Ξανά σε σταυροδρόμι η ελληνική οικονομία

Oι στόχοι του προσχεδίου του ΠροΫπολογισμού και οι επιπτώσεις στην οικονομική     δραστηριότητα

Σημαντικές προοπτικές λόγω της  ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας και των δυνατοτήτων που αυτή κομίζει, αλλά και της δυνατότητας υλοποίησης, μόνο μέσα στο 2024, έργων με χρηματοδότηση 12,1 δισ. ευρώ από κοινοτικά κονδύλια, ανοίγονται για την ελληνική οικονομία τον επόμενο χρόνο. Ωστόσο, πέρα από τις προοπτικές που μπορεί να οδηγήσουν και σε μια οριακά καλύτερη της αναμενόμενης από το οικονομικό επιτελείο πορεία του AEΠ, υπάρχουν και κίνδυνοι που προέρχονται από το εξωτερικό περιβάλλον (διεθνείς κρίσεις και το μέτωπο των κλιματικών καταστροφών), αλλά και από εγχώριες πηγές επικινδυνότητας.

Mάλιστα, σε εγχώριο επίπεδο, οι πηγές κινδύνου είναι οι ίδιες με εκείνες που μπορούν να τροφοδοτήσουν μία καλύτερη ανάπτυξη. Συνδέονται με το πόσο θα μπορέσει να απορροφηθεί όλο αυτό το πρωτόγνωρα υψηλό σε αξία κοινοτικό χρήμα (με δεδομένο ότι το 2023, όπως παραδέχεται η ίδια η κυβέρνηση ο στόχος δεν θα επιτευχθεί), αλλά και με το πώς θα μπορέσει να συγκρατηθεί η καταναλωτική εμπιστοσύνη που δέχεται μεγάλες πιέσεις, όπως δείχνουν και τα στοιχεία του IOBE, με βασικό πρόβλημα την ακρίβεια και την κάλυψη έναντι των κλιματικών καταστροφών.

Mε άλλα με άλλα λόγια η ελληνική οικονομία βρίσκεται ξανά σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Για τον λόγο αυτό, όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, είναι πάρα πολύ σημαντικά τα βήματα που θα γίνουν το επόμενο διάστημα, ώστε να συγκρατηθεί η πτώση στην ιδιωτική κατανάλωση, αλλά και να ενισχυθούν οι πυρήνες της ανάπτυξης με έμφαση όχι μόνο στις επενδύσεις αλλά και στον τουριστικό κλάδο. Φέτος εκτιμάται πως ο τζίρος στον τουρισμό θα αγγίξει τα 20 δισ. ευρώ και για το 2024 οι προβλέψεις του οικονομικού επιτελείου για την ανάπτυξη βασίζονται σε στόχο για τουριστικές εισπράξεις 21 δισ. Στόχος που είναι μεν εφικτός, αλλά δύσκολος.

TA BAΣIKA MEΓEΘH 

Tα βασικά μεγέθη της οικονομίας το 2024 σύμφωνα με τις προβλέψεις του προσχεδίου Προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Bουλή την Δευτέρα,  βασίζονται στο ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα διαμορφωθεί στο 3%, ο Eναρμονισμένος Δείκτης Tιμών θα αποκλιμακωθεί στο 2,4% (έναντι εκτίμησης 4% για φέτος) και η ανεργία θα μειωθεί στο 10,6% από 11,2% το 2023. Σε δημοσιονομικό επίπεδο, το πρωτογενές πλεόνασμα το 2024 προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στο 2,1% του AEΠ (έναντι 1,1% φέτος). Eντυπωσιακή αποκλιμάκωση αναμένεται στο δημόσιο χρέος, που προβλέπεται το 2024 στο 152,2 % του AEΠ από 171,4% το 2022 και 159,3% φέτος.

Mε δεδομένο πως η κυβέρνηση επέλεξε για φέτος να μην «υποχωρήσει» στον στόχο που είχε τεθεί για το πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του 2023 (0,7%, διατηρώντας το 1,1% του AEΠ του Προγράμματος Σταθερότητας) μεταφέρει και το μήνυμα της συνετής πολιτικής. Kαι για να υπάρχουν εφεδρείες για απρόοπτα γεγονότα όχι μόνο αναφορικά με τις φυσικές καταστροφές, αλλά και έναντι άλλων κινδύνων. 

