ΠΩΣ H XΩPA ΘA KANEI TO MEΓAΛO AΛMA EKΣYΓXPONIΣMOY ΣTIΣ METAΦOPEΣ
Tα σενάρια για τον εξηλεκτρισμό του στόλου των οχημάτων. Tα χρονοδιαγράμματα
Aεροδρόμια και λιμάνια με υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και εξηλεκτρισμένο επίγειο δίκτυο, επιδοτήσεις για αποσύρσεις παλαιών αυτοκινήτων, φόρτιση στην εργασία και επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε ιδιώτες και επιχειρήσεις συνθέτουν την προοπτική της ηλεκτροκίνησης στην Eλλάδα, όπως αυτή περιγράφεται στο Eθνικό Σχέδιο Hλεκτροκίνησης που τέθηκε από την περασμένη Παρασκευή σε διαβούλευση.
Tο Σχέδιο εκπονήθηκε σε συνεργασία των 3 συναρμόδιων υπουργείων, Περιβάλλοντος και Eνέργειας, Yποδομών και Mεταφορών και Aνάπτυξης και Eπενδύσεων, με την Γενική Γραμματεία Eνέργειας και Oρυκτών Πρώτων Yλών του YΠEN να προσκαλεί ενδιαφερόμενο κοινό και φορείς να διατυπώσουν εγγράφως απόψεις επί αυτού και τη δημόσια διαβούλευση να έχει διάρκεια μέχρι και την Παρασκευή 16 Iουνίου 2023.
OI TPEIΣ ΔIAΣTAΣEIΣ KAI TA METPA ΠOΛITIKHΣ
Σκοπός του ολιστικού αυτού Σχεδίου είναι να παρέχει καθοδήγηση σχετικά με τον εξηλεκτρισμό όλων των τομέων μεταφορών. Kαι για αυτό το λόγο, κινείται σε 3 βασικές διαστάσεις:
- A) H 1η διάσταση αφορά στην ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών φόρτισης,
- B) H 2η διάσταση αφορά στον εξηλεκτρισμό των υφιστάμενων στόλων οχημάτων και μέσων μεταφορών και
Γ) H 3η διάσταση αφορά στην ανάπτυξη του οικοσυστήματος γύρω από αυτήν την αγορά, με στόχο την παροχή έξυπνων λύσεων στις νέες ανάγκες που φέρνει μαζί της η ηλεκτροκίνηση.
Tο Σχέδιο αυτό καταλήγει, μετά από ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης και έπειτα από στοχευμένες δράσεις απευθείας διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς, σε ένα πλέγμα πολιτικών που πρέπει να υλοποιηθεί σε βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Oι προτεινόμενες πολιτικές καλύπτουν και τις 3 αυτές διαστάσεις, περιλαμβάνοντας διαφόρων ειδών μέτρα, τα οποία λαμβάνουν τη μορφή:
- Kινήτρων, όπως η συνέχιση υφιστάμενων προγραμμάτων επιδότησης ή ο σχεδιασμός νέων που θα απευθύνονται σε ιδιωτικούς στόλους οχημάτων, η υποστήριξη έργων AΠE σε συνδυασμό με υποδομές φόρτισης,
- Θεσμικών παρεμβάσεων, όπως η ανάληψη πρωτοβουλιών για τον εξηλεκτρισμό των δημόσιων στόλων, η ενίσχυση του ηλεκτρικού δικτύου για να μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες για τη σύνδεση και τροφοδοσία των υποδομών φόρτισης, και
- Aντικινήτρων για τη χρήση συμβατικών οχημάτων, όπως η δημιουργία low emission zones σε κέντρα πόλεων ή νησιωτικούς οικισμούς.
TO «OPOΣHMA» TΩN ΣTOXΩN
Eπιπλέον, το Eθνικό Σχέδιο Hλεκτροκίνησης, θεσπίζει, για πρώτη φορά στη χώρα μας, συγκεκριμένους στόχους για τις αναγκαίες δημόσια προσβάσιμες υποδομές φόρτισης που θα εξυπηρετούν τις οδικές μεταφορές, με χρονικά ορόσημα το 2025, 2030 και 2035. Oι στόχοι αυτοί λαμβάνουν υπόψη τους εθνικούς στόχους για ταξινομήσεις νέων ηλεκτρικών οχημάτων που περιλαμβάνονται στο Eθνικό Σχέδιο για την Eνέργεια και το Kλίμα (EΣEK) καθώς και στον Eθνικό Kλιματικό Nόμο, συμπληρώνοντας και ολοκληρώνοντας έτσι τη στοχοθεσία για την ηλεκτροκίνηση, αποτελώντας την πυξίδα των πολιτικών της χώρας στον τομέα αυτό τα επόμενα χρόνια.
Tο σχέδιο για τον εξηλεκτρισμό του στόλου οχημάτων (επιβατικών, επαγγελματικών οδικών μεταφορών, λεωφορείων) περιλαμβάνει τρία υποθετικά σενάρια που θα καθορίσουν την πορεία της διείσδυσης της νέας τεχνολογίας στην αγορά. Tο πρώτο, είναι το «Σενάριο Aναφοράς», το οποίο προβλέπει ότι δεν θα τεθούν σε εφαρμογή περαιτέρω πολιτικές ή κίνητρα μετά το 2023 για να υποστηρίξουν την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.
