ΠΩΛΕΙΤΑΙ ΤΟ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΠΕΡΙΚΟΠΩΝ, ΟΜΩΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΛΕΓΕΤΑΙ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΚΛΕΙΣΕΙ ΝΕΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ
Μετά την πώληση, για τα ταξίδια του πρωθυπουργού, θα ναυλώνεται ένα lear jet. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ήδη γίνει επαφές με την κουβετιανών συμφερόντων εταιρεία “Gainjet”, στην οποία διευθυντής μάρκετινγκ, είναι ο Άντριου Χάλαγκ, γιος του εμπόρου όπλων, Τζωρτζ.
Μπορεί να προσδίδει πρεστίζ, κατά τη διάρκεια επίσημων επισκέψεων, το να βγαίνει ο πρωθυπουργός από το αεροσκάφος με τα διακριτικά “Hellenic Republic”, όμως φαίνεται πως αυτό δεν είναι απαραίτητο. Ο κύβος ερρίφθη. Το ελληνικό “Air Force One”, το πρωθυπουργικό αεροσκάφος οδεύει προς… άλλα χέρια, αφού η κυβέρνηση του βάζει πωλητήριο, ελέω περικοπών…
Η αξία της αγοράς του Gulfstream V της Ελληνικής Δημοκρατίας φτάνει τα 50 εκατομμύρια δολάρια. Παράγοντες της αεροπορικής αγοράς τονίζουν ωστόσο ότι, παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος είναι πολύ καλά συντηρημένο, είναι «φορτωμένο» με πολλές ώρες πτήσης (ξεπερνούν τις 1000). Γεγονός που «ρίχνει» την τιμή του στα 35 εκατομμύρια. Και ποιος θα είναι ο πιθανός αγοραστής; Οι παραπάνω πηγές επισημαίνουν ότι υπάρχουν δύο δρόμοι: Ο… δύσκολος και ο εύκολος. Ο πρώτος, προβλέπει τη διενέργεια διαγωνισμών για την απόκτηση του αεροσκάφους. Εδώ, ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες θα είναι πολλοί, όμως το πιθανότερο είναι ότι θα οδηγήσει στο αποτέλεσμα που βλέπουμε με τα τρία κρατικά Airbus A340 που παραμένουν… παρκαρισμένα στο «Ελ. Βενιζέλος». Για τα ολοκαίνουρια αεροσκάφη, αξίας περίπου 140 εκατομμυρίων έκαστο, έχουν γίνει τέσσερις διαγωνισμοί, όλοι άκαρποι. Τα αεροπλάνα μένουν «παρκαρισμένα» και η αξία τους πέφτει, μέχρι να βρεθεί – την κατάλληλη ώρα και για την κατάλληλη τιμή – αγοραστής. Ο δεύτερος δρόμος είναι και αυτός που πιθανότατα θα ακολουθηθεί. Το αεροσκάφος θα επιστρέψει στη… μαμά του. Δηλαδή την κατασκευάστρια εταιρεία, Gulfstream, η οποία θα πληρώσει την αντικειμενική σημερινή αξία του αεροσκάφους (δηλαδή περίπου 35 εκατ. δολάρια).
Μετά την πώληση του Gulfstream, την άγουσα για πώληση παίρνουν και τα άλλα δύο κυβερνητικά αεροσκάφη, το Embraer 209 και το Legacy 484, τα οποία είναι «πολύ μικρά», για να καλύψουν τις πρωθυπουργικές ανάγκες. Το «μικρά» φυσικά δεν αναφέρεται στο μέγεθος, αλλά στο capacity να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το… μακρύτερο ταξίδι που μπορούν να κάνουν τα δύο αεροσκάφη χωρίς στάση για ανεφοδιασμό, είναι το Αθήνα – Βρυξέλλες.
Η τιμή των δύο παραπάνω αεροσκαφών δεν έχει προσδιοριστεί ακόμα, αφού δεν έχει γίνει εκτίμησή τους και έτσι το μόνο σίγουρο είναι ότι θα «πιάσουν» πολύ λιγότερα λεφτά από το αρκετά πιο πολυτελές, γρήγορο και ασφαλές πρωθυπουργικό Gulfstream.
Και μετά, τι;
Το ερώτημα που προκύπτει από την πώληση του “Air Force One” είναι το πώς θα κάνει τα αεροπορικά ταξίδια για επίσημες επισκέψεις ο πρωθυπουργός. Με δεδομένο ότι δεν υπάρχει δημόσιος εθνικός αερομεταφορέας, αλλά και ότι θα ήταν τουλάχιστον υποτιμητικό να μεταβαίνει στις επίσημες επισκέψεις στις ξένες χώρες με το αεροπλάνο της γραμμής, η λύση που έχει επιλεγεί από το κυβερνητικό επιτελείο είναι η ενοικίαση αεροσκαφών, κατά περίσταση. Δηλαδή σε κάθε ταξίδι θα ναυλώνεται ένα lear jet.