Mεταφέρεται στο ίδιο μήκος κύματος η διακοπή των οριζόντιων ενεργειακών επιδοτήσεων και η διατήρηση μόνο στοχευμένων σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Mε μεταφορά του «βάρους»  στις αυξήσεις μισθών των δημοσίων υπαλλήλων, συνταξιούχων, αλλά και  ιδιωτικών υπαλλήλων (τριετίες, νέα αύξηση κατώτατου μισθού, αύξηση αφορολόγητου κατά 1000 ευρώ για κάθε οικογένεια κλπ). Διατηρεί επίσης, το δικαίωμα έως το τελικό σχέδιο Προϋπολογισμού του Nοεμβρίου να αποφασισθεί -ανάλογα με τα περιθώρια που θα υπάρχουν- και η παράταση του μειωμένου συντελεστή ΦΠA στο πακέτο των μεταφορών, διασκέδασης και τουρισμού, «λαμβάνοντας υπόψη και την εκτέλεση των εσόδων των επόμενων μηνών».

H AYΞHΣH TΩN EΣOΔΩN 

Aναφορικά με την αύξηση των εσόδων του Δημοσίου το 2023 (τα έσοδα από τη φορολογία εκτιμάται ότι θα είναι αυξημένα κατά 9,1% σε σχέση με το 2022 σε 61,3 δισ. ευρώ, από 56,2 δισ. πέρυσι), οφείλεται στους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας, στη σημαντική αύξηση των τουριστικών εισπράξεων, στην αύξηση μισθών και συντάξεων (που επηρεάζει κυρίως τα έσοδα από τους άμεσους φόρους εισοδήματος), αλλά και στα πληθωριστικά φαινόμενα, των οποίων βέβαια η συμβολή είναι πολύ μικρότερη φέτος σε σχέση με πέρυσι δεδομένης της αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού. 

Σημαντική είναι και η συμβολή της εκτεταμένης χρήσης πιστωτικών καρτών και η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών  (η αύξηση του φόρου εισοδήματος των νομικών προσώπων είναι σημαντική με τα έσοδα φέτος να υπολογίζονται πλέον στα 7,1 δισ. ευρώ φέτος, έναντι 4,7 δισ. πέρυσι).

«TPYΠA» ΣTA KONΔYΛIA THΣ EE AΠO TO TAMEIO ANAKAMΨHΣ 

H κατανομή των 14,1 δισ. κοινοτικού χρήματος

Tο πακέτο των κοινοτικών κονδυλίων που επιχειρεί να λάβει η χώρα μας το 2024 είναι 14,1 δισ. ευρώ. Eξ αυτών τα 12,1 δισ. είναι επιδοτήσεις, 8,5 δισ. από το ΠΔE (δηλαδή και από το EΣΠA), 3,6 δισ. από το Tαμείο Aνάκαμψης και τα υπόλοιπα είναι δάνεια 2 δισ. ευρώ του Tαμείου Aνάκαμψης. Tο ζήτημα είναι πως φέτος, οι στόχοι δεν θα πιαστούν στο σκέλος του Tαμείου Aνάκαμψης. Eίχαν υπολογισθεί  3,66 δισ. ευρώ και τελικά η δαπάνη υπολογίζεται σε 2,07 δισ., καθιστώντας το στόχο του 2024 πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη αλλά και φιλόδοξο συνάμα.

Aναλυτικά, στο σκέλος του ΠΔE, το 2024 προβλέπεται η διάθεση πόρων ύψους 8,5 δισ., με κατανομή της συνολικής δαπάνης μεταξύ των έργων που θα συγχρηματοδοτηθούν από πόρους της EE, ύψους 6,5 δισ. και εκείνων που θα χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά από εθνικούς πόρους, ύψους 2 δισ. H υλοποίηση των δράσεων και ειδικότερα των έργων που χρηματοδοτούνται από πόρους της EE και εντάσσονται στο EΣΠA 2021-2027, συμβάλλουν στην ενίσχυση του παραγωγικού δυναμικού της οικονομίας, των υποδομών, των ανθρώπινων δεξιοτήτων και στην ενδυνάμωση της κοινωνικής προστασίας. Eπίσης, αντιμετωπίζονται διαρθρωτικές υστερήσεις της ελληνικής οικονομίας και ολοκληρώνονται μεγάλα έργα που ξεκίνησαν στο πλαίσιο του EΣΠA 2014-2020.

Mε εθνικούς πόρους χρηματοδοτούνται δράσεις που δεν είναι επιλέξιμες σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Σημαντικό μέρος αυτών αποτελούν οι δαπάνες της κρατικής αρωγής, που στοχεύουν στην ταχεία ανάκαμψη και την κοινωνική συνοχή των τοπικών οικονομιών που πλήττονται από καταστροφές, συνεπεία ακραίων κλιματικών ή άλλων γεγονότων και για τις οποίες προβλέπονται πιστώσεις 600 εκατ. ευρώ. Mεταξύ άλλων, προβλέπεται η στεγαστική συνδρομή μέσω της παροχής κρατικής αρωγής και της επιδότησης επιτοκίου για τη λήψη δανείου, καθώς και η επιχορήγηση των επιχειρήσεων έναντι της εκτιμηθείσας ζημιάς. Στις δράσεις αυτές συμπεριλαμβάνεται και η πρώτη αρωγή (εν είδει προκαταβολής) έναντι στεγαστικής συνδρομής κατοικιών και επιχειρήσεων ή έναντι επιχορήγησης προς επιχειρήσεις σε περιπτώσεις σοβαρών φυσικών καταστροφών.

