Από… χάμπουργκερ μέχρι κοσμήματα κι από ηλεκτρονικά παιχνίδια μέχρι λογισμικό, αγοράζουν μέσω Διαδικτύου οι Έλληνες καταναλωτές, ενώ ένα διαρκώς αυξανόμενο ποσοστό ανθρώπων κάθεται, πλέον, μπροστά σε ηλεκτρονικές ρουλέτες και τράπουλες, δοκιμάζοντας την τύχη του στα διαδικτυακά καζίνο.
Η αξία των διαδικτυακών αγορών B2C (σ.σ. Επιχείρηση προς Καταναλωτή) εκτιμάται ότι θα φτάσει φέτος στο 1,8-2 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, έναντι εκτίμησης για 1,3 δισ. πέρυσι (μέση ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη 1.500 ευρώ) και 0,8 δισ. το 2009.
Το 2011, πάνω από ένας στους δέκα Έλληνες (περίπου 1,2 εκατ. άτομα), εκτιμάται ότι θα κάνουν κάποια αγορά on-line. Τα παραπάνω προκύπτουν από σημερινή εισήγηση, στη Θεσσαλονίκη, του καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντή του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Eltrun), Γεώργιου Δουκίδη, βάσει αποτελεσμάτων της σχετικής ετήσιας έρευνας του Eltrun.
Μιλώντας σε εκδήλωση του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος, ο κ. Δουκίδης επεσήμανε ακόμη ότι, με βάση τα στοιχεία της έρευνας, το 31% των ερωτηθέντων τζογάρει «τακτικά» (12%) ή «κάποιες φορές» (19%) μέσω Διαδικτύου, ρίχνοντας στην «τσόχα» περίπου 300 εκατ. ευρώ ετησίως.
Το 84% «κατεβάζει» μουσική και ταινίες, το 94% κάνει on-line ψώνια και το 75% κρατήσεις σε ξενοδοχεία, το 76% σερφάρει στα κοινωνικά δίκτυα τύπου «facebook», το 95% ξεφυλλίζει ηλεκτρονική ειδησεογραφία και το 90% παρακολουθεί ταινίες/τηλεόραση.
«Δεν πείθουν οι διαφημίσεις στα κοινωνικά δίκτυα»
Τί αγοράζουν οι Έλληνες με το… πληκτρολόγιο και το ποντίκι του υπολογιστή τους, «τακτικά» ή «κάποιες φορές»; Κυρίως λογισμικό και hardware (το 90% των ερωτηθέντων, εκ των οποίων 63% τακτικά), αλλά και ηλεκτρονικά (87%), εισιτήρια ταξιδιών (78%), οικιακά είδη (62%), ρούχα/παπούτσια (47%), κοσμήματα (25%), καλλυντικά (24%), προϊόντα σούπερ μάρκετ (11%) και είδη γρήγορου φαγητού (6%).
Το 44% των ερωτηθέντων αναζητά «τακτικά» ή «κάποιες φορές» ευκαιρίες αγοράς σε ηλεκτρονικές δημοπρασίες, το 66% διεκπεραιώνει συναλλαγές ηλεκτρονικής τραπεζικής και το 70% μπαίνει στις γνωστές ιστοσελίδες ημερήσιων προσφορών προϊόντων/υπηρεσιών. Για τις συναλλαγές τους, οι Ελληνες χρησιμοποιούν, κυρίως, επιτραπέζιους υπολογιστές (78,8%), αλλά και φορητούς (63,2%) και «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα (26,5%).
Το 66% δηλώνει ότι δεν επηρεάζεται από διαφημίσεις στα κοινωνικά δίκτυα, ενώ το 51% λέει ότι είναι επιφυλακτικό απέναντι σε σχόλια για προϊόντα που γράφονται σε ιστολόγια (blog) ή φόρουμ συζήτησης. Το 66% των ερωτηθέντων δηλώνει μάλιστα ότι θα εμπιστευόταν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, αν αυτό ήταν πιστοποιημένο από ανεξάρτητο οργανισμό και το 55% αν διάβαζε θετικές κριτικές από προηγούμενους πελάτες.
Διαλέγουν τράπεζα από το… site της
Η ιστοσελίδα μιας τράπεζας και το σύστημα ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) της φαίνεται ότι αποτελούν πλέον σημαντικό κριτήριο για τους Έλληνες, όταν πρόκειται να διαλέξουν με ποιο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα θα συνεργαστούν. «Ένα καλό site ηλεκτρονικής τραπεζικής θα μπορούσε να είναι ο λόγος για να διαλέξω συγκεκριμένη τράπεζα», δηλώνει το 51% των συμμετεχόντων στην έρευνα, ενώ το 50% σημειώνει ότι «η ποιότητα ενός e-banking site βοηθάει να αντιληφθείς αν μια τράπεζα είναι αξιόπιστη».
Ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 75% κάθε χρόνο παρουσιάζει το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, η ανάπτυξη του οποίου αποτελεί τεράστια επιχειρηματική ευκαιρία, σύμφωνα με τον επιχειρηματία Παναγιώτη Γκεζερλή, συνιδρυτή και CEO του ηλεκτρονικού καταστήματος μόδας – οικιακών ειδών – ειδών προσωπικής φροντίδας «buldoza.gr», που άνοιξε τις πόρτες του τον Σεπτέμβριο του 2010, ύστερα από ιδέα του Κώστα Γεράρδου.
Παπούτσι από το Ίντερνετ
Σύμφωνα με τον κ. Γκεζερλή, τα είδη μόδας και σπιτιού αποτελούν αντίστοιχα τα δεύτερα και τρίτα πιο δημοφιλή προϊόντα, για πώληση μέσω Ιντερνετ στην ΕΕ των 27 κρατών-μελών. Στη Βρετανία, υπάρχουν ήδη 4.500 ηλεκτρονικά καταστήματα, που εμπορεύονται ήδη μόδας, ενώ στις ΗΠΑ, ο τζίρος από τις on-line πωλήσεις ρούχων ανέρχεται σε 27 δισ.
Ο κ. Γκεζερλής επεσήμανε ακόμη ότι το τελευταίο πεντάμηνο το 50% των πωλήσεων της «buldoza.gr» γίνεται στην περιφέρεια, εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης, «γεγονός που δείχνει ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση για προϊόντα του είδους, από πληθυσμούς που δεν έχουν πρόσβαση σε πολύ μεγάλα καταστήματα-εμπορικά κέντρα».
Μέχρι 62% η εξοικονόμηση χρημάτων από τα ηλεκτρονικά τιμολόγια
Περισσότερα από 6.000.000-7.000.000 ηλεκτρονικά τιμολόγια αλλάζουν χέρια ετησίως στην Ελλάδα, με περίπου 3.000 επιχειρήσεις να έχουν αξιοποιήσει τις δυνατότητες ηλεκτρονικής τιμολόγησης, γνωστής διεθνώς ως «e-invoicing», επεσήμανε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, δρ Κωνσταντίνος Φούσκας.
Συνολικά σήμερα, το 3%-5% των διεπιχειρησιακών (B2B) τιμολογίων είναι ηλεκτρονικό, ενώ στην ελληνική αγορά των υπηρεσιών e-invoicing δραστηριοποιούνται 5-6 εταιρίες. Σύμφωνα με τον κ. Φούσκα, η εξοικονόμηση που επιτυγχάνεται με τα ηλεκτρονικά τιμολόγια -σε σύγκριση με τη συμβατική τιμολόγηση- φτάνει μέχρι και στο 57% ή 6,4 ευρώ/τιμολόγιο για τους εκδότες των τιμολογίων και στο 62% ή στα 10,9 ευρώ για τους λήπτες.
Σημαντικά μπορεί να είναι τα οικονομικά οφέλη και για το Δημόσιο, χάρη στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του φορολογικού ελέγχου και του ελέγχου που αφορά τις προμήθειες του Ελληνικού Δημοσίου.
170.000 χιλιόμετρα καλωδίων στο ηλεκτρονικό «σφυρί»
Πάνω από 2.000 ηλεκτρονικές δημοπρασίες, συνολικού όγκου άνω των 400 εκατ. ευρώ, έχει διενεργήσει μέχρι σήμερα η CosmoΟne, με μέση έκπτωση 20%, όπως επεσήμανε στην εκδήλωση ο γενικός διευθυντής της εταιρίας, Θ.Πετμεζάς. Μεταξύ άλλων, έχουν δημοπρατηθεί 170.000 χλμ καλωδίων, 30.000 υπολογιστές και εκτυπωτές, 5.000 αυτοκίνητα και φορτηγά, 700 τόνοι χαρτοπολτού, 1,5 εκατ. πακέτα χαρτιού Α4 και 130 κατασκευαστικά έργα.
Διαβάστε επίσης: Μειωμένος ρυθμός αύξησης για αγορές μέσω διαδυκτίου