Η συμφωνία του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης με τους εκπροσώπους των δανειστών, κατά την τελευταία, μακρά και δύσκολη, διαπραγμάτευση, σηματοδοτεί και την αλλαγή σελίδας, για τα τεκταινόμενα στο δημόσιο τομέα, καθώς από τους ποσοτικούς στόχους (απολύσεις, διαθεσιμότητα) περνά στους ποιοτικούς στόχους και της αναβάθμισής του, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές.
Έτσι, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κατά τις διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης η τρόικα πείστηκε να εγκαταλείψει το αίτημά της για επιπλέον 3.500 διαθεσιμότητες το 2014 και 8.000 απολύσεις το 2015, ενώ ταυτόχρονα οι εκπρόσωποι των δανειστών δέχθηκαν δύο καθοριστικά σημεία, προκειμένου να επιτευχθεί η συμφωνία.
Πρώτον, δέχθηκαν να μετρήσουν στις 15.000 συμφωνημένες απολύσεις του 2013-2014 οι περίπου 1.700 συμβασιούχοι υπάλληλοι, που έχουν αποχωρήσει, λόγω έκδοσης απορριπτικής απόφασης (υπηρετούσαν με προσωρινές διαταγές) και δεύτερον, να μετρήσουν στο υφιστάμενο πρόγραμμα κινητικότητας οι αναγκαστικές μετακινήσεις περίπου 3.500 υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών, κυρίως εφοριακών, που προέκυψαν από τη μνημονιακή υποχρέωση για καταργήσεις-συγχωνεύσεις ΔΟΥ, ένα «αναίμακτο» «plan b», καθώς δεν υπήρχε ο χρόνος να αποδώσει η ενδοδημοτική εθελοντική κινητικότητα και η κυβέρνηση θα έχανε το στόχο των 25.000 διαθεσιμοτήτων για το 2013-2014.
Εδώ, πρέπει να σημειωθεί ότι οι συγκεκριμένες μετακινήσεις των εφοριακών, εντάσσονται στην κινητικότητα, παρότι έγιναν με διαφορετική διαδικασία και χωρίς το πέρασμα από τη διαθεσιμότητα, αφού σε πολλές περιπτώσεις η μετακίνηση των εργαζομένων πραγματοποιήθηκε σε διαφορετική πόλη απομακρυσμένη από τον αρχικό τόπο κατοικίας ή ακόμη και σε άλλο νομό.
Όπως αποκαλύπτει κυβερνητική πηγή, απ’ την αρχή της διαπραγμάτευσης με τον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, οι εκπρόσωποι των δανειστών ζήτησαν να τεθούν 16.000 δημόσιοι υπάλληλοι σε διαθεσιμότητα το 2014 και να απολυθούν συνολικά 8.000 δημόσιοι υπάλληλοι το 2015, πέρα από τις 15.000 απολύσεις που είχαν συμφωνηθεί για τη διετία 2013-2014.
Στις παραπάνω επίμονες πιέσεις της τρόικας ο κ. Κ. Μητσοτάκης φέρεται να απάντησε ότι “στο δημόσιο θα γίνουν απολύσεις και από τους πειθαρχικούς ελέγχους των πιστοποιητικών και μετατροπών συμβάσεων από ορισμένου χρόνου σε αορίστου και όχι από νέο κύμα διαθεσιμότητας”.
Ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ, παρενέβη λέγοντας ότι «θέλετε να αλλάξετε τον ορισμό. Η κινητικότητα οδηγεί και σε επανατοποθετήσεις και σε απολύσεις». Ο κ. Μητσοτάκης έβαλε τότε το θέμα της ποιοτικής αναβάθμισης του δημοσίου λέγοντας ότι «θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα μόνιμο μηχανισμό κινητικότητας, για την καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού του δημοσίου. Μια εσωτερική αγορά εργασίας. Δεν μπορεί αυτό το σύστημα να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα».
Όπως αναφέρει κυβερνητική πηγή, ο στόχος, πλέον, είναι να δημιουργηθεί ένας μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας, που δεν θα περιλαμβάνει όμως ούτε προσωρινή μείωση του μισθού του υπαλλήλου ούτε δυνητική απομάκρυνσή του.
Ένας μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας που θα αντικαταστήσει το απαρχαιωμένο και εν πολλοίς αναξιοκρατικό σύστημα των μετατάξεων, αποσπάσεων και μεταθέσεων. Μια εσωτερική αγορά εργασίας, μέσα στην οποία θα προκύπτουν μετά από αξιολόγηση δομών κενές θέσεις και θα καλύπτονται από δημοσίους υπαλλήλους σε πλεονάζουσες θέσεις».
Έτσι, παρά το επίμονο αίτημα της τρόικας για νέες υποχρεωτικές αποχωρήσεις, μέσα από το πρόγραμμα της διαθεσιμότητας, τελικώς θα προωθηθεί ο μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας, που δεν θα οδηγεί σε απολύσεις, αλλά στην καλύτερη αξιοποίηση του προσωπικού. Επίσης, στην απαίτηση των εκπροσώπων των δανειστών, για νέο κύκλο απολύσεων μέσα στο 2015, ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης έβαλε μπροστά μία σειρά από ποιοτικούς στόχους, όπως τον νέο τρόπο επιλογής γενικών διευθυντών, διευθυντών και τμηματαρχών, τη νέα μέθοδο αξιολόγησης προσωπικού και τα νέα οργανογράμματα και σχέδια στελέχωσης των υπουργείων.
Τέλος, κυβερνητικά στελέχη ανέφεραν ότι οι συμφωνημένες απολύσεις θα προέλθουν κυρίως από τα πειθαρχικά συμβούλια, από τον έλεγχο των πιστοποιητικών και τον έλεγχο μετατροπής συμβάσεων (ο έλεγχος περιλαμβάνει περισσότερες από 40.000 συμβάσεις), καθώς και από τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, όπου συνεχίζεται και ολοκληρώνεται η αξιολόγησή τους και στις περιπτώσεις όπου διαπιστώνονται επικαλύψεις αρμοδιοτήτων ή ολοκλήρωση της αποστολής τους, θα τίθεται σε εφαρμογή η διαδικασία κατάργησης, συγχώνευσης ή οργανωτικού εξορθολογισμού.