Οι 6 μετοχές εισηγμένων στον Nasdaq που αντέδρασαν πτωτικά στη «βουτιά» 27,5% των ναύλων
«Καμπανάκι» χτυπούν οι αναλυτές για τον κλάδο του ξηρού φορτίου. Η ξαφνική μείωση των ναύλων προκάλεσε ανησυχία ότι θα έχει πιθανές επιπτώσεις στις μετοχές των εισηγμένων στον Nasdaq, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο κλάδο.
Σε ενημερωτικό σημείωμα της αγοράς, ο Benjamin Nolan της Stifel, υποστηρίζει ότι η βουτιά θα μπορούσε να έχει αρνητικό βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο για τις εταιρίες διαχείρισης πλοίων bulkers, μεταξύ των οποίων και ελληνικές, όπως η Navios Mari-time Holdings της Αγγελικής Φράγκου, η Diana Shipping του Συμεών Παληού και η Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά.
«Συνολικά, θεωρούμε ότι η ζήτηση στο ξηρό φορτίο πιθανόν να συρρικνωθεί σε ποσοστό τουλάχιστον 5% έως 8% το πρώτο τρίμηνο του έτους συγκριτικά με τα επίπεδα του τέταρτου τριμήνου του 2013, κάτι το οποίο μπορεί να επιφέρει μια συνεχή αποδυνάμωση των ναύλων στον κλάδο» τονίζει ο αναλυτής της Stifel, ενώ προσθέτει: «Αν και θεωρούμε πως τα μακροπρόθεσμα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς του ξηρού φορτίου παρουσιάζουν σαφή εικόνα βελτίωσης, εκτιμάμε πως οι μετοχές των εταιριών του κλάδου θα βρεθούν υπό πίεση στο κοντινό μέλλον λόγω των «χαλαρών» τιμών ναύλωσης».
Ο βασικός προβληματισμός για τους αναλυτές προήλθε, σύμφωνα με την Tradewinds, από το ότι την προηγούμενη Παρασκευή η μέση τιμή στα capesizes υποχώρησε κατά 27,5% σε σχέση με μία μόλις μέρα νωρίτερα και τώρα κυμαίνεται κοντά στα 17.452 δολ., τιμή πολύ χαμηλότερη συγκριτικά με εκείνη των 45.000 δολ. που πλήρωναν οι κύριοι ναυλωτές για τέτοιου είδους πλοία έναν μήνα πριν.Την ώρα που οι τομείς των πλοίων panamax, supramax και handysize έπεσαν περίπου 25% με 30% τις προηγούμενες τέσσερις εβδομάδες και τώρα οι τιμές ναύλωσης κινούνται γύρω από τα 10.000 με 13.000 δολ. την ημέρα, οι αναλυτές παρατηρούν ότι αυτές είναι «οριακά υψηλότερες» από τις τιμές ναύλωσης που οι περισσότερες διαχειρίστριες εταιρίες χρειάζονται για να κερδίζουν.
ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μέχρι το τέλος της περασμένης εβδομάδας, όλες- εκτός από τρεις από το σύνολο των 26 μετοχών του κλάδου του ξηρού φορτίου-, όπως παρατηρεί η Tradewinds, έχασαν το θετικό τους momentum.
Μάλιστα, τα «χαρτιά» των Globus Maritime του Γιώργου Φειδάκη, Navios Maritime Holdings, Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου και Genco Shipping & Trading ήταν μεταξύ εκείνων που σημείωσαν τις «χειρότερες επιδόσεις» του ναυτιλιακού δείκτη στον Nasdaq. Κοντά στην ώρα κλεισίματος της συνεδρίασης, οι μετοχές αυτές έπεφταν κατά 8,92%, 6,86%, 6,46% και 5,43% αντίστοιχα, στα 3,37 δολ., 9,01 δολ., 9,51 δολ. και 2,44 δολ., ενώ η Baltic Trading έκανε «άλμα» της τάξεως του 0,33% στα 6,17 δολ.
Αυτές οι επιδόσεις ήταν που έκρουσαν «καμπανάκια» στους αναλυτές για τις μετοχές του κλάδου του ξηρού φορτίου. Βέβαια, υπάρχει και η αντίθετη άποψη των χρηματιστηριακών αναλυτών εκείνων που υποστηρίζουν ότι οι προοπτικές για τον εν λόγω τομέα της ναυτιλίας είναι ευοίωνες για το τρέχον έτος, καθώς η ναυλαγορά από το δεύτερο εξάμηνο της προηγούμενης χρονιάς έχει επιδοθεί σε ένα «ξέφρενο ράλι» με τον βασικό δείκτη Baltic Dry τον περασμένο Οκτώβριο να σπάει το ρεκόρ των 2.000 μονάδων για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια σχεδόν (από τον Οκτώβριο του 2011). Για τους ίδιους, η πτώση της περασμένης βδομάδας, δεν είναι παρά ένα πρόσκαιρο φαινόμενο και τίποτε παραπάνω.
ΑΥΞΗΣΗ 4,4% ΤΟΥ ΣΤΟΛΟΥ ΤΟ 2014… ΒΛΕΠΕΙ Η BIMCO
«Βαρίδι» το μπαράζ νέων ναυπηγήσεων bulkers
«Βαρίδι» για τον κλάδο του ξηρού φορτίου- όπως και για εκείνους των δεξαμενόπλοιων και των containerships- αποτελεί η υπερπροσφορά χωρητικότητας, η οποία είναι και αυτός ένας από τους παράγοντες που συμπιέζουν τις ναυλαγορές.
Κατά την διάρκεια του προηγούμενου έτους, τα ναυπηγεία προκειμένου να αυξήσουν την πληρότητά τους, συνέχισαν να προσελκύουν τους πλοιοκτήτες με δέλεαρ τις χαμηλές τιμές, αλλά και την ανάγκη ναυπήγησης πλοίων που εμφανίζουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμων.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχει μπαράζ νέων ναυπηγήσεων «σκαριών», ενώ σύμφωνα με την Bimco, το 2014 αναμένεται ότι ο στόλος ξηρού χύδην φορτίου θα αυξηθεί σε ποσοστό 4,4% έναντι 5,9% το 2013. Τα θετικά σημάδια για το τρέχον έτος είναι πως η ζήτηση αναμένεται να κινηθεί λίγο υψηλότερα από την προσφορά στον συγκεκριμένο ναυτιλιακό τομέα (κατ’ εκτίμηση των ναυτιλιακών οργανισμών η αύξηση θα είναι της τάξεως του 4,5% με 6%), με έμφαση στο σιδηρομετάλλευμα και τον άνθρακα, με την Κίνα να παραμένει ο κινητήριος μοχλός της αγοράς.
Γενικότερα, η σταθερή βελτίωση της παγκόσμιας οικονομίας, όπως εξηγεί ο πρόεδρος της Bimco, John Denholm, βελτιώνει τις προοπτικές και τις ευκαιρίες για τη ναυτιλία, ωστόσο ανησυχητική παραμένει η αυξημένη δραστηριότητα σε νέες ναυπηγήσεις, η οποία καθυστερεί την επιστροφή σε μια ισορροπία μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης και ως εκ τούτου την πολυαναμενόμενη ανάκαμψη της αγοράς.