Η νέα «έξοδος» της Φράγκου στις αγορές για «ζεστό χρήμα», οι ζημίες και οι υποχρεώσεις $1,4 δισ.
«Διψά» για νέα κεφάλαια η Αγγελική Φράγκου. Η απόφαση της Χιώτισσας εφοπλίστριας να χτυπήσει για ακόμη μια φορά την… πόρτα των χρηματαγορών, διαθέτοντας ειδικές μετοχές (American Depositary Shares- ADS) στην τιμή των 25 δολ. η καθεμία, όπως ενημέρωσε και την επιτροπή κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ, είναι ενδεικτική ότι χρειάζεται καινούριες «ενέσεις» ρευστότητας, με την οποία θα χρηματοδοτήσει τα σχέδιά της και τις υποχρεώσεις της ναυτιλιακής της, Navios Maritime Holdings.
Η «ναυαρχίδα» του ομίλου Navios και εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, η οποία στην διάρκεια του προηγούμενου χρόνου, άντλησε από τα χρηματιστήρια περισσότερα από 850 εκατ. δολ. αναζητά επιπλέον 50 εκατ. δολ., σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της εταιρίας, γι’ αυτό και προσφέρει κοντά στα 2.000.000 ειδικές μετοχές.
Το ποσό το οποίο θα αντληθεί, αναμένεται να αξιοποιηθεί τόσο για αγορές νέων πλοίων, αλλά και για άλλους εταιρικούς σκοπούς, που όμως δεν διευκρινίζονται στο ενημερωτικό της σημείωμα.
«Κύμα» ζημιών
Πολλοί είναι εκείνοι που συνδέουν την συγκεκριμένη κίνηση της «σιδηράς κυρίας» της ναυτιλίας όχι μόνο με τις επεκτατικές της διαθέσεις για την περαιτέρω ενίσχυση του στόλου της Navios Maritime Holdings, ο οποίος αριθμεί κοντά στα 60 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 5,8 εκατ. dwt, αλλά και με το «παλιρροϊκό κύμα» των ζημιών από το οποίο δεν γλίτωσε και το δικό της «καράβι» και με το ύψος του χρέους της, το οποίο άγγιζε τα 1,458 δισ. δολ. στα τέλη Σεπτεμβρίου 2013.
Βέβαια, το καθαρό χρέος αποτελεί μόλις το 47,6% της κεφαλαιοποίησής της, η οποία ανέρχεται στα 2,6 δισ. δολ., όμως, όπως παρατηρούν ναυτιλιακοί κύκλοι δεν παύει να αποτελεί «αγκάθι». Ειδικά όταν και οι ζημίες διαμορφώθηκαν στα 39,08 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2013, από κέρδη 19,37 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα και τα έσοδα μειώθηκαν την ίδια χρονική περίοδο.
Τα 50 εκατ. δολ. αποτελούν «σταγόνα στον ωκεανό» μπροστά στις υποχρεώσεις της ναυτιλιακής εταιρίας, όμως, δεδομένου ότι η τελευταία διατηρεί ακόμη… ανοιχτή την πόρτα των κεφαλαιαγορών (και έχει ήδη καταφύγει σε αυτές και άλλες φορές), αποτελεί σημαντική… χείρα βοηθείας, σε μια δύσκολη εποχή εξεύρεσης κεφαλαίων από τις τράπεζες, οι οποίες συνολικά περνούν από «κόσκινο» τα αιτήματα για την χορήγηση νέων δανείων, αλλά και των σκαμπανεβασμάτων των ναυλαγορών που επηρεάζουν τα έσοδα. Έτσι, έστω και με αυτό το μικρό ποσό στο οποίο στοχεύει η Navios, θα μπορέσει να χρηματοδοτήσει ένα μόνο μέρος των επενδυτικών της πλάνων ή άλλων υποχρεώσεών της.
