Ανατιμήσεις σε περισσότερα από 250 προϊόντα έρχονται άμεσα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με το ράλι των τιμών να συνεχίζεται σε προϊόντα βασικής κατανάλωσης.
Οι μειωμένες παραγωγές σε κακάο, καφέ και χυμό πορτοκάλι εξαιτίας της ξηρασίας και γενικότερα της κλιματικής αλλαγής, έχουν οδηγήσει σε εκρηκτική άνοδο των τιμών σε αυτά τα προϊόντα στις διεθνείς αγορές.
Σύμφωνα με πληροφορίες αυτές τις ημέρες περνούν στα ράφια των σούπερ μάρκετ αυξήσεις έως 29% σε περισσότερα από 250 προϊόντα, με περισσότερα από 150 να αφορούν σοκολάτες ή άλλα προϊόντα που περιέχουν κακάο. Ήδη έχουν ξεκινήσει ανατιμήσεις σε τουλάχιστον 150 σοκολατοειδή προϊόντα και οι οποίες αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό τουλάχιστον τις επόμενες δύο με τρεις εβδομάδες.
Την ίδια στιγμή υπάρχουν και ορισμένοι προμηθευτές οι οποίοι έχουν ανακοινώσει ανατιμήσεις, οι οποίες και θα περάσουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ μέχρι τα μέσα Ιουνίου.
Αναλυτικότερα η λίστα με τις νέες ανατιμήσεις περιλαμβάνεις τις εξής κατηγορίες προϊόντων:
σοκολάτες 29%
πορτοκαλάδες και λεμονάδες έως 20%
ελληνικός καφές έως 13%
έτοιμα γεύματα έως 11%
συσκευασμένα λαχανικά και φρούτα έως 11%
ζωοτροφές 11%
μέλι έως 9%
φασόλια, φακές, ρύζι έως 7,5%
ελιές έως 6,8%
καφές εσπρέσο 5,5%.
Όπως φαίνεται και από τα στοιχεία, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις εντοπίζονται στα σοκολατοειδή, στους καφέδες και στα αναψυκτικά με πορτοκάλι. Σημειώνεται ότι πρόκειται για ανατιμήσεις που έχουν γίνει από μεμονωμένες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους συγκεκριμένους κλάδους και θα περάσουν σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους.
Οριακή αύξηση
Οι νέες ανατιμήσεις σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η τιμή του ελαιόλαδου συνεχίζει να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα, δεν συντελούν στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού τροφίμων, ο οποίος σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής κατέγραψε οριακή αύξηση τον Απρίλιο, φτάνοντας το 5,4% από 5,3% τον Μάρτιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή του ελαιόλαδου τον Απρίλιο και σε ετήσια βάση αυξήθηκε σε ποσοστό της τάξης του 63,7%, ενώ σημαντικές ανατιμήσεις σημειώθηκαν στα φρούτα κατά 11,6%, στα ψάρια 10,6%, στο ρύζι 8,5% και στα λαχανικά 6,1%.
Φθηνότερα προïόντα
Με την ακρίβεια στα τρόφιμα να συνεχίζεται, οι καταναλωτές αναζητούν φθηνότερα προϊόντα προκειμένου να μειώσουν τις καθημερινές τους δαπάνες. Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταγράφουν ιστορικό υψηλό, συγκεντρώνοντας μερίδιο αγοράς της τάξης του 25,4% το πρώτο τρίμηνο του 2024, καταγράφοντας ανάπτυξη 5,4%. Την ίδια στιγμή με βάση αποτελέσματα μελετών του τμήματος Advanced Analytics της NielsenIQ, ο Έλληνας καταναλωτής συγκρίνει πιο έντονα τις τιμές των προϊόντων καθώς επισκέπτεται περίπου 2,5 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ τον μήνα, ενδεχομένως ψάχνοντας και για καλύτερες προωθητικές ενέργειες.