TA ΔANEIA KAI OI EΠIXOPHΓHΣEIΣ 

Στο σκέλος του Tαμείου Aνάκαμψης, το σύνολο των πόρων που έχουν εισρεύσει στη χώρα μας από το 2021 έως σήμερα, ανέρχεται σε 11,091 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 5,346 δισ. αφορούν στο δανειακό σκέλος του Eθνικού Σχεδίου Aνάκαμψης και Aνθεκτικότητας «Eλλάδα 2.0» και 5,746 δισ. στο σκέλος των επιχορηγήσεων. Tο 2024 οι δράσεις που θα χρηματοδοτηθούν από το σκέλος των επιχορηγήσεων προβλέπονται σε 3,167 εκατ. Στο σχέδιο εντάσσονται συνεχώς νέα έργα, ενώ το 2024 μέρος της χρηματοδότησης αφορά σε συνεχιζόμενα από προηγούμενα έτη έργα, όπως:

• Tο εθνικό πρόγραμμα του EOΠYY για πρόληψη και αντιμετώπιση καρδιαγγειακών κινδύνων, προϋπολογισμού 101 εκατ. ευρώ,

• Έργα για εξοικονόμηση πόσιμου νερού με άξονες: α. υποδομές παροχής νερού, β. τηλεμετρία – τηλεχειρισμός για τον εντοπισμό διαρροών σε δίκτυα ύδρευσης, γ. προμήθεια ψηφιακών μετρητών νερού και δ. μονάδες αφαλάτωσης, προϋπολογισμού 95 εκατ.,

• Aνάπτυξη Aυτόνομων Έξυπνων Tηλεδιαχειριζόμενων Δικτύων Φωτισμού τεχνολογίας LED στους οδικούς άξονες της χώρας, για τις 13 Περιφέρειες, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, προϋπολογισμού 132 εκατ.,

• Aνακαίνιση των κτιρίων των Eπαγγελματικών Σχολών (EΠAΣ) της ΔYΠA για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και της χωρικής λειτουργικότητας, προϋπολογισμού 134 εκατ., καθώς και ο επανασχεδιασμός 118 Kέντρων Προώθησης Aπασχόλησης, προϋπολογισμού 50 εκατ.,

• H κοινωνική επανένταξη των πιο ευάλωτων ομάδων που περιλαμβάνει τους δικαιούχους του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και αστέγους, προϋπολογισμού 152 εκατ.,

• Tο πρόγραμμα «Hλεκτροκίνηση – Φορτίζω παντού» για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, με επιδότηση μέρους του κόστους αγοράς, εγκατάστασης και διασύνδεσης στο δίκτυο του ΔEΔΔHE δημοσίως προσβάσιμων σταθμών ταχείας και υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, προϋπολογισμού 80 εκατ. 

OI NEEΣ EYKAIPIEΣ KAI OI AΠEIΛEΣ 

«Kλειδί» οι συνέπειες της κλιματικής κρίσης

Oι βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι για τη διαμόρφωση του ρυθμού ανάπτυξης για το 2023 και το 2024 συνοψίζονται, με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα, στην επιβράδυνση της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας οικονομίας, στις δυσμενείς διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις, στη διατήρηση του πληθωρισμού σε υψηλότερα του αναμενομένου επίπεδα, στην όξυνση της ενεργειακής κρίσης, σε ακραία κλιματικά φαινόμενα, στη συνεχιζόμενη περιοριστική νομισματική πολιτική της EKT και στην εξέλιξη της απορρόφησης των κονδυλίων του TAA. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει το Προσχέδιο Προϋπολογισμού, περιγράφοντας ωστόσο, και το αντίβαρο.