Το θετικό για την εταιρία είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος των δανειακών της υποχρεώσεων «ωριμάζει» το 2019 και το 2022, οπότε και θα πρέπει να αποπληρωθούν χρέη ύψους 653,8 εκατ. δολ. και 664,7 εκατ. δολ. αντίστοιχα. Ένα χρονικό περιθώριο 5 και 8 ετών που αποτελεί σημαντική «ανάσα», ωστόσο δεν παύουν να εξυπηρετούνται στο ενδιάμεσο διάστημα οι δόσεις δανείων. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ναυτιλιακής, πέρα από τα χρέη του 2019 και του 2022, το 2018 ωριμάζουν 21 εκατ. δολ., το 2020 30,2 εκατ. δολ. και το 2021 8 εκατ. δολ.
Τον περασμένο Οκτώβριο, η Αγγελική Φράγκου εξασφάλισε επίσης δάνειο 5ετούς διάρκειας, ύψους 40 εκατ. δολ. από την τράπεζα DVB προκειμένου να καλυφθεί το κόστος συντήρησης και λειτουργίας 4 πλοίων της εταιρίας, των «Navios Galileo», «Navios Taurus», «Navios Amitie» και «Navios Northern Star», όλα ναυπηγημένα το 2005. Στ 9,32 δολ. από τα υψηλά 52 εβδομάδων
Απώλειες 20% για τη μετοχή
«Καμπανάκι» για την ναυτιλιακή εταιρία της Αγγελικής Φράγκου- όπως και για άλλες εταιρίες με δραστηριότητα στο ξηρό φορτίο- χτύπησε πριν από μερικές μέρες εξαιτίας της κατακόρυφης πτώσης 27,5% των ναύλων στην συγκεκριμένη αγορά. Η μετοχή της Navios Maritime Holdings υποχώρησε κατά 6,86% μέσα σε μια εβδομάδα, στα 9,01 δολ., ενώ τώρα κυμαίνεται κοντά στα ίδια επίπεδα, στα 9,32 δολ. (σύμφωνα με την τιμή κλεισίματος της συνεδρίασης της Τρίτης). Βέβαια, έχει υποχωρήσει από τα υψηλά 52 εβδομάδων, όταν η τιμή της είχε φτάσει στα 11,73 δολ., μια πτώση της τάξεως του 20% περίπου, αλλά η κεφαλαιοποίησή της παραμένει υψηλή, στα 904,53 εκατ. δολ.
Και μπορεί πολλοί αναλυτές να υποστηρίζουν ότι η αγορά του ξηρού φορτίου έχει πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει μέχρι να σταθεροποιηθούν οι τιμές των ναύλων, κάτι το οποίο θα συνεχίσει να επηρεάζει και τις μετοχές των εισηγμένων του κλάδου, όμως, υπάρχει και η αντίθετη άποψη όσων «βλέπουν» μακροπρόθεσμες προοπτικές, από την στιγμή που ο δείκτης BDI παρουσιάζει ανοδική τροχιά.
Περισσότερα πλοία, λιγότερα έσοδα
Μπορεί η Αγγελική Φράγκου να προσθέτει συνεχώς νέα «σκαριά» στον στόλο της, είτε νεότευκτα ή μεταχειρισμένα, όμως, δεν έχει ξεφύγει από την κρίση στις ναυλαγορές και ειδικά στου ξηρού φορτίου, κάτι το οποίο αποτυπώθηκε και στα οικονομικά της μεγέθη.
Παρόλο που η Navios Maritime Holdings επέκτεινε τον στόλο της με 12 πλοία (τα επτά εξ αυτών είναι υπό ναυπήγηση) με τα κεφάλαια που άντλησε την περσινή χρονιά από τις κεφαλαιαγορές, τα έσοδά της στο εννεάμηνο του έτους ήταν μειωμένα στα 381,69 εκατ. δολ. από 488,03 εκατ. δολ. το εννεάμηνο του 2012.
Πάντως, η εισηγμένη στον Nasdaq ναυτιλιακή, σε σχέση με το τέλος Δεκεμβρίου του 2012, οπότε και μετρούσε 98 πλοία, κατάφερε να τα αυξήσει στα 142 μέσα σε έναν χρόνο (Νοέμβριος 2013), σημειώνοντας μια άνοδο της τάξεως του 45%.