Oι απώλειες εσόδων €1 δισ. ετησίως και το σύστημα εισορών-εκροών που είναι στον αέρα
Το μέτρο της εξίσωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ανάμεσα στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, που επιβλήθηκε τον Οκτώβριο του 2012, αποσκοπούσε, σύμφωνα με την κυβέρνηση, στην πάταξη του λαθρεμπορίου των υγρών καυσίμων, το οποίο στερεί δημόσια έσοδα €1 δισ. ετησίως.
Παράλληλα όμως, προκάλεσε κοινωνική θύελλα από τους ήδη επιβαρυμένους από μια ντουζίνα φόρους, πολίτες. Τις αντιδράσεις αυτές, η κυβέρνηση της αντιμετώπισε με την θεσμοθέτηση επιδόματος θέρμανσης για τις ασθενείς οικονομικά ομάδες του πληθυσμού.
Το μέτρο αυτό συνέβαλε μεν στο να αυξηθεί η κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης κατά περίπου 13% σε σχέση με την περσινή χειμερινή περίοδο, όμως οι αντιδράσεις συνεχίστηκαν. Γι’ αυτό η κυβέρνηση εξετάζει την μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 15% με 20%.
Το μέτρο αυτό, αν εφαρμοστεί, θα εξυπηρετήσει μεν τα συμφέροντα των καταναλωτών και των επιχειρήσεων του κλάδου, θα αποτελέσει όμως «δώρο» στους λαθρεμπόρους καυσίμων, όπως υποστηρίζουν φορείς και στελέχη της αγοράς. Έτσι πλέον θα μπορούν με… άνεση να αγοράζουν πετρέλαιο θέρμανσης με χαμηλό φόρο και να το πωλούν ως πετρέλαιο κίνησης, κλέβοντας την διαφορά του φόρου, όπως έκαναν και πριν από την εξίσωση των δύο φόρων.
Παράγοντες της αγοράς, χαρακτηρίζουν σπασμωδική την πρόθεση της κυβέρνησης να μειώσει τον ΕΦΚ, καθώς δεν έχει θωρακίσει την λειτουργία του συστήματος εισροών – εκροών, που μπορεί να διασφαλίσει την πάταξη του λαθρεμπορίου.
Το πρόβλημα όμως είναι ότι ακόμα και αυτό το μέτρο, που θα απέτρεπε από τη μία πλευρά την εξίσωση ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης με το πετρέλαιο κίνησης, που γονάτισε τους φορολογούμενους και από την άλλη θα αποθάρρυνε τους λαθρεμπόρους καυσίμων, η κυβέρνηση δεν φρόντισε να το εφαρμόσει κατά γράμμα ή να το επιβάλλει όπως κάνει με τους άλλους φόρους.
Χαρακτηριστικό της ανοργανωσιάς και ημιδιάλυσης του κρατικού μηχανισμού είναι ότι στις περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, σύστημα εισροών – εκροών έχει τοποθετήσει το 90% των πρατηρίων, ενώ το 50% έχει συνδεθεί με την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Από τις περιοχές Λάρισας, Αχαΐας, Ηρακλείου, Μαγνησίας και Ιωαννίνων, σύστημα εισροών – εκροών έχει τοποθετήσει το 80% των πρατηρίων, αλλά μόνον το 25% έχει συνδεθεί με την ΓΓΠΣ. Τραγική είναι η κατάσταση που επικρατεί στα πρατήρια της λοιπής Επικράτειας, καθώς σύστημα έχει τοποθετήσει μόλις το 20% ενώ με την ΓΓΠΣ δεν έχει συνδεθεί κανένα!
Η ανεξέλεγκτη αυτή κατάσταση αφήνει ελεύθερο το πεδίο στους λαθρεμπόρους και τους εισφοροφυγάδες, καθώς η ΓΓΠΣ δεν μπορεί να παρακολουθήσει σε τακτική βάση τις διακινήσεις και να διασταυρώσει τα στοιχεία.