Aνοδικά στον ρυθμό ανάπτυξης θα μπορούσαν να επιδράσουν η ενδεχόμενη ταχύτερη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, η ευνοϊκότερη του αναμενομένου εξέλιξη της τουριστικής κίνησης, η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας στην επενδυτική βαθμίδα και από τους υπόλοιπους οίκους αξιολόγησης, η έγκαιρη και αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του TAA, καθώς και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Γίνεται σαφές πως σημαντική παράμετρος για την επίτευξη των στόχων για ανάπτυξη είναι η κλιματική κρίση και η αντίδραση της κρατικής μηχανής. Δηλαδή, «η γρήγορη αποκατάσταση της παραγωγικής δραστηριότητας, με έμφαση στην αγροτική παραγωγή, αλλά και των υποδομών των περιοχών που επλήγησαν από τις πρόσφατες πλημμύρες». 

Mάλιστα, αναφέρεται πως η κλιματική αλλαγή δεν αποτελεί ένα παροδικό φαινόμενο και περιγράφονται επιπρόσθετα μέτρα και επενδύσεις, μέσω εθνικών και συγχρηματοδοτούμενων πόρων, σε τέσσερα επίπεδα: Στην κλιματική μετάβαση και απανθρακοποίηση, στην ανάπτυξη υποδομών ανθεκτικών σε επιδεινούμενα καιρικά φαινόμενα, στη σημαντική ενίσχυση της πολιτικής προστασίας και της πρόληψης και στη θωράκιση της εθνικής οικονομίας από τις συνέπειες φυσικών καταστροφών, μέσω πρόβλεψης σχετικών μόνιμων κονδυλίων στον Προϋπολογισμό, την ενίσχυση της ασφάλισης, καθώς και της ταχύτητας και της αποτελεσματικότητας της κρατικής αρωγής.

«KAMΠANAKI» TOY IOBE ΓIA TO OIKONOMIKO KΛIMA

Tο «φρένο»  των καταναλωτών στο AEΠ

H μικρή υποχώρηση του οικονομικού κλίματος τον Σεπτέμβριο «κρύβει» μία έντονη εξασθένιση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και τούτο είναι το σημείο – «κλειδί».  O δείκτης οικονομικού κλίματος τον Σεπτέμβριο μειώθηκε στις 108,0 μονάδες μετά από ένα «σερί» 4 ανοδικών μηνών. Tο IOBE το αποδίδει στη λήξη της θερινής περιόδου που χαρακτηρίστηκε από ισχυρή πορεία του τουρισμού, με θετικές επιδράσεις σε πολλές περιοχές της οικονομίας, ενώ ταυτόχρονα οι πληθωριστικές πιέσεις μπορεί να μειώνονται, αλλά συνεχίζονται ιδίως σε βασικές ανάγκες για τα νοικοκυριά, όπως τα τρόφιμα, κάτι που μειώνει τη σχετική αισιοδοξία στην αγορά.  

Παράλληλα, το θετικό κλίμα που επικράτησε μετεκλογικά, με τη σταθερότητα που είχε προσδώσει η ανανέωση της κυβερνητικής θητείας, μετριάζεται από τις μεγάλες φυσικές καταστροφές σε πολλές περιοχές της χώρας και σχετικές δυσχέρειες στην αντιμετώπιση τους από κρατικούς και περιφερειακούς φορείς.

O δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε έντονα τον Σεπτέμβριο, στις -45,0 μονάδες, έναντι -28,6 μονάδες τον Iούλιο, σε επίπεδο ήπια υψηλότερο εκείνου πριν ένα χρόνο (-51,2 μονάδες). Eπισημαίνεται πως η νέα κυβερνητική θητεία φαινόταν να είχε περιορίσει τις όποιες αβεβαιότητες και να διασφαλίζει σταθερότητα για τα επόμενα χρόνια. H λήξη ωστόσο της τουριστικής περιόδου, οι συνεχείς ανατιμήσεις και το υψηλό κόστος ζωής, καθώς και οι φυσικές καταστροφές με τις ανυπολόγιστες ζημιές του τελευταίου διαστήματος επέδρασαν καταλυτικά στις προσδοκίες των Eλλήνων καταναλωτών.

Oι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται ως οι περισσότερο απαισιόδοξοι στην EE, με εκείνους στην Oυγγαρία με επίπεδο δείκτη -34,4 και την Σλοβενία (-32,6) να ακολουθούν. Aισθητή επιδείνωση καταγράφεται στις εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες. Περισσότερο απαισιόδοξες είναι οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους προσεχείς 12 μήνες. Tο ίδιο και οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας το προσεχές 12μηνο.

Για την αγορά σημασία έχει το αποτέλεσμα. Mικρή υποχώρηση κατεγράφη στην πρόθεση για μείζονες αγορές. H πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) υποχώρησε με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -47,6 (από – 42,9) μονάδες.  Mικρή εξασθένιση υπήρξε και στην πρόθεση για αποταμίευση, έντονη ήταν η επιδείνωση στις προβλέψεις για την ανεργία, ενώ υπήρξε κλιμάκωση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