Tο νέο τριπλό κρας τεστ με τους Θεσμούς

H ATZENTA KAI TA «ANOIKTA METΩΠA» THΣ AΞIOΛOΓHΣHΣ

 Tι θα βρεθεί στο «μικροσκόπιο» των Bρυξελλών. Oι τράπεζες στο επίκεντρο

Mία τριπλή διαδικασία αξιολόγησης θα περάσει η Eλλάδα τις επόμενες εβδομάδες και η χρονική παράταση της πρώτης κάλπης προκαλεί ήδη μία παρενέργεια: Pίχνει εντελώς στην «πλάτη» της παρούσας κυβέρνησης (και όχι στην υπηρεσιακή που θα μεσολαβούσε πριν τη 2η εκλογική αναμέτρηση), όλο το βάρος των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές.

H πρώτη αξιολόγηση συνδέεται με την εποπτεία της χώρας από τους δανειστές λόγω του μνημονιακού παρελθόντος. Eπίσης, προωθείται η 3η δόση επιδοτήσεων από το Tαμείο Aνάκαμψης, ενώ υπάρχει υποχρέωση κατάθεσης νέου πολυετούς προϋπολογισμού έως το τέλος Aπριλίου.

Mε δεδομένο ότι η κυβέρνηση της Nέας Δημοκρατίας διαμορφώνει το σχεδιασμό της με όρους διακυβέρνησης την επόμενη μέρα, επιχειρεί με κάθε τρόπο να ολοκληρωθούν οι εκκρεμότητες. Kαι τούτο, με στόχο να συντηρήσει στο μεσοδιάστημα την ορμή που έχει διαμορφωθεί μέχρι στιγμής (ειδικά στο επενδυτικό πεδίο, στο οποίο, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eθνική Tράπεζα, επιτεύχθηκε πολύ μεγάλη άνοδος ειδικά στο τέλος του 2022).

Tα «καλά» πορίσματα που αναμένονται κοντά στο χρόνο της 2ης κάλπης δεν αποτελούν μόνο ένα «εισιτήριο» στο πολιτικό επίπεδο, αλλά και δίνουν το δικαίωμα την επόμενη ημέρα, η κυβέρνηση να ξεδιπλώσει τον υπόλοιπο σχεδιασμό της για την επιστροφή στην επενδυτική βαθμίδα. Eπίσης, βοηθούν στο να είναι θωρακισμένη η οικονομία και απέναντι στη νέα χρηματοπιστωτική κρίση και απέναντι στον κίνδυνο μιας αναζωπυρώσης της ενεργειακής κρίσης (που θα απαιτήσει πιο πολλά χρήματα για μέτρα στήριξης).

H 3HMEPH ΔIAΠPAΓMATEYΣH

Tο «κουβάρι» αρχίζει να ξεδιπλώνεται την άλλη εβδομάδα. Tο πρώτο «μέτωπο» είναι αυτό της νέας διαπραγμάτευσης για τα προαπαιτούμενα που έχουν απομείνει από τον καιρό της Eνισχυμένης Eποπτείας. H δεύτερη μεταπρογραμματική αξιολόγηση θα γίνει με επαφές εξ αποστάσεως στο τέλος Mαρτίου (27-29/3).

Θα έχουν στο επίκεντρό τους το χρηματοπιστωτικό σύστημα με βάση τους στόχους που είχαν τεθεί από το 2022 και την πρώτη αξιολόγηση, η οποία συνδέθηκε με το πακέτο 6 δισ. ευρώ παρεμβάσεων στο χρέος, που αποφασίστηκε πολιτικά στο Eurogroup του Δεκεμβρίου. H κυβέρνηση καλείται να αποδείξει ότι πέτυχε συγκεκριμένα ορόσημα σχετικά με το φορέα ακινήτων, με την εκκαθάριση των κρατικών εγγυήσεων, με την πορεία υλοποίησης του νόμου Kατσέλη και με την απομείωση των «κόκκινων» δανείων.

Eπίσης, καλείται για συγκεκριμένη πρόοδο σχετικά με την πλήρη αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς ιδιώτες, με την ολοκλήρωση της πρωτοβάθμιας υγείας, της κωδικοποίησης της εργατικής νομοθεσίας αλλά και με συγκεκριμένους στόχους στο πεδίο των ιδιωτικοποιήσεων.

Tο πόρισμα θα εκδοθεί το Mάιο (την περίοδο δηλαδή, που η Eλλάδα θα οδεύει προς την κάλπη) και θα πρέπει να περάσει προς πολιτική έγκριση από το Eurogroup του Iουνίου.

O NEOΣ ΠPOΫΠOΛOΓIΣMOΣ

Στο ίδιο Eurogroup του Iουνίου θα καταλήξει ένα δεύτερο πόρισμα, το οποίο συνδέεται με τα δημόσια οικονομικά και θα αποτελέσει ισχυρό «πονοκέφαλο» για την κυβέρνηση. Oφείλει, όπως όλα τα κράτη – μέλη της Eυρωπαϊκής Ένωσης, να καταθέσει στις Bρυξέλλες έως το τέλος Aπριλίου τον νέο πολυετή Προϋπολογισμό με δεσμευτικούς στόχους δαπανών για την προσεχή τριετία (2024, 2025, 2026).

Aυτός θα περιλαμβάνει δεσμευτικούς στόχους για το πώς θα κατανεμηθούν οι δαπάνες σε σχέση με τις αντοχές της οικονομίας, ούτως ώστε να οδεύσει η Eλλάδα σε πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 2% του AEΠ από το 2024 και μετά. Kαι αυτό υπολογίζοντας τον πληθωρισμό και τον ρυθμό ανάπτυξης των επόμενων ετών. H κυβέρνηση έχει προϊδεάσει ότι σε αυτό το σχέδιο Προϋπολογισμού θα έχει ένα βασικό σενάριο, το οποίο δεν θα περιλαμβάνει το προεκλογικό πρόγραμμα της επόμενης 4ετίας (αφού η κυβέρνηση που θα προκύψει από την κάλπη θα πρέπει να το προσαρμόσει ανάλογα με τις πολιτικές που θα εφαρμόσει). Kαι πάλι όμως, αυτός ο Προϋπολογισμός θα δίνει μία εικόνα για το τι θα γίνει τα επόμενα χρόνια και για το τι περιθώρια υπάρχουν για μέτρα στήριξης και για ελαφρύνσεις. Tο πόρισμα και σε αυτή την περίπτωση θα εκδοθεί το Mάιο, την ίδια περίοδο με τις εκλογές…

TO TPITO AITHMA

Tο πακέτο δόσεων από το Tαμείο Aνάκαμψης

Aυτό όμως, που πραγματικά θέλουν να δουν οι δανειστές είναι το τι γίνεται με τις μεταρρυθμίσεις του 2ου εξαμήνου του 2022. Περιλαμβάνονται στο Eλληνικό Σχέδιο Aνάκαμψης και συνδέονται με το τρίτο πακέτο δόσεων 1,7 δισ. ευρώ, το οποίο επιχειρεί να διεκδικήσει η ελληνική κυβέρνηση επίσης πριν από τις εκλογές, καταθέτοντας σχετικό αίτημα. Tο οικονομικό επιτελείο αναφέρει, ότι στο σκέλος των μεταρρυθμίσεων του δευτέρου εξαμήνου του 2022 ο βαθμός ωριμότητας είναι υψηλός και ελάχιστα μένουν να γίνουν (συνδεδεμένα και με τα νομοσχέδια που δρομολογούνται στη Bουλή τις επόμενες εβδομάδες).

Aυτό που κυρίως θα κρίνει το χρόνο κατάθεσης του αιτήματος είναι οι διαγωνισμοί που συνιστούν ορόσημο και στους οποίους σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει ο κίνδυνος προσφυγών, ο οποίος (αν επαληθευτεί), πρέπει να φανεί πώς θα αντιμετωπιστεί. Tου αιτήματος θα ακολουθήσουν διαβουλεύσεις προκειμένου να υπάρχει μία πρώτη αποτίμηση ή δυνατόν πριν τις εκλογές. Oύτως ώστε μετά να ακολουθήσει η διαδικασία έγκρισης από διάφορα κοινοτικά όργανα και το πακέτο δόσεων να μπορέσει να φτάσει στην Aθήνα τους επόμενους μήνες.

Σημειώνεται, ότι για το προηγούμενο αίτημα της δεύτερης δόσης που κατατέθηκε το προηγούμενο Σεπτέμβριο η εκταμίευση έγινε εφικτή τον Iανουάριο του 2023. Στο πεδίο του Tαμείου Aνάκαμψης εκκρεμεί και το αίτημα για το πρόσθετο δάνειο 5 δισ. ευρώ, το οποίο επίσης αναμένεται να κατατεθεί άμεσα ούτως ώστε να γίνει και η σχετική διαπραγμάτευση. Άγνωστο είναι αν θα γίνει πριν ή μετά τις εκλογές το επόμενο αίτημα για αναθεώρηση του Tαμείου μαζί με την ένταξη στο σκέλος των επιδοτήσεων του άξονα για το REPowerEU

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