O εγχώριος κλάδος των υπηρεσιών επίγειας αεροπορικής εξυπηρέτησης εξετάζεται σε πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat Α.Ε..
Σύμφωνα με τον Νικολαΐδη Αλέξη, Economic Research & Sectoral Studies Analyst, η ζήτηση για υπηρεσίες αεροπορικής εξυπηρέτησης έως και το 2012 εμφάνιζε φθίνουσα πορεία. Ωστόσο, το 2013 καταγράφηκε άνοδος λόγω της βελτίωσης της τουριστικής κίνησης.
Η εκλογή της Κυβέρνησης τον Ιούνιο του 2012 δημιούργησε κλίμα πολιτικής σταθερότητας και βελτίωσε τη διεθνή εικόνα της χώρας ως προς την ευρωπαϊκή της προοπτική. Έτσι, η υποχώρηση της τουριστικής κίνησης άρχισε να εξομαλύνεται κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Ακολούθως, το 2013 ο τουρισμός ευνοήθηκε σε μεγάλο βαθμό και από τις ακυρώσεις που έγιναν σε γειτονικές ανταγωνιστικές χώρες, οι οποίες επλήγησαν από πολιτικές και κοινωνικές ταραχές.
Η τόνωση του τουριστικού ρεύματος από το εξωτερικό αποτυπώνεται και στις αεροπορικές αφίξεις από το εξωτερικό στα αεροδρόμια της χώρας, όπου στο σύνολο του έτους σημειώθηκε άνοδος 12%, στους 12,3 εκ. ταξιδιώτες (+1,3 εκ. επιβάτες). Ιδιαίτερα ευνοημένη ήταν η Κρήτη, καθώς οι αφίξεις στα αεροδρόμια Ηρακλείου και Χανίων αυξήθηκαν κατά 17% και 20,3% αντίστοιχα. Σημαντική χαρακτηρίζεται η άνοδος σε Ρόδο (+11,8%), Κω (+15,7%) και Κέρκυρα (+11%), ενώ το αεροδρόμιο της Αθήνας εμφάνισε μικρή ενίσχυση κατά 0,5%, στις 2,65 εκ. αφίξεις. Επομένως, η άνοδος της τουριστικής κίνησης ευνόησε τα περιφερειακά κυρίως αεροδρόμια.
Οι αυξημένες απαιτήσεις για υπηρεσίες εξυπηρέτησης και διαχείρισης διαφαίνονται και από τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για το σύνολο των αφίξεων και αναχωρήσεων επιβατών στις γραμμές εσωτερικού και εξωτερικού. Αναλυτικά, η συνολική επιβατική κίνηση το 2013 αυξήθηκε κατά 4,9%, στους 38,5 εκ. επιβάτες, άνοδος που προήλθε αποκλειστικά από τα δρομολόγια εξωτερικού (+8%, στους 28,5 εκ. επιβάτες). Αντιθέτως, οι επιβάτες εσωτερικού σημείωσαν περαιτέρω πτώση κατά 3%, σε περίπου 10 εκ. επιβάτες.
Επίσης, στα ελληνικά αεροδρόμια αφίχθησαν και αναχώρησαν 211.767 διεθνείς πτήσεις, αριθμός αυξημένος κατά 2,8% σε σχέση με το 2012. Αντιθέτως, τα δρομολόγια εσωτερικού υποχώρησαν κατά 7,5%, στις 163.595 αφίξεις και αναχωρήσεις, καθώς το δεύτερο εξάμηνο σημαντικοί αερομεταφορείς διέκοψαν τις πτήσεις τους (Κυπριακές Αερογραμμές, Ολυμπιακή Αεροπορία).
Σε αντίθεση με την επιβατική κίνηση, η διακίνηση εμπορευμάτων στα αεροδρόμια το 2013 εξακολούθησε να μειώνεται, φτάνοντας στους 76.475 τόνους, ποσότητα χαμηλότερη κατά 2,4% έναντι του 2012.
Άνοδος της ζήτησης για επίγεια εξυπηρέτηση διαπιστώνεται και το φετινό έτος, καθώς ήδη το πρώτο οκτάμηνο του 2014 οι αεροπορικές αφίξεις από το εξωτερικό σε κύρια αεροδρόμια της χώρας παρουσιάζουν αύξηση 15,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013.
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσόστομο Κάτση, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Infobank Hellastat, «Ο ελληνικός τουρισμός το τρέχον έτος θα συνεχίσει την ανοδική του πορεία, γεγονός που θα ευνοήσει περαιτέρω τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης επιβατών και αποσκευών. Εξάλλου, η απελευθέρωση της αγοράς επέτρεψε στις 3 μεγάλες εταιρείες του κλάδου να δραστηριοποιηθούν στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, λειτουργώντας έτσι σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον που προσέλκυσε αλλοδαπές αεροπορικές εταιρείες, μεγαλώνοντας την πίτα της αγοράς».
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου
Στη μελέτη της Infobank Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 15 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής:
– Ο συνολικός Κύκλος Εργασιών του δείγματος το 2013 σημείωσε μικρή κάμψη κατά 1,2%, στα €137,39 εκ. Η πτώση αυτή προήλθε κυρίως από τη SKYSERV A.E., καθώς οι 9 από τις 15 εταιρείες εμφάνισαν ενίσχυση εσόδων.
– Ο κλάδος εμφανίζει αρνητικά λειτουργικά και προ φόρων αποτελέσματα ύψους €1,72 εκ. και €14 εκ. αντίστοιχα, λόγω των σημαντικών ζημιών των SKYSERV A.E. και OLYMPIC ENGINEERING A.E.
– Οι δείκτες των λειτουργικών και προ φόρων κερδών ενισχύθηκαν σε 17% και 4,5% αντίστοιχα.
– Η κεφαλαιακή μόχλευση χαρακτηρίζεται υψηλή (1,8 προς 1), παραμένοντας σταθερή από το 2012.
– Η αποδοτικότητα Ιδίων Κεφαλαίων (RoE) αυξήθηκε σημαντικά στο 21%.