» και με μοναδικό γνώμονα αυτό, η ευρωπαϊκή συνεργασία μπορεί και πρέπει να ενταθεί.
Οι υπουργοί, επίσης, αναφέρθηκαν στον συντονισμό των τριών χωρών σε επίπεδο νομοθετικού έργου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).
Εξάλλου, συμφώνησαν να προωθήσουν κοινές δράσεις τόσο σε διεθνές (IMO) όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο (ΕΕ), με γνώμονα τις πολιτικές που σχετίζονται με την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και την εν γένει προσπάθεια για τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων.
Τέλος, οι τρεις υπουργοί ανανέωσαν το ραντεβού τους για νέα συνάντηση στη Μάλτα στο άμεσο μέλλον, έτσι ώστε η εποικοδομητική αυτή συνεργασία να συνεχιστεί με ακόμη μεγαλύτερη αποφασιστικότητα.