Δεύτερη ευκαιρία θα δίνεται στις επιχειρήσεις που έχουν πάρει τον κατηφόρα και κοντεύουν με κλείσιμο αφού με την προ-πτωχευτική διαδικασία εξυγίανσης που παρουσίασε εχθές ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, στο υπουργικό Συμβούλιο, στο πλαίσιο της αναμόρφωσης του Πτωχευτικού Κώδικα, δίνεται η δυνατότητα -στις επιχειρήσεις που οδεύουν προς χρεοκοπία- ρύθμισης των χρεών.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση επαναφέρει ουσιαστικά στοιχεία της καταργημένης διάταξης του άρθρου 44 του ν.1892/1990 σε συνδυασμό με τον Πτωχευτικό Κώδικα, εισάγοντας παράλληλα και νέες λύσεις.
Τα χαρακτηριστικά
Στο πλαίσιο αυτό, αντικαθίσταται το έκτο κεφάλαιο του ν.3588/2007 (Πτωχευτικός Κώδικας) και εισάγεται η προ-πτωχευτική διαδικασία εξυγίανσης πριν επέλθει η περίοδος πτώχευσης, η οποία πρακτικά σημαίνει αυτόματη απαξίωσή της επιχείρησης. Κυριότερα χαρακτηριστικά της νέας ρύθμισης:
Δυνατότητα δέσμευσης των μη συναινούντων πιστωτών
Δίνεται η δυνατότητα να καταλήξουν οφειλέτης και δανειστές σε συμφωνία χωρίς επίσημη διαδικασία διαπραγματεύσεων, με εμπιστευτικές διαπραγματεύσεις.
Σε περίπτωση επιλογής της διαδικασίας των επίσημων διαπραγματεύσεων δίνονται δύο δυνατότητες:
Είτε, να συνάπτουν τη συμφωνία απ’ ευθείας οι πιστωτές, είτε να συγκαλείται συνέλευση πιστωτών, διαδικασία που αναμένεται ότι θα χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις όπου οι πιστωτές είναι πολλοί και είναι δύσκολο να συντονιστούν διαφορετικά.
Δίνεται διακριτική ευχέρεια στα μέρη με δυνατότητα χρήσης διαφόρων μέτρων, από τα πιο ήπια όπως π.χ. απλή παράταση του χρόνου αποπληρωμής των υποχρεώσεων ως τα πιο δραστικά (π.χ. κεφαλαιοποίηση χρεών ή και μεταβίβαση της επιχείρησης), ώστε να καλύπτονται όσο το δυνατόν περισσότερες περιτώσεις (άρθρο 106, παρ.1)
Ως κριτήριο της διαδικασίας εξυγίανσης τίθεται να μην παραβλάπτεται η συλλογική ικανοποίηση των πιστωτών. Με τον τρόπο αυτό εναρμονίζονται με το σκοπό του Πτωχευτικού Κώδικα, όπως εξαγγέλλεται στο άρθρο 1, οι νέες διατάξεις.
Για την αποφυγή άδικων αποτελεσμάτων το νομοσχέδιο προβλέπει ουσιατικά κριτήρια επικύρωσης της συμφωνίας. Ενδεικτικά, προβλέπεται ότι με βάση τη συμφωνία οι πιστωτές πρέπει να μην περιέχονται σε χειρότερη θέση από αυτήν στην οποία θα βρισκόντουσαν αν ο οφειλέτης πτώχευε. Επίσης, πρέπει να τηρείται η αρχή της ισότητας μεταξύ πιστωτών που βρίσκονται στην ίδια θέση.
Διάσωση της επιχείρησης δεν σημαίνει και αυτόματη διάσωση του επιχειρηματία. Είναι ενδεχόμενο η διάσωση της επιχείρησης να συνεπάγεται την απώλεια ελέγχου από τον επιχειρηματία, όπως θα συμβεί σε περίπτωση μεταβίβασης της επιχείρησης ή κεφαλαιοποίησης χρεών
Για την αποφυγή καταχρηστικής συμπεριφοράς απο τους μετόχους ή εταίρους του οφειλέτη το νομοσχέδιο επιτρέπει υπό προϋποθέσεις στο πτωχευτικό δικαστήριο να παρέμβει και να τους εξαναγκάσει να συμπράξουν στη διάσωση της επιχείρησης.
Σύμφωνα με το ήδη υφιστάμενο άρθρο 98 του πτωχευτικού κώδικα οι διοικητές των κεφαλαιουχικών εταιρειών έχουν υποχρέωση να εργαστούν για την αποφυγή της πτώχευσής τους. Είναι προφανές ότι η υποχρέωση μπορεί να συνίσταται και στη σύμπραξη σε επιτυχή εξυγίανση, σε περίπτωση που είναι εφικτή. Επομένως σε περίπτωση αδικαιολόγητης άρνησης ή παράλειψης των διοικητών κεφαλαιουχικής εταιρείας να συνάψουν συμφωνία εξυγίανσης μπορεί να γεννάται ευθύνη τους για την αποζημίωση των πιστωτών, σύμφωνα με το άρθρο 98 παρ. 2 του Πτωχευτικού Κώδικα.