Συνεχίστηκε η πτώση της κατανάλωσης καυσίμων και το 2012, όπως προκύπτει από πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat Α.Ε..
Σύμφωνα με τον Νικολαΐδη Αλέξη, Economic Research & Sectoral Studies Analyst, το μειωμένο εισόδημα των καταναλωτών, η κλιμάκωση της φορολόγησης και η άνοδος των διεθνών τιμών του πετρελαίου έχουν προκαλέσει τη συνεχή πτώση της αγοράς καυσίμων μετά το 2007.
Το 2012 στην εγχώρια αγορά καταναλώθηκαν συνολικά 7,57 εκ. τόνοι καυσίμων, ποσότητα που υπολείπεται του προηγούμενου έτους κατά 17%, ενώ η σωρευτική υποχώρηση σε σχέση με το 2008 διαμορφώνεται σε 33,5%. Η μεγαλύτερη πτώση για το 2012 εντοπίστηκε στο πετρέλαιο θέρμανσης, όπου η κατανάλωση μειώθηκε κατά 33%, στους 1,93 εκ. τόνους, ενώ σημαντική ήταν και η υποχώρηση στην κατανάλωση βενζίνης (-13,4%, στους 2,88 εκ. τόνους).
Η κάμψη εντάθηκε το τελευταίο τρίμηνο του έτους, όταν και τον Οκτώβριο ο ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης αυξήθηκε και εξισώθηκε με τον αντίστοιχο ΕΦΚ του diesel, γεγονός που προκάλεσε απότομη άνοδο της λιανικής τιμής. Χαρακτηριστικό είναι ότι μετά την αλλαγή αυτή, η πτώση κατά την περίοδο 15/10/2012 – 30/4/2013 διαμορφώθηκε στο 70%.
Οι εταιρείες του κλάδου αντιμετωπίζουν τις αυστηρότερες πολιτικές πιστώσεων που εφαρμόζουν πλέον οι όμιλοι διύλισης, καθώς και τις υψηλές επισφάλειες έναντι των πρατηριούχων λόγω της δύσκολης οικονομικής θέσης των τελευταίων. Χαρακτηριστικό είναι ότι από την απαρχή της κρίσης στην Ελλάδα περίπου 1.500 πρατήρια έχουν διακόψει τη δραστηριότητά τους.
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου
Στη μελέτη της Infobank Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 14 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:
– Ο συνολικός Κύκλος Εργασιών του δείγματος το 2012 υποχώρησε κατά 8,6% στα €11,18 δισ. Η μέση κάμψη ανά εταιρία διαμορφώθηκε στο -6,5%.
– Τα συνολικά ΚΠΤΦΑ σχεδόν υποδιπλασιάστηκαν σε €51,28 εκ., ενώ οι προ φόρων ζημίες διευρύνθηκαν σε €86,59 εκ.
– Το μικτό περιθώριο υποχώρησε περαιτέρω το 2012 σε 4,1%, ενώ τα περιθώρια ΚΠΤΦΑ και ΚΠΦ μειώθηκαν σε 0,7% και -0,3% αντίστοιχα.
– Ο Εμπορικός Κύκλος διαμορφώθηκε στις 11 μόλις ημέρες.
– Η κεφαλαιακή μόχλευση διατηρήθηκε σε υψηλό επίπεδο (3,4 προς 1).
– Η συρρίκνωση της κερδοφορίας οδήγησε το δείκτη αποδοτικότητας Ιδίων Κεφαλαίων στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων ετών (-7,3%).