Ως απαράδεκτη κατάσταση χαρακτήρισε, ο Επίτροπος για θέματα Καταναλωτικής Πολιτικής Νέβεν Μίμιτσα, το γεγονός ότι περισσότεροι από ένας στους τέσσερις πολίτες στην Ελλάδα αδυνατούν οικονομικά να ικανοποιήσουν τις βασικές καταναλωτικές τους ανάγκες, και τόνισε την ανάγκη δημιουργίας καταναλωτικής κουλτούρας.
Ο κ. Μίμιτσα, κατά την ομιλία του σε ημερίδα, που διοργάνωσαν σήμερα στη Θεσσαλονίκη η Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή, είπε ότι η κατάσταση αυτή απαιτεί άμεση δράση και παρουσίασε τη στρατηγική της Κομισιόν για την Καταναλωτική Πολιτική, η οποία, όπως είπε στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες.
Ασφάλεια προϊόντων – εποπτεία της Αγοράς
Ο πρώτος απ’ αυτούς αφορά την ασφάλεια των προϊόντων και την εποπτεία της Αγοράς.
Στο πεδίο αυτό, ανέφερε, έχουν γίνει σημαντικά βήματα, σε επίπεδο διαβούλευσης και έχουν καταρτιστεί προτάσεις που όπως είπε, ελπίζει ότι θα προχωρήσουν στη διάρκεια της Ελληνικής Προεδρίας.
Ευαισθητοποίηση των καταναλωτών
Ο δεύτερος πυλώνας της ευρωπαϊκής καταναλωτικής πολιτικής αφορά την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών.
Οι πολίτες, όπως επεσήμανε στην πλειονότητά τους δεν γνωρίζουν ή γνωρίζουν ελάχιστα τα δικαιώματά τους.
«Ξεκινάμε μια εκστρατεία ενημέρωσης στοχευμένη στις χώρες όπου υπάρχει μεγαλύτερη υστέρηση στο ζήτημα αυτό, η οποία είναι πιο έντονη σε καιρούς κρίσης» είπε και ανακοίνωσε ότι την ερχόμενη Δευτέρα θα γίνει παρουσίαση της εκστρατείας αυτής στην Αθήνα.
Μηχανισμοί συλλογικής προσφυγής
Η διασφάλιση πρόσβασης των καταναλωτών σε μηχανισμούς συλλογικής προσφυγής για την προστασία των δικαιωμάτων τους συνιστά τον τρίτο πυλώνα της ευρωπαϊκής καταναλωτικής πολιτικής.
Όπως έγινε γνωστό η Κομισιόν έχει προβεί σε σχετική σύσταση προς στα κράτη-μέλη της ΕΕ να θεσπίσουν μηχανισμούς συλλογικής ένδικης προστασίας ώστε να διασφαλίσουν την αποτελεσματική πρόσβαση στη δικαιοσύνη και, σύμφωνα με τον Επίτροπο, εφόσον η νέα Επιτροπή και το νέο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επιδείξουν ενδιαφέρον, θα μπορούσε να λάβει τη μορφή της υποχρεωτική Οδηγίας.
Άρση των κοινωνικών αποκλεισμών
Στην άρση των κοινωνικών αποκλεισμών και την ενίσχυση του ρόλου του καταναλωτή εστιάζεται ο τέταρτος πυλώνας καταναλωτικής πολιτικής.
«Δεν πρέπει να μας απασχολούν μόνο τα ζητήματα δημοσιονομικής προσαρμογής και τα μακροοικονομικά μεγέθη, αλλά πρέπει να εξετάσουμε και τις μικροοικονομικές παραμέτρους και τα κοινωνικά ζητήματα» είπε ο κ. Μίμιτσα, προσθέτοντας ότι θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην ενίσχυση της αλληλεγγύης σε θέματα, όπως η υπερχρέωση των νοικοκυριών και η αποπληρωμή των στεγαστικών δανείων.