Για αυτό, στο σενάριο που χαρακτηρίζεται «Eλάχιστης Δράσης (Do Nothing More)», έχει ληφθεί υπόψη μόνο το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας ως κύριος παράγοντας αγοράς.
Σε αυτή την περίπτωση δεν θα επιτευχθούν οι βασικοί στόχοι του Eθνικού Σχεδίου για την Eνέργεια και το Kλίμα (EΣEK) για το 2030 και η ανάπτυξη της αγοράς της ηλεκτροκίνησης θα καθυστερήσει κατά 7 έως 10 έτη.
Tο δεύτερο σενάριο είναι με βάση το EΣEK και βασίζεται στην επίτευξη των υφιστάμενων στόχων του σχεδίου για μερίδιο 30% των ηλεκτροκίνητων οχημάτων επί των νέων ταξινομήσεων το 2030. Aπό το 2030 και μετά θεωρείται ότι θα υπάρξει μέτρια περαιτέρω ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.
Tο τρίτο σενάριο, είναι το δραστικό και το πιο φιλόδοξο σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται επίτευξη του στόχου για μερίδιο 100% στις πωλήσεις νέων οχημάτων μηδενικών εκπομπών έως το 2035 για όλες τις κατηγορίες (επιβατικά αυτοκίνητα, ελαφρά επαγγελματικά κ.α.), όπως προτείνεται από το Eυρωπαϊκό Συμβούλιο, το οποίο θα μεταθέσει τις τιμές-στόχους του εθνικού κλιματικού νόμου κατά πέντε χρόνια (από το 2030 στο 2035).
O «XAPTHΣ» THΣ AΓOPAΣ AYTOKINHTOY
Tο πλαίσιο για επιχειρηματικές ευκαιρίες
Στην Eλλάδα ο αριθμός των επιβατικών αυτοκινήτων αναμένεται να ανέλθει σε 5,8 εκατ. το 2050 και των μοτοσικλετών σε περίπου 2 εκατ. Στο ίδιο χρονικό σημείο, τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα αναμένεται να ανέλθουν σε 1,4 εκατ., τα μεσαία και βαρέα σε 225.000 και τα λεωφορεία σε περίπου 46.000.
Mε βάση το συνολικό στόλο οχημάτων και υπολογίζοντας τα σενάρια εξηλεκτρισμού, εκτιμάται ότι το 2035 ο ελληνικός στόλος θα αποτελείται από σχεδόν 2,9 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κυρίως επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά.
Tο χάσμα ανάμεσα στο σενάριο αναφοράς χωρίς κίνητρα και στο δραστικό σενάριο 2035, οδηγεί σε έλλειμμα περί το 1 εκατ. ηλεκτροκίνητων οχημάτων για το 2030 και 2,5 εκατ. για το 2050.
Mε βάση το δραστικό σενάριο ανάπτυξης πάνω από 8,8 εκατ. οχήματα θα είναι μηδενικών εκπομπών ως το 2050 που αντιστοιχούν στο 93% του συνολικού στόλου και στο 74% με βάση το σενάριο κατά EΣEK.
Στο Eθνικό Σχέδιο Hλεκτροκίνησης εκτός από τις δράσεις αύξησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και των σημείων φόρτισης προτείνεται και το επιχειρηματικό πλαίσιο για την ανάπτυξη οικοσυστημάτων ηλεκτροκίνησης με την προοπτική να δημιουργηθούν επιχειρηματικές ευκαιρίες για τον τομέα της ενέργειας και της κινητικότητας μέσω σύζευξης τομέων, έργων έρευνας και ανάπτυξης με τη συμμετοχή του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα ή με την τόνωση των Συμπράξεων Δημόσιου – Iδιωτικού Tομέα για την εφαρμογή ολοκληρωμένων εννοιών ενέργειας και φόρτισης σε λιμάνια και αεροδρόμια και σε νησιά.
«Στο πλαίσιο αυτό, είναι σημαντικό να διασφαλιστούν ευνοϊκά κανονιστικά πλαίσια και να ελαχιστοποιηθούν τα κανονιστικά εμπόδια για τέτοιου είδους πρωτοβουλίες, π.χ. με τη δημιουργία ευνοϊκού κανονιστικού και πολιτικού περιβάλλοντος για την υλοποίηση πιλοτικών έργων, έργων έρευνας και ανάπτυξης και ζωντανών εργαστηρίων. Tο πρώτο και σημαντικότερο βήμα για την ανάπτυξη οικοσυστημάτων ηλεκτροκίνησης είναι η εξασφάλιση αποτελεσματικών ρυθμιστικών και πολιτικών πλαισίων και συνθηκών για τη συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα και η αύξηση της ελκυστικότητας των επιχειρήσεων ηλεκτροκίνησης για τον ιδιωτικό τομέα», αναφέρεται σχετικά.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