Τι λένε οι εκπρόσωποι του κλάδου
Την αντίθεσή τους με την μείωση στον ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης εκφράζουν εκπρόσωποι της αγοράς καυσίμων, υποστηρίζοντας πως χωρίς άλλα μέτρα, θα αποτελέσει «παράθυρο» για τους λαθρεμπόρους καυσίμων.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΡΟΥΣΣΟΣ
Πρόεδρος Revoil
Σύστημα εισροών – εκροών σε όλες τις βαθμίδες
«Η πρόθεση της κυβέρνησης να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι δεδομένο ότι θα ενθαρρύνει τους λαθρεμπόρους υγρών καυσίμων, που θα δρουν ανεξέλεγκτα πάλι. Αν είχε καθιερωθεί το σύστημα εισροών – εκροών σε όλες τις βαθμίδες, δηλαδή όχι μόνο στα πρατήρια αλλά και στις πετρελαϊκές εταιρίες, τότε θα συμφωνούσα να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης. Μόνο με αυτόν τον τρόπο, θα διασφαλιστεί το Δημόσιο, που θα μπορεί να ελέγχει τις διακινήσεις αλλά και οι εταιρίες δεν θα πέφτουν θύματα των λαθρεμπόρων. Για να γίνει αυτό βέβαια, πρέπει να υπάρξει πολιτική βούληση για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και καίρια το πρόβλημα του λαθρεμπορίου καυσίμων».
ΟΜΙΛΟΣ ΕΛΠΕ
Να ολοκληρωθεί το σύστημα ελέγχων
«Η μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης που συζητείται, θα λειτουργήσει ευεργετικά για την ανακούφιση μεγάλης μερίδας των πολιτών που δοκιμάζονται οικονομικά τα τελευταία χρόνια και που εξαναγκάστηκαν σε μεγάλες περικοπές, επιδεινώνοντας το βιοτικό τους επίπεδο. Όμως η μείωση αυτή πρέπει να συνδυαστεί με την πλήρη ολοκλήρωση και λειτουργία του συστήματος Εισροών/Εκροών σε όλα τα πρατήρια υγρών καυσίμων και τους μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης της χώρας, εξασφαλίζοντας έτσι την πλήρη εξάλειψη της φοροδιαφυγής και του αθέμιτου ανταγωνισμού. Μετά την πλήρη εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών, η αγορά των υγρών καυσίμων θα μπορέσει να ξαναβρεί μια ισορροπία, αφού θα καταστήσει εφικτή την διασταύρωση και επιβεβαίωση στοιχείων από τις αρμόδιες υπηρεσίες, σε ολόκληρο τον κύκλο διακίνησης και εμπορίας υγρών καυσίμων».
ΠΟΠΕΚ
Οι λαθρέμποροι στο απυρόβλητο
«Οι λαθρέμποροι υγρών καυσίμων βρίσκονται στο απυρόβλητο καθώς οι έλεγχοι παραμένουν στα χαρτιά. Το πρώτο από σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης, που είναι η τοποθέτηση συστημάτων εισροών – εκροών δεν έχει ολοκληρωθεί παρά την θέσπισή του από το 2009. Αν και τα πρατήρια υγρών καυσίμων της χώρας έχουν βάλει στην πλειονότητά τους συστήματα εισροών – εκροών, μόλις το 1/3 έχει διασυνδεθεί με την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών, η οποία και θα ελέγχει online τη διακίνηση καυσίμων στα βενζινάδικα. Η μη διασύνδεση οφείλεται στην έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Μεταφορών, αλλά και στον μικρό αριθμό προσωπικού των διευθύνσεων Μεταφορών στις Περιφέρειες, όπου αργούν να συγκεντρώσουν τους φακέλους για τη δημιουργία μητρώου πρατηρίων».