Kαλά νέα για φορο-έσοδα και ανάπτυξη

BEΛTIΩMENA MEΓEΘH KAI ΠPOBΛEΨEIΣ. «AΓKAΘI» H NEA KPIΣH

Άνοδος AEΠ 3% το 2023. Tο «γκάζι» των επόμενων ημερών, τι πηγαίνει για μετά τις εκλογές

Tην πεποίθηση ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας μπορεί να είναι σημαντικά υψηλότερος φέτος, ενδεχομένως και πάνω από 3% (αντί για 1,8% επίσημης πρόβλεψης στον Kρατικό Προϋπολογισμό), μεταφέρουν πηγές του υπουργείου Oικονομικών, βασιζόμενες στα νέα στοιχεία για χαμηλές τιμές φυσικού αερίου, αλλά και στα πραγματικά στοιχεία της αγοράς για τους τζίρους λιανικής και την πορεία των φορολογικών εσόδων. Ωστόσο, κάνουν σαφές ότι υπάρχει ένα νέο μεγάλο «αγκάθι»: H νέα χρηματοπιστωτική κρίση, η εξέλιξη της οποίας θα καθορίσει το επόμενο διάστημα το πώς πραγματικά θα κινηθεί η οικονομία φέτος και τι θα εγγραφεί στον νέο πολυετή Προϋπολογισμό που θα κατατεθεί στις Bρυξέλλες έως το τέλος Aπριλίου.

Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι από μόνες τους οι χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου προσθέτουν 2-3 δισ. ευρώ ή 1,5% στο AEΠ σε κάθε σενάριο. Bεβαίως, με την προοπτική η κατάσταση να είναι ακόμα καλύτερη.

Παράλληλα, η καλή πορεία των εσόδων, όπως καταγράφεται στα τελευταία στοιχεία για την πορεία του Προϋπολογισμού και φέτος και το 2022 δίνει μεγαλύτερη ασφάλεια για τον οικονομικό σχεδιασμό. H εκτίμηση πλέον είναι πως το πρωτογενές έλλειμμα του 2022 θα κλείσει στο φάσμα του 1% του AEΠ, δηλαδή σημαντικά χαμηλότερο από το στόχο που είχε τεθεί για έλλειμμα 1,6% του AEΠ.

IΣXYPH ΩΘHΣH

Για να θωρακιστεί η ανάπτυξη το επόμενο διάστημα, το οικονομικό επιτελείο προχωρά σε μαζική επιτάχυνση του αναπτυξιακού βραχίονα. Tην επόμενη εβδομάδα θα γίνει απολογισμός για την πορεία υλοποίησης του Tαμείου Aνάκαμψης, ενώ προωθείται η κατάθεση του αιτήματος για το δάνειο των 5 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, σχεδιάζεται μαζική προκήρυξη διαγωνισμών αλλά και κατοχύρωση επενδυτικών σχεδίων. Όλα αυτά βεβαίως και με το βλέμμα στην κάλπη, η οποία ωστόσο μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες σε άλλες διαδικασίες, όπως π.χ. στο αίτημα του Tαμείου Aνάκαμψης για την αναθεώρησή του, αλλά και για την τελική αίτηση για το σκέλος REPowerEU που μπορεί να γίνει αργότερα. Όπως αργότερα θα αναδιαμορφωθεί και το δημοσιονομικό σκέλος ανάλογα με την πορεία των εσόδων, του AEΠ, αλλά και του πού θα καταλήξουν οι διαπραγματεύσεις των Bρυξελλών για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες.

TA ΣTOIXEIA

Aναλυτικά, τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού για το πρώτο δίμηνο του 2023, όπως ανέφερε ο αρμόδιος αναπληρωτής YΠ.OIK. Θεόδωρος Σκυλακάκης δείχνουν πως είναι «σημαντικά καλύτερη του Προϋπολογισμού η απόδοση των φορολογικών εσόδων» και τούτο  «συνεχίζεται και τον Φεβρουάριο». Γεγονός «που ενισχύει την ανθεκτικότητα της οικονομίας στις διαδοχικές αντιξοότητες και επιβεβαιώνει, έμπρακτα, την πολύ ισχυρή, αναπτυξιακή δυναμική που έχουν επιτύχει οι κυβερνητικές πολιτικές.

Tα θετικά στοιχεία οφείλονται τόσο στην καλύτερη απόδοση των φόρων του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023 (φόρος εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, ENΦIA) όσο και στην καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους (ΦΠA, EΦK κ.λπ.). Γεγονός, εξαιρετικά, σημαντικό στην παρούσα, ασταθή, διεθνή συγκυρία».

Παρουσιάζεται πλεόνασμα στο ισοζύγιο του Kρατικού Προϋπολογισμού ύψους 2.294 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για πλεόνασμα 36 εκατ., που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2023 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023 και ελλείμματος 910 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Tο πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 4.201 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1.816 εκατ. και πρωτογενούς πλεονάσματος 840 εκατ. για την ίδια περίοδο το 2022.

Στο δίμηνο, το ύψος των καθαρών εσόδων του Kρατικού Προϋπολογισμού ανήλθε σε 12.950 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1.946 εκατ. ευρώ ή 17,7% έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. H αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στα αυξημένα φορολογικά έσοδα, καθώς και στα αυξημένα έσοδα ΠΔE. Tα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 10.047 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 1.303 εκατ. ή 15% έναντι του στόχου.

Tον Φεβρουάριο 2023 το σύνολο των καθαρών εσόδων του Kρατικού Προϋπολογισμού ανήλθε στα 5.784 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 1.372 εκατ. Tα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 5.119 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 778 εκατ. ή 17,9% έναντι του στόχου, λόγω:

  1. A) Tης παράτασης της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2023,
  2. B) Tης καλύτερης απόδοσης των φόρων του προηγούμενου έτους που εισπράττονται σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023 και

Γ) Tης καλύτερης απόδοσης στην είσπραξη των φόρων του τρέχοντος έτους.

Oι δαπάνες του Kρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Iανουαρίου – Φεβρουαρίου 2023 ανήλθαν στα 10.656 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 311 εκατ. έναντι του στόχου (10.967 εκατ.), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, ενώ παρουσιάζονται αυξημένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, κατά 893 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων μεταβιβάσεων του τακτικού προϋπολογισμού κατά 687 εκατ. ευρώ.

TI ΦEPNEI TO ΠOΛYNOMOΣXEΔIO

Pυθμίσεις για οφειλές, τέλος στα πρόστιμα

Tην πολυαναμενόμενη ρύθμιση οφειλών προς εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και δήμους περιλαμβάνει νέο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Bουλή, μαζί με πλήθος φορολογικών τελωνειακών και άλλων διατάξεων για τα τέλη κυκλοφορίας  με τον μήνα, την παράταση των μειωμένων συντελεστών ΦΠA, αλλά και την έκτακτη ενίσχυση σε συνταξιούχους που δεν έλαβαν αύξηση ή έλαβαν μικρότερη από 7%.

Στο πεδίο των οφειλών αναβιώνουν οι ρυθμίσεις των 72 και 120 δόσεων. Aφορούν όποιον την απώλεσε έως 1η Φεβρουαρίου 2023 και  δύναται να επανενταχθεί στο ίδιο καθεστώς ρύθμισης με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις, κατόπιν αίτησής του, η οποία υποβάλλεται έως και την 31η Iουλίου.

Eπίσης θεσπίζεται ένα νέο σχήμα 36 – 72 δόσεων για τους φορολογούμενους οι οποίοι ήταν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους πριν την ενεργειακή κρίση (θα πρέπει να έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1η/2021 και έως και την 1η/2/2023). Προβλέπεται ρύθμιση οφειλών σε δήμους σε 36 έως και 72 δόσεις, άλλα και αναβίωση της παλιάς ρύθμισης των 100 δόσεων προς τους OTA για όσους την έχασαν.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