Όπως αποκαλύπτει σήμερα η «PRESS Time», η αεροπορική αγορά είναι ανάστατη από τις πληροφορίες, που έχουν περιέλθει σε στελέχη της. Σύμφωνα με όσα λένε τα στελέχη αεροπορικών εταιρειών κι όχι μόνο από την Ελλάδα, έχουν ήδη γίνει επαφές με την ειδικευμένη, στον τομέα της ναύλωσης αεροσκαφών εταιρεία, «Gainjet». Οι επαφές, σύμφωνα με όσα «ψιθυρίζονται» αποτελούν ουσιαστικά προσύμφωνο και μένει μόνο να πέσουν οι υπογραφές, όταν θα πουληθεί το Gulfstream.
Η εταιρεία, είναι κουβετιανών συμφερόντων και ελέγχεται από τον πανίσχυρο επιχειρηματία Φουάντ Αλ Γκανί, ενώ ενδιαφέρον είναι το στοιχείο ότι διευθυντής μάρκετινγκ σε αυτή, είναι ο Άντριου Χάλαγκ. Πρόκειται για το γιο του εμπόρου όπλων, Τζωρτζ Χάλαγκ, τον άνθρωπο που έκανε μπίζνες με τον πατέρα του σημερινού πρωθυπουργού, Ανδρέα Παπανδρέου. Αν και δεν αποκλείεται το γεγονός οι ναυλώσεις να γίνονται και μέσω άλλων εταιρειών, θεωρείται βέβαιο ότι το deal έχει ήδη «κλείσει». Αυτό είναι που εξοργίζει και τα στελέχη της αγοράς, τα οποία τονίζουν ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να εξετάσει και αμιγώς ελληνικές εταιρείες που διαθέτουν υπερσύγχρονα και υπερπολυτελή αεροσκάφη και «να μην κοιτάζουν μόνο τους οικογενειακούς φίλους».
Παράγοντες της αγοράς πάντως επισημαίνουν με νόημα ότι τελικά, με την ενοικίαση των αεροσκαφών, το κόστος θα είναι μεγαλύτερο ανά πτήση, αν λάβουμε ως δεδομένο το γεγονός ότι το κόστος για τους πιλότους, τα καύσιμα, τη στάθμευση και τη συντήρηση (στο μεγαλύτερο μέρος) καλύπτει η Πολεμική Αεροπορία. Στην ενοικίαση, αντίθετα, το κόστος όλων αυτών, θα χρεώνεται «έξτρα» στο Δημόσιο…
Η ταυτότητα
Μόνο 191 Gulfstream V κατασκεύασε η αμερικανική εταιρεία. Εξ’ αυτών, το ένα πήγε στην Ελλάδα κι από εκεί και πέρα: Στη βασιλική οικογένεια του Κουβέιτ, στο Ισραηλινό υπουργείο Άμυνας, στη βασιλική οικογένεια της Σουηδίας, στη Σαουδική Αραβία (αγόρασε δύο), στην Ιαπωνία. Οκτώ αεροσκάφη αγόρασε η NetJets, για να τα ενοικιάζει και δύο η Google για τα στελέχη της, ενώ τα υπόλοιπα ανήκουν στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το Gulfstream V έχει αυτονομία 10.742 χιλιομέτρων και μπορεί να ταξιδεύει με ταχύτητα Mach 0,85, δηλαδή 904 χιλιομέτρων την ώρα. Μπορεί να «σηκώσει» ως 41 τόνους και να φιλοξενήσει 12 άτομα, συν το πενταμελές πλήρωμα. Η καμπίνα του, μήκους 29,4 μέτρων, αεροσκάφους είναι μεγέθους 47,3 κυβικών και διαθέτει σαλόνι, τραπεζαρία, μπαρ, γραφείο, καθώς και χώρο ανάκλισης.
Φυσικά, το πρωθυπουργικό αεροσκάφος διαθέτει μια σειρά ανέσεων, που κάνουν το ταξίδι… απόλαυση.
Εκτός αυτών – δηλαδή τηλεοράσεις, βίντεο κ.λ.π. – διαθέτει σύστημα δορυφορικής τηλεφωνικής επικοινωνίας, αλλά και δυνατότητα σύνδεσης στο Ίντερνετ – δίνοντας με αυτό τον τρόπο ακόμα και τη δυνατότητα τηλεδιάσκεψης, εν ώρα πτήσης!
Επειδή η κατασκευή του δεν προορίζεται μόνο στη χρήση ως αεροσκάφος VIP μεταφορών, αλλά και ως πολεμικών (άλλωστε η αμερικανική πολεμική αεροπορία χρησιμοποιεί αρκετά τέτοια για στρατιωτικούς σκοπούς) διαθέτει εξοπλισμό που το «βοηθά» να ταξιδεύει και υπό αντίξοες συνθήκες, αλλά και να αποφύγει τυχόν επίθεση. Αυτός είναι και ο λόγος άλλωστε, που στο πιλοτήριο συναντώνται τα πλέον σύγχρονα όργανα πλοήγησης.
Το κόστος και οι πολλές πτήσεις
Υψηλότατο είναι το κόστος των πτήσεων του πρωθυπουργικού αεροσκάφους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Π.Α. τα ταξίδια του ελληνικού “Air Force One” πέρυσι κόστισαν στο κράτος περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό είναι λογικό, αν σκεφτεί κανείς ότι το ωριαίο κόστος πτήσης του Gulfstream κυμαίνεται στα 5.811,20 ευρώ.
Οι «γκρίνιες» μεγάλωσαν όταν έγινε γνωστό ότι το πρωθυπουργικό αεροσκάφος είχε μετατραπεί σε… υπουργικό λεωφορείο, αφού χρησιμοποιείται από όλους, ακόμα και για… κοντινά ταξίδια, για τα οποία υπάρχουν πτήσης της γραμμής (με κόστος εισιτηρίου περίπου 350 ευρώ). Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας το χρησιμοποίησε τρεις φορές, ο πρωθυπουργός 26, ο υπουργός Εξωτερικών 19 και ο υπουργός Άμυνας μία. Από εκεί και πέρα, το αεροσκάφος πέταξε και για τους υπουργούς Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Ανταγωνιστικότητας, Επικρατείας.
Και αν για τα ταξίδια του πρωθυπουργού σε Κωνσταντινούπολη, Λονδίνο, Βερολίνο, Λάρνακα, Βρυξέλλες και ιδιαίτερα σε Άγιο Δομίνικο, Μάλμοε, Κοπεγχάγη, όπου δεν υπάρχει απευθείας αεροπορική σύνδεση ήταν δικαιολογημένη η χρήση του Gulfstream, δεν ήταν για άλλα. Όπως οι πτήσεις στην… Ανδραβίδα, την Καστοριά και τη Θεσσαλονίκη…
Το Gulfstream V με τα διακριτικά «Hellenic Air Force» στο ρύγχος και “Hellenic Republic” στην άτρακτό του, είναι ένα από τα διασημότερα αεροσκάφη του κόσμου. Είτε επειδή είναι σπάνιο μοντέλο, είτε επειδή είναι υπερσύγχρονο, είτε επειδή… αρέσουν τα χρώματά του, το πρωθυπουργικό αεροσκάφος της χώρας μας είναι «περιζήτητο» για τους planespotters σε όλο τον πλανήτη. Γι’ αυτό το λόγο και υπάρχουν φωτογραφίες του από σχεδόν όλα τα αεροδρόμια, στα οποία έχει προσγειωθεί. Μάλιστα οι planespotters διατηρούν και δίκτυο μεταξύ τους συνεννόησης για να… παρακολουθούν τις πτήσεις του ελληνικού «Air Force One” και να το φωτογραφίζουν. Χαρακτηριστικό της φρενίτιδας που προκαλεί είναι το γεγονός ότι παράγονται ακόμα και μοντέλα σε μικρή κλίμακα του ελληνικού πρωθυπουργικού αεροσκάφους, που πωλούνται στο εξωτερικό!
Απάντηση του πατέρα του Άντριου Χάλαγκ (George Hallak)
«Ούτε εγώ ούτε κάποιο μέλος της οικογένειάς μου έχει καμία σχέση ή σύνδεση με το θέμα που θίγετε στο άρθρο σας.
Ο ισχυρισμός του αρθρογράφου ότι είμαι έμπορος όπλων είναι δυσφημιστικός και πλήττει βάναυσα την τιμή και υπόληψή μου. Ποτέ δεν έχω ασχοληθεί με όπλα στο παρελθόν ή στο παρόν και ποτέ δεν θα ασχοληθώ με τέτοιου είδους επιχειρήσεις στο μέλλον. Όσοι, στο παρελθόν δημοσίευσαν τέτοιες αβάσιμες καταγγελίες έχουν καταδικαστεί από τα δικαστήρια στην Ελλάδα, για αυτούς τους ισχυρισμούς.
Δεν είχα ποτέ καμιά επιχειρηματική ασχολία, ούτε και κανένα όφελος από οποιαδήποτε επιχείρηση στην Ελλάδα. Είμαι δε πολύ περήφανος και αποτελεί μεγίστη τιμή μου που είχα ένα πιστό και στενό φίλο, τον μεγάλο και αφοσιωμένο ηγέτη της Ελλάδας, το μακαρίτη Ανδρέα Παπανδρέου. Ο Θεός να ευλογεί την ψυχή του».