Το φιλόδοξο σχέδιο υπογειοποίησης της γραμμής του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου, στο τμήμα από το Φάληρο έως τον Πειραιά, περνάει στο… χρονοντούλαπο, λόγω έλλειψης πόρων.
Η εταιρεία ΣΤΑΣΥ, στην οποία ανήκει πλέον και ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, ανακοίνωσε ότι από σήμερα Παρασκευή έως και τη Δευτέρα κατά τις απογευματινές και βραδινές ώρες θα διακόπτεται η κυκλοφορία των συρμών στο συγκεκριμένο τμήμα λόγω έργων που αφορούν στην αντικατάσταση των ξύλινων στρωτήρων της γραμμής.
Η ανακαίνιση της γραμμής του ηλεκτρικού και η αντικατάσταση των ξύλινων στρωτήρων στο υπόλοιπο δίκτυο είχε γίνει τα προηγούμενα χρόνια. Όμως το συγκεκριμένο τμήμα δεν ανακαινίστηκε με το σκεπτικό ότι επρόκειτο να ξεκινήσουν τα έργα της υπογειοποίησης, όπως είχε ανακοινωθεί σχεδόν δέκα χρόνια νωρίτερα.
Σύμφωνα με διαπιστωτική πράξη της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής Μεταφορών, που δημοσιεύτηκε στη διαύγεια, τον περασμένο Σεπτέμβριο το Διοικητικό Συμβούλιο της ΣΤΑΣΥ αποφάσισε τη διάλυση της σύμβασης, η οποία είχε ως αντικείμενο την εκπόνηση προμελέτης, οριστικής μελέτης καθώς και των τευχών δημοπράτησης για την μελέτη υπογειοποίηση των γραμμών από το Πειραιά ως το σταθμό του Φαλήρου καθώς και την μελέτη για την κατασκευή υπόγειου σταθμού στη θέση «Κεράνης».
Το έργο δεν θα έφερνε παραπάνω επιβάτες
Η ΣΤΑΣΥ, ως διάδοχο σχήμα της ΗΣΑΠ ΑΕ η οποία είχε υπογράψει τη σχετική σύμβαση, έκρινε ότι η συνέχισή της δεν ήταν πλέον συμφέρουσα. Βασική αιτία για αυτό ήταν ότι με την υλοποίηση του έργου θα επηρεάζονταν αρνητικά τόσο στη λειτουργία, όσο και στα έσοδά της για διάστημα περίπου 2 ετών.
Επιπλέον εκτιμήθηκε ότι το έργο δεν απέφερε επιπλέον επιβάτες στη γραμμή 1, Πειραιάς – Κηφισιά, καθώς τα υλοποιούμενα έργα αστικών συγκοινωνιών στην περιοχή (ΤΡΑΜ, επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό) θα απορροφούσαν μεγάλο αριθμό επιβατών.
Η διάλυση της σύμβασης, η οποία είχε αξία 1,8 εκατ. ευρώ, έγινε ενώ είχαν προηγουμένως υλοποιηθεί οι δύο από τις συνολικά τέσσερις φάσεις που προβλέπονταν και αφορούσαν στην εκπόνηση της προσωρινής και της οριστικής μελέτης.
Τα τμήματα της σύμβασης που δεν υλοποιήθηκαν αφορούσαν στην μελέτη εφαρμογής και στην σύνταξη των τευχών δημοπράτησης.
Η ΣΤΑ.ΣΥ. αποζημίωσε τον ανάδοχο του έργου για τις υπολειπόμενες φάσεις ενώ οι πληρωμές προς το ανάδοχο για το έργο που εκτέλεσε ξεπέρασαν τις 900.000 ευρώ.
Απαγορευτικό το κόστος
Το κόστος του έργου της υπογειοποίησης, το οποίο υπολογίστηκε περίπου στα 100 εκατομμύρια ευρώ, φαίνεται ότι αποτέλεσε το βασικό κριτήριο προκειμένου να μπει στο συρτάρι ένα έργο το οποίο πολλές φορές εξαγγέλθηκε πανηγυρικά.
Επρόκειτο για ένα σχέδιο που υποστήριζαν έντονα και οι τοπικές αρχές του Πειραιά, σημειώνοντας ότι θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στην αναβάθμιση της περιοχής διέλευσης. Μάλιστα είχε εξεταστεί στο τμήμα που θα απελευθερώνονταν με την υπογειοποίηση της γραμμής να τοποθετηθούν οι γραμμές της επέκτασης του τραμ.
Να σημειώσουμε ότι προ ημερών ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έβαλε επίσης τέλος στο σχέδιο της επέκτασης του Ηλεκτρικού προς τον Άγιο Στέφανο. Το σκεπτικό της απόφασης αυτής στηρίζεται στο ότι η εξυπηρέτηση περιοχών εκτός της μητροπολιτικής περιοχής του Λεκανοπεδίου μπορεί κάλλιστα να γίνει με τον προαστιακό, που διέρχεται από κοντινά σημεία, χωρίς να είναι αναγκαία η κατασκευή υπόγειου αστικού σιδηρόδρομου.
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Όπως ανακοίνωσε η ΣΤΑ.ΣΥ. λόγω των έργων που θα εκτελούνται για την αντικατάσταση των ξύλινων στρωτήρων της σιδηροδρομικής επιδομής) θα διακοπεί η κυκλοφορία των συρμών στο τμήμα Φάληρο- Πειραιάς, στη γραμμή 1 της ΣΤΑΣΥ, τις παρακάτω ημέρες και ώρες:
– Την Παρασκευή 21-3-2014 από τις 18:00 έως τη λήξη της βάρδιας.
– Το Σάββατο 22-3-2014 από τις 18:00 έως τη λήξη της βάρδιας.
– Την Δευτέρα 24-3-2014 από τις 18:00 έως τη λήξη της βάρδιας.
Κατά τη διάρκεια διακοπής της κυκλοφορίας οι επιβάτες θα μπορούν να εξυπηρετηθούν, στο τμήμα Πειραιάς- Φάληρο και Φάληρο- Πειραιάς, με το ίδιο εισιτήριο, από τις υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές, καθώς και από την ειδική λεωφορειακή γραμμή Χ1 Πειραιάς (Πλ. Καραϊσκάκη)- Σταθμός Φαλήρου.